Kaninhoppning iFokus

Kaninhoppning

Etikettavel-färg-genetik
Läst 924 ggr
Vincent...
1

hoppkaninerna har förändrats?

Hej

har funderat lite på om hur hoppkaninerna såg ut förr i tiden. ni som hoppat länge, har ni märkt att kaninerna ser anorlunda ut nu för tiden är för ett par år sedan. (färgs-, kroppsmässigt)

fanns det lika många som hoppade med rexkaniner, vitörade och harkaniner mm… då? eller var det bara vädur man hoppade med?

Något annat jag funderat på är om det fanns mer vädurar i svartmantlad och madagaskar mantlade i skåningens form som man hoppade med? tycker inte det finns så många av just den färgen (har inte gjort en undersökning på det) nuför tiden, eller har jag fel?

dem färgerna menade jag 😍
http://home.no/isabelleskaniner/kungen.htm

http://home.no/isabelleskaniner/diabas.htm

Rörigt inlägg…

HAHAHAHAHAHA…..

torpetskaniner
2

Visst går det "trender" genom åren med vilka kaniner man ska ha och avla på.
Själv föredrar jag den "gamla typen" av vädurar, dvs relativt små, ganska normalbyggda vädurar med öron som hänger rakt ner. Det är svårt att förklara exakt vad jag menar.

En period var det jättepoppis med harkorsningar eller rena belgiska harar. Nu för tiden är det ju mest vitörat, wiener och rexkorsningar.

[Bolten]
1

Det finns mycket mer harkorsningar nu än för 5-6 år sedan enligt mig, och vädurarna har oftast liite hare iallafall i sig nu. 

Tycker dock inte att det är så vanligt med vitörade eller rexkorsningar direkt på tävlingarna, utan de är väl mest isåfall hoppuppfödare som föder upp de vid sidan och hoppar lite gran med det :)

Vincent...
1

#1 gillar också den "gamla typen" och förstår vad du menar :)

HAHAHAHAHAHA…..

iWontBite
2

Jag tror det har blivit vanligare med harar och rexkaniner (ser också en del sådana! Kanske är här de finns?) för att man har försökt få in obesläktade kaniner när de gamla vädurssläktena (Skåningen tex!) redan fanns i alla stammar. Och harar och rexar har en kroppstyp som inte skulle förstöra avelsarbetet som lagts ner på vädurskaniner med långa ryggar och ben ;)

Jag är ju själv ett fan av harar så jag kan ju inte säga att jag klagar :P

Färgmässigt vet jag inte om det ändrats så mycket… De flesta kaninerna är släkt och har samma färger bakom sig. Madagaskar och svart tycker jag fortfarande är vanligast att se på tävlingar. Men det är ju de färgerna jag har så, haha.

//Päpple Holstwiik
Hoppípollas Hoppkaniner
Registrerad i SKHRF sedan 2015

WhiteWolf
1

Tycker kaninerna idag är större överlag vilket jag gillar! Färgmässigt så är de färre med hel mantel än för r tycker jag Istället är de oftast mer eller mindre Schecktecknade. Utseendemässigt tycker jag de är mycket finare nu än förr. :)