Vänja kanin vid sele
Hej! Har fortfarande inte förstått hur man vänjer sin kanin vid sele. Bör den ha på sig den lite utan koppen också, så den vänjer sig? När man lär dem gå i den, ska jag följa min kanin eller tvärt om? :) När kan man börja hoppa med den? Och hur börjar man?
Hej! Jag är inget proffs men det är i alla fall bra att ta det lugnt när man ska vänja den. I början är det bra om den inte har kopplet för kopplet kan fastna och trassla in sig i kaninen. Fast min kanin var så liten i början att hon trassla in sina framtassar i selen. :( Dessutom kan kopplet också bli en skräckinjagande förföljare om kaninen skulle få panik. Så jag skulle nog inte ha tränat med koppel i början, men sen ska den såklart kunna ha det också :)
Det där var nog det jag hade att säga, hoppas det kanske hjälpte dig litegrann :) Resten är jag inte jättebra på.
#1 Tack! 😃
Här kanske du kan hitta några användbara tips:
Mvh Linda, Northernlights Kaninuppfödning
~ Bloggen ~ Youtube-kanalen ~
Bunnies are like potatochips - you can't have just one 
#3 Tackar ^^
Sätt på selen korta stunder i början, ca ett par min första gången. Andra kanske 5, tredje 10 och så fördubblar du varje träning med fem. När du har tränat ett tag kan du sätta på kopplet. Kanske att kaninen försöker bli av med selen och biter i den. Den kan tex ha på selen en stund i buren eller när den rastas fritt. Försök senare att gå med koppel. Första stunden kanske du bara ska sitta still med kopplet.
När du ska hoppa med kaninen sätter du den framför hindret. Hoppar den ska du belöna. Det kan hända att den puttar ned bommarna med nosen, men då ska du sätta upp bommarna och sätta tillbaks den framför hindret. När det börjar löna sig ska du sluta. Sluta när det går som bäst och det ska du göra i alla träningar, så kaninen inte tröttnar. Sen kan du springa med kaninen och hoppa. Tvärstannar den ska du lyfta den en bit bort och försöka igen. Vill den inte ska du lyfta över den och försöka igen. När den väl hoppar belöna. Men vill den verkligen inte så ska du försöka någon annan gång. Man ska inte tvinga kaninen. Vissa kaniner gillar att hoppa, vissa inte men det går säkert bra efter träning :)
Börja med detta när den är ett par månader. Börjar du för tidigt kan den tex sträcka benen. Och i selträningen ska du följa kaninen om den hoppar iväg. Men du kan också försöka leda ninen lite försiktigt. Men dra inte.
Hoppas det går bar i träningen! 👍
// Johanna
Medarbetare på Dvärghamster iFokus
#5 Tack, allt har gått bra och han vet att sele betyder något skoj. Inga problem med den ;) Tack för er hjälp alla :)