Sel tips
Hej, jag behöver lite hjälp. Jag har tre kaniner och två av dem går jag i sele med IBLAND. Vad är de bästa selarna när man ska på promenad?
Kanin 1. Calle
Calle smiter gärna ut ur selen och har kommit ut ut H-sele men de var när han var yngre. Antingen sitter han still eller så får de undan på promenaden
Kanin 2. Sessan
Sessan har aldrig kommit ut ur någon sele men kan säker om de e lite stor. Hon är inte den som springer hej vilt utan sitter mest stilla / går/ hoppar runt lite
Kanin 3. Ninja
Ninja är inte så gammal men är redo för att börja sel tränas. En väldigt livlig och nyfiken individ som har mycket energi.
Det finns tre olika modeller. Den första är H-selen den brukar man använda när man seltränar jag själv gillar inte den modellen så mycket för att den drar ganska mycket runt halsen och det kan bli en stryp känsla för kaninen. Den andra selen är bröstsele och den ser ungefär ut som H-selen fast den har ett band under magen också. Bröstselen är helt rymning säker och passar kaniner som drar mycket för att det blir inte lika mycket strypkänsla för att det finns ju ett band under magen. Den tredje selen är bogsele. Bogsele är lite svår att förklara men man kan hitta bilder på den om man söker på den. Bogeselen passar kaniner som drar mycket och den är också den ”snällaste” selen. Om kaninen drar som hamnar trycket på bogen istället för på halsen. Tyvärr så är bogsele inte rymningssäker så det passar inte kaniner som rymmer från selar. Hoppas det går bra att hitta en sele åt alla kaniner 😊
#1: tack så jätte mycket för svar. Har haft H-sele till alla men känner att de två vuxna ej trivs super bra med de och jag vill att de ska vara roligt för dom att komma ut på skogspromenader och inte jobbigt så det är därför jag ska försöka byta sele till dom
#2 ja jag har haft lite samman problem och jag jobbar på det fortfarande. Om du har Instagram så finns det massa personer som gör selear till exempel Klintsofficial eller handmade koppel tags de kan vara ganska dyra men det är bra kvalitet sen finns det också massa andra bra seltillverkare.