Kaninhoppning iFokus

Kaninhoppning

Etikettallmänt
Läst 1005 ggr
Fridaaaa
0

Stressar vid hoppning

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Har hopptränat Ella några gånger. Hon är en dvärgvädur rexhona på 1 år. Det går bra på första bommen  (10 cm) men sedan stressar hon, vid nästa höjning 😕 Hon klarar det utan problem om hon inte stressar (vilket hon har gjort, klarat det alltså), men idag och förra träningen stressar hon bara och då får pinnen åt alla håll.

Hur ska jag få henne mindre stressad? Eller ska jag hålla mig på 10 cm med henne, mest för träningsvariation?
Annars är hon i hage eller ibland sele. Stressar tyvärr i sele med ibland, vissa dagar.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Vincent...
6

Kanske har något gått fel vid sel-träning?

HAHAHAHAHAHA…..

Fridaaaa
0

#1 Vad skulle det vara? Då skulle hon stressa var gång tycker jag.
Tagit steg för steg, inte stressat något och gjort som man ska (seletränat flera kaniner innan).
Började seleträna henne i höstas när hon kom hit som 6 månaders. Då hade hon aldrig haft sele. Men gått jättebra med det från start 🙂 

Och det är inte varje dag hon gör så, utan bara vissa dagar, och då främst vid hoppningen (sällan annars). Annars går det jättebra om jag bara går bakom och hon får skutta runt i trädgården. Då är det inga problem.

[Guldvingens]
0

Bara stanna upp, stå still tills hon lugnat ner sig. Och då gå fram, klappa henne när hon är på marken. Ta sedan upp henne och sätt henne på ett lagom avstånd från hindret igen. Börjar hon då stressa, så gör om samma procedur igen.

Detta fungerade för mig när jag hade en hysterisk liten vädur =) Men det finns nog mer kunniga här som har andra idéer.

Fridaaaa
0

#3 Grejen är, att hon är lugn innan, sedan bara får hon igenom hindret 😕 10 cm går som sagt bra men inte högre än det, då börjar hon stressa så av någon anledning 😕
Men ska testa det nästa gång tack! Värt ett försök

Vincent...
6

#4 hur har du "lärt" henne att hon ska hoppa över hindrena? Kanske har något gått snet där? :)

HAHAHAHAHAHA…..

Fridaaaa
0

#5 Har satt henne framför hindret (lågt på 5-10 cm) och berömt henne när hon hoppat över. Tränat enbart korta stunder 1-2gånger/vecka (och inte ens varje vecka heller). Och har hon inte velat hoppa, utan bara titttat, har jag "puttat" lite försiktigt baktill, så har hon hoppat. Eller så har jag väntat ut henne och har hon skuttat iväg har jag satt henne framför igen. 🙂 Så inget hemskt/Skrämmande har hänt vid träning. Men tycker att det borde visa sig även på 10 cm i såfall, och inte enbart vid höjning hmmm

[Bolten]
0

Har hon flyt? alltså springer hon och hoppar utan att stanna mellan hindrena?

Fridaaaa
0

#7 Har bara testat 1-2 gång med två hinder (äger bara 2 hinder, så bara blivit 2 än så länge)men då stannade hon, och sedan rusade hon på nästa igen 😕

[Bolten]
1

#8 du borde stanna på låga höjder med flera hinder tills hon är helt säker där och har ett bra flyt mellan hinderna och sedan höja successivt =)

Vincent...
1

#8 om det inte blir bättre kan du ta en paus med henne några veckor, ungefär 2-3 veckor så att hon får lugna ner sig lite under tiden. :)

HAHAHAHAHAHA…..

Fridaaaa
0

#9 Ok får testa det 🙂

#10 Hon har haft paus från hoppningen över vintern och inte tränat mycket nu i höst. Kanske 2-3 gånger/månad, inte mer.🙂
Och hon blir inte lugnare 😛 Hon behöver få springa av sig, i sele eller hage. Och helst annat med.🙂 Kanin med mycket fart och livlighet men även envishet😛

juliafrojd
0

Tycker hon de är kul då? Det går ju inte att hoppa med en kanin som inte tycker de är kul, de går liksom inte ihop ;)

Fridaaaa
1

#12 Självklart hade jag inte hoppat med en kanin som inte gillar det. En stor självklarhet i mina ögon 🙂
Och hon hade inte hoppat alls, om hon hade ogillat det. Envis kanin 🙂
Men kan ju vara så, att hon gillar runt 10-15 cm hinder betydligt bättre, det vet man ju aldrig

juliafrojd
0

Jaha ;)

Fridaaaa
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Såhär hoppade hon idag. Betydligt lugnare än sist 🙂

Mickis1994
1

#15 Jag skulle testa att ha längre mellanrum mellan hinderna, typ 2-3 meter. Så som det ska vara alltså. Tycker inte hon ser alltför stressad ut, men det kanske bara är filmen?

Mvh Michaela Glansk.
Riverruns Hoppkaniner, uppfödning av hoppkorsningar. 

Fridaaaa
1

#16 Som jag skrev i #0: "betydligt lugnare än sist" 😉 Detta är från idag. Alltså ingen video när hon stressar.
Det ser tätare ut än vad det är pga vinkeln och anledningen till att det är lite tätare, är att hon hoppar det bättre då märkte jag, testade med längre mellanrum först.
Så tar ett steg i taget, inte allt på samma gång. Då är risken att hon stressar upp sig bara

Mickis1994
1

#17 Oj, missade det (: Okej, mina erfarenheter är att kaninerna hoppar bättre, mer samsat och en jämnare takt när det är längre mellanrum. Testa att sätta in ett tredje hinder, man brukar börja med tre hinder eftersom då lär sig kaninen att det finns flera hinder att ta sig över.

Mvh Michaela Glansk.
Riverruns Hoppkaniner, uppfödning av hoppkorsningar. 

Fridaaaa
0

#18 Jag har bara 2 hinder.
Och som jag sa, testade jag först med längre, men då stressade hon, när jag kortade ner, så gick det bättre 🙂 Så jag tar det i hennes takt, vad hon föredrar just nu, tills hon är mer säker, och då lugn, så inget sabbas nu så att säga.

svartkanin
4

Ha minst 2,5 m mellan hindrena så hinner hon stressa av emellan 🙂

Hälsningar Linnea
www.svartkanin.blogg.se

Fridaaaa
0

#20 Läs vad jag skrev i #19 & #17.
Har testat med det avstånden men det är då hon har stressat.
Så jag tar ett steg i taget just nu.

svartkanin
5

#21 På videon är det nog inte längre avstånd än 1,5 m då hon tar typ 1 hopp på marken. Och det är inte vinkeln som gör att hon tar 1 hopp på marken.
Ändå alltid bättre att lära henne rätt från början med långa avstånd som det är på tävling. När hon klarar av det så kan man höja lite.
Kan inte kaninen hoppa utan stress med långa mellanrum så är hon mest troligt inte redo för höjning :P

Hälsningar Linnea
www.svartkanin.blogg.se

Fridaaaa
0

#22 Har du läst allting jag skrivit plus sett videon?
Hon ska inte tävla ändå.
Och jag gör det som är bäst för henne, ville bara ha tips och råd hur jag ska få henne att stressa mindre. Och att ha så långt emellan hjälper inte, har jag redan skrivit 🙂
Jag ökar efter hand. Plus att det går bra med det avståndet på låga hinder, har jag med skrivit 😉
Och gick bra med höjning nu sist, men med kortare avstånd, så kommer att länga avståndet efter hand, som hon är redo. Tar det i hennes takt. Vad som fungerar bäst på henne och vad som är bäst för henne 🙂

svartkanin
5

Ändrade min kommentar lite om du inte såg på #22

#23 Okej, men jag visste inte att du inte ville tävla då det inte framgår i texten.
Ja självklart gör du som du vill, men jag säger vad jag skulle ha gjort om min kanin stressade. Tror knappast att det hjäpler mot stress att ha hindrena tätt, just saying.

Om man alltid har ca 2,5 m i avstånd så kommer hon känna igen sig när du höjer, det ökar kaninens självförtroende att känna igen sig.

Hälsningar Linnea
www.svartkanin.blogg.se

Fridaaaa
1

#24 Nej det står varken eller så 🙂
Så tätt är det inte. Ser tätare ut än vad det är.
Ja och jag har skrivit att jag har testat det redan men att det inte fungerar? Då kan jag ju inte göra det, eller hur? 🙂 Jag märker ju vad som fungerar bäst på henne, alla kaniner fungerar ju inte likadant, och som jag redan sagt, så kommer jag länga avståndet mer och mer efter hand 🙂 Och det fungerar med det avståndet (allts 2-2,5 meter), på det långa hindret, det är inga problem. Men det är sedan när man höjer ett snäpp.

sofiass
0

Hon såg duktig ut i videon :) och vad bra att hon blev lugnare, så hon kanske tycker det blir roligare då :)

Kom ihåg att du är bra Hjärta/Sofia

Fridaaaa
0

#26 Kul att du tycker det. 🙂 Hoppas det går framåt.
Kan ju vara hormoner osv med som "spritter" i kroppen, då hon är lite över året, man vet ju aldrig 😛

Ellster
0

Har du testat med att hoppa längd istället för höjd? :D

det går ju lätt att lägga hindrena ner och sedan lägga på bommar (om du förstår :) )

"Bunnies are like choclate, you can´t only have one"

Fridaaaa
0

#28 Ja förstår hur du menar. Nej det har jag aldrig testat, eftersom vi inte hopptränat så länge 🙂
Men kan ju testa 😛