Kaninhoppning iFokus

Kaninhoppning

Etikettallmänt
Läst 728 ggr
Fridaaaa
0

Hur lång tid efter kastrering?

Fick hem en kaninhane för 1½ vecka sedan och han kastrerades i tisdags. Ska in igen idag, för att kolla och ev få antibiotikakur (fått en liten knöl i ena pungpåsen).

Hur lång tid efter kastrering och antibiotikakur tror ni att man kan testa att hoppa med honom?
Han är 9 månader så definitivit tillräckligt gammal 🙂 Hade varit roligt att testa

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Vincent...
0

Där jag kastrerade min hankanin sa dem: 5-6 veckor efter kastrering. :)

HAHAHAHAHAHA…..

Fridaaaa
1

#1 Ok 🙂 "bara" 4 veckor till då xD

Melao
1

Min Pip hopptävlade drygt två veckor efter kastrering, det var inga problem. Men han läkte fort och var inhoppad redan, visst har Dumle haft lite problem med blödningar och sånt? Min hona kommer däremot få vänta med både hoppning och sele tills såret på magen är helt läkt och skorpan är borta.

Oho för att satsa det sista på mirakel!

Fridaaaa
0

#3 Ja han har ju haft det. Han har fått antibiotika igår, så lär dröja ca 2 veckor i alla fall, innan jag börjar med något sånt.
Enbart skutt i huset, ev sele snart ute men inte mer 🙂 Bättre att vänta lite längre 🙂

Fridaaaa
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har det gått 2 veckor och 3 dagar sedan han kastrerades.
Bölden är helt borta från "pungkulan" och han slutade sin antibiotikakur i måndags.
Tror ni att jag kan testa att hoppa han? Alltså på lägsta, runt 5-10cm? Han är van vid sele sedan innan 🙂

Mickis1994
0

Ja det tror jag du kan göra. I alla fall börja med koppelpromenader några få gånger först.

Mvh Michaela Glansk.
Riverruns Hoppkaniner, uppfödning av hoppkorsningar. 

Fridaaaa
0

#6 Ja han har varit ute i hage några dagar nu plus korta selepromenader i trädgården, och det har gått jättebra 🙂

Mickis1994
0

#7 Ja om du upplever att det är läkt så ska det inte vara några problem speciellt när han redan fått röra på sig en del. 🙂

Mvh Michaela Glansk.

Fridaaaa
0

#8 Ja det behöver han göra 😛 Han har en del energi hehe

Mickis1994
0

#9 Förstår det då! Nej börja hoppa lågt en gång eller två och sen kan du nog hoppa vanliga höjder. 🙂

Mvh Michaela Glansk.

Fridaaaa
0

#10 Har aldrig hoppat med han innan, så kommer att börja försiktigt oavsett så 🙂