Motion av kanin
Tänkte dra igång en liten diskussion eftersom det är rätt dött på sajten.
Hur ofta och hur motionerar ni era hoppkaniner? :) Får de komma ut mer än de som ni inte tävlar med? (om ni har flera)
Själv nu på vinterhalvåret satsar jag på att de får gå promenad/hoppträna/vara i hage minst 2 gånger i veckan. Annars är de lösa inomhus nästan varje dag.
På somrarna får de komma ut i sele ca 4-5 gånger i veckan och springa ca 1 timme i sträck. Annars får de vara i hage 1-2 gånger i veckan och tävling ca 1 gång i veckan :)
Alla mina kaniner tävlar men jag prioriterar att gamlingar och unga kaniner får komma ut eftersom det är viktigt att de hålls igång ordentligt.
Under vinterhalvåret tränas de inte nått värre, bara gå i hage typ. Men nu har jag börjar hårdträna dem så de ska hålla igång hela sommaren med alla tävlingar. Alla kaniner är ute och springer i sele varje dag, har 2 vilodagar dock. Detta schemat har jag hållt i nån vecka, och det har jag tänkt hålla sommaren ut. När det är tävling räknas det som en träningsdag. Hoppträna gör jag väldigt sällan om inte nån kanin behöver det eller om jag helt enkelt är sugen på att hoppa. Mina kaniners prestation på banan påverkas konstigt nog nästan inte alls av hur dom tränas, haha. Men det känns bra som jag gör nu :)
www.shadrins.weebly.com ~ uppfödning av hoppkaniner
-Medarbetare på Social Fobi Ifokus, Välkomna in! -
Mina går i hage i stort sett varje dag och då är de ute hela dagen. Kan går en liten promenad med vissa, ffa de lite yngre som behöver seltränas och så :) Hopptränar typ aldrig eftersom det är tävling nästan varje helg, de helger jag inte tävlar får de bara gå i hagen och götta sig :) Sen hopptränar jag väl med bebisarna. ca tre månader gamla och fram till start kanske det blir en gång i veckan. Startar dem gör jag i olika åldrar, allt beror på individens mognad.
Caroline Nygren
http://queenskaniner.weebly.com/ *Registrerat i SKHRF*
Mina går i hage så gott som varje dag, hela eftermiddagarna. Och på helger är dem ute hela dagen. Dem är också ute i sele väldigt ofta, ca 4-5 dagar i veckan och på helgerna om det inte är tävling blir det lite hoppträning. Jag har bara två kaniner och jag tävlar med båda så båda kommer ut lika ofta:)
/ Angelica
Min ena som bor inne skuttar löst i mitt rum, typ varje dag. Dom två som bor ute får komma ut i sele ett par gånger i veckan (plus tävling lite då och då), tyvärr är hagen bara is, och det går inte att ha några kaniner i den tyvärr. Äldsta ninen, som också bor inne, får komma ut i sele när det är varmt och skutta i badrummet då och då.
Jag prioriterar väl inte någon speciell kanin, men vissa behöver gå ut och gå i sele mer än andra, och vissa favoriserar jag lite mer än andra haha,
Mina utekaniner får gå i hagarna nästan varje dag,
Vintern blir inte lika ofta pga vädret men då lånar jag stallet så får de skutta i hästboxarna 🙂
Ute och går då och då men om det är någon som behöver tränas upp så brukar de få klättra och springa i sele.
Hopptränaar ca, 1 gång i veckan.
Men de brukar få vinter vila från hoppningen någon månad på vintern.
Även mina ``kelkaniner´´ blir motionerade i hage och sele ^_^
Har ungefär samma "schema" som #1 Julia, springer/klättrar med dom varje dag med 1-2 vilodagar. Kör de på vintern också om de inte är snöstorm och kaos ute..heh Annars om de inte är oväder ute, storm osv så får dom springa av sig i stallet i varsinna boxar. :-)
Under sommarhalvåret bor kaninerna i sina rasthagar dygnet runt och kommer ut i sele, tränas och vissa tävlar.
Nu på vinterhalvåret tränas alla kaniner förutom en 9 årig hona som inte längre tycker det är så kul att hoppa en gång i veckan. Mina gamlingar brukar få springa lite lösa varje dag och min kelkanin sköter min lillasyster om, går ut i sele och en massa mer. Dom andra kaninerna tävlas någon/några gånger per månad och så får dom komma ut i sele så ofta jag kan. Det funkar just nu, men tråkigt att mina rasthagar är så långt bort men det är för att dom står på stället dom kommer stå på i sommar då jag ska flytta och inte längre kan ha dom hemma.
under vår/sommar/höst är de ute dagligen från morgon till kväll (sålänge de inte är storm eller ösregnar) och på vintern 3-4 dagar i veckan sålänge de är ljust :)