Kaninhoppning iFokus

Kaninhoppning

Etiketthinder-selar-andra-tillbehör
Läst 492 ggr
[Ninni_w]
1

Vilken sele?

Vilken sele använder ni till era kaniner? Skriv gärna var ni har köpt dem också! :-)

Mickis1994
1

Bröstsele använder jag till den kaninen jag har hemma. De jag har haft tidigare har fått ha bogsele. Allt köpt hos trocaderos

Mvh Michaela Glansk.
Riverruns Hoppkaniner, uppfödning av hoppkorsningar. 

[SophD]
1

H-sele och bogsele =)

Northernlights KU
2

Jag har ingen favoritsele som jag alltid använder, eftersom olika selar fungerar olika bra på olika kaniner.

Junior har en vit/svart "kofläckig" bogsele, tycker han är lite lugnare i den än i en H-sele som jag hade förut. Bogselen är köpt begagnad av en privatperson, så jag vet inte riktigt vart den kommer ifrån.

Arwen har en H-sele, en vit i läder med röda stenar på. Har aldrig testat något annan sele på henne, då jag inte sett någon anledning till det. Selen är köpt från Libra Artic på den tiden då de även sålde selar.

Yra har också en H-sele, röd med blommönster på. Har också alltid fungerat bra, så har aldrig testat något annat på henne. Selen är köpt på Granngården, omkring -05 tror jag, så jag vet inte om de säljs i butik längre.

Shadow har en likadan H-sele som Yra, fast Shadows är gul. Han har också fungerat bra i H-selen, så har inte testat något annat. Även den kommer från Granngården omkring -05.

Elov hade först en H-sele, men jag tyckte inte att han fungerade med den, eftersom han är lite "springig" ibland och tyckte inte om att det stramade mot halsen. Köpte en bogsele från Tallbackens till honom, och han blev lugnare i den, men när han fick sina "ryck" så kunde han helt eller delvis ta sig ur selen, vilket inte var så bra. Så jag bytte tillbaka till H-selen, men med den lilla skillnaden att jag "byggde om" den till typ en bröstsele, genom att sätta på en extra lös rem som går mellan mag- och halsremmen under magen. Det fungerar perfekt på Elov! H-selen är i svart läder med silverstjärnor och kommer också från Libra Artic när de sålde selar.

Snix har också en H-sele. Den fungerar ganska bra, men jag är inte helt nöjd. Han kan också stressa upp sig lite ibland och bli lite "springig" och tycker då att selen är obehaglig mot halsen. Men sen har han kommit in i en "nosperiod", så just nu springer han inte alls :p Därför har det inte blivit av att jag testat någon annan sele. H-selen han har är blå med rosa och vita hjärtan på och kommer från Gnagarboden.

Brims fick jag rådet att inte använda H-sele på av tidigare ägaren. Först hade jag en bogsele till henne från Tallbackens, men tyvärr tog hon sig ur den ibland, vilket inte är så bra, speciellt inte på tävling. Så jag testade en bröstsele, men den fungerade inte helt optimalt heller. Till slut fick det ändå bli en H-sele, fast en i läder med fodrad insida, som sitter stabilt och inte "glider omkring", och den funkar bra på henne. Den är svart med mässingsfärgade nitar, och kommer nog också från Libra Artic för ett antal år sedan.

Gargamel hade först en H-sele från Gnagarboden när han var liten. Men sedan växte han ur den. Jag testade en annan H-sele från Tallbackens, men den fungerade sådär, sedan fick han testa Juniors bogsele, men den fungerade också sådär. Men sedan köpte jag en ny H-sele till honom, från Djur Magazinet. En rosa, som faktiskt klär honom, men med döskallar på för att inte helt förstöra hans image som tuffaste kaninen i stan ;) Funderar dock på att specialbeställa en bogsele till honom från Tallbackens, när han har lugnat ner sig lite och inte sprattlar så mycket.

Så, sammanfattningsvis; selmodellerna varierar beroende på kanin. Vill man köpa en sele kan jag varmt rekommendera Gnagarboden och Tallbackens Selar & Koppel. Även på Granngården och DjurMagazinet kan man göra fynd, och så klart på flera ställen på nätet.

Ursäkta om inlägget råkade bli lite långt… 😇

Mvh Linda, Northernlights Kaninuppfödning
                     ~ Bloggen ~ Youtube-kanalen ~
Hjärta Bunnies are like potatochips - you can't have just one Hjärta

Forjoy
1

Som de ovan säger, olika selar fungerar bra till olika kaniner :)

Av mina 8 kaniner har 5 bogselar, 2 bröstselar och en har H-sele, vissa kan dock ha vad som helst egentligen men då tar man det man tycker funkar bäst helt enkelt. Fast jag gillar bröstselar mest egentligen, de ligger inte runt halsen som H-selar och är inte så lätta att krypa ur som bogselar :)

Har knappt köpt några selar utan vunnit de flesta på tävlingar osv :)

Julia Samson, 08 KaninhopparTeam

http://forjoy.weebly.com

Vincent...
0

Jag använder just nu bogsele & bröstsele till mina kaniner, tycker att dem kaninerna jag har nu passar bäst i dem selarna :)

HAHAHAHAHAHA…..

lovemysack
0

#5 samma här! :)

Uppfödare av Hoppkaniner i Dalarna :)
Läs mer på min hemsida.
Lundens Hoppkaniner.