Hjälp med styrningen
Hejsan sväjsan! Jag ska börja träna krok och behöver tips hur man ska styra, Just nu ligger kaninen som jag tävlar med på lätt ny klassen, har ni tips hur jag ska hålla kopplet, hur brukar ni göra? Min kanin är jätte bra i rak men ej krok;)
Tacksam för svar!
Krmar Husberg.

Skulle också behöva :PXD

Annvända handen så mkt som möjligt, kanske?
Jag vet inte riktigt eftersom jag aldrig tävlat i det:)
Mvh Maia
jag brukar gå på kaninens vänstra sida och hålla kopplet uppsnurrat i höger handen, då har jag högra handen ledig ifall jag skulle behöva lägga mej i.
Det där med styrningen är det bara att träna på, visa med handen åt vilket håll du vill ha kaninen och ta lätt i kopplet åt det hållet så kaninen förknippar "draget" med åt vilket håll den ska svänga. Beröm när kaninen gör rätt
Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |
okej tackar! Bra förklaring!;)

Som de innan sagt, försök styra så mycket som möjligt med handen, och undvik att "dra" kaninen med kopplet. En del svängar brukar kaninerna förstå själva om du bara håller emot när den går åt andra hållet.
Jag brukar som #4 hålla kopplet rullat runt handen, fungerar jättebra då jag kan använda åtminstonde en hand men även båda ifall jag skulle behöva korrigera.
the vanity, it becomes insanity
Vilka slags rörelser ska man tänka på när det gäller händer? Kan man krama själva kopplet åt det håll man vill att kaninen springer? På vilket sätt ska jag berömma min kanin?

#6: Som vanligt får du inte ha koppelhållande hand framför kaninen och det är nog det viktigaste. Angående hur du ska styra med händer så är det nog lättast om du helt enkelt petar lite på kaninens högra sida och den ska gå till vänster och tvärtom ifall den ska till höger, ev. så räcker det med att bara hålla handen en bit ifrån kaninen så går den åt rätt håll.
Jag brukar bara berömma mina kaniner igenom att säga "Jättebra!" eller så, vet inte riktigt om de bryr sig så mycket om det men ja ;)
the vanity, it becomes insanity
tack, det ska jag pröva!;)
Jag brukar ta lätt(krama kopplet exempelvis) i kopplet och föra ut handen åt den sida jag vill att kaninen ska gå åt. I början krävdes det lite tydligare tag i kopplet plus att jag använde händerna om kaninen inte förstod men nu behöver jag oftast knappt röra handen åt något håll så svänger mina kaniner, ja.. utom min lilla envisa Meya som aldrig fattat det där *hihi*
Brukar berömma mina kaniner genom att säga "braaa" eller liknande + att jag plockar upp kaninen och myser lite med den och klappar om den :)
okej, ska testa! Ska nämnligen börja tävla krok nu;)
#10 vad kul :D har du tävlar änu?
japp två gånger, första gick hon 1+2 kom till final, och andra gången 2+2 kom till final, fast min tjej tycker bättre om rakbana, då flyger hon över hindrena och tycker det är super kul!=)
Mina kaniner har aldrig fattat det där med styrningen, men det kanske är jag som inte har varit tillräckligt tydlig med lärandet. Men jag har börjat göra lite styrövningar med dom nu, och de har börjat bli lite bättre. I en övning har jag ställt upp tre koner då kaninen först springer och rundar en kona och sedan rundar nästa och sedan nästa och springer sedan tillbaka. Den andra övningen är ungefär som slalom. Kaninerna vara jättedåliga på det förut, men nu är dom mycket duktigare. Styrövningar kanske är något att tipsa andra om?