Kaninhoppning iFokus

Kaninhoppning

Etiketthinder-selar-andra-tillbehör
Läst 584 ggr
sotsyrra
2

naturhinder

kollat lite på fälltävlan… skulle varit roligt med ngt liknande för kaniner…. naturhinder då alltså…..

sotsyrra
1

kom på att de inte går att riva… där sprack den idén

torpetskaniner
0

Det går att göra naturhinder ändå :) T.ex. lägg en relativt lätt gren över ett par stenar och lite granris under

iWontBite
2

Ja precis, går ju att göra hinder som inte är rivbara som inte är farliga med :)
Typ vattengrav, "pallar", hinder av ris, mossa, gräs, sådant som inte är format som ett traditionellt hinder med en rivbar bom men som ändå inte skulle stå emot/skada ifall kaninen hoppade in i den. Stockar eller grövre pinnar som de lika gärna kan hoppa upp på. Fälttävlan handlar ju mycket om uthållighet så det är ju bra med mycket variation och inte bara hoppa hinder på en plan yta.

Jag ser inte varför det skulle vara några problem så länge man inte får för sig att hindren ska vara en meter höga ;)  Kaninerna hoppar ju över "naturhinder" när de är ute hela tiden.

//Päpple Holstwiik
Hoppípollas Hoppkaniner
Registrerad i SKHRF sedan 2015

Mickis1994
0

Jag brukar hoppa lite "terräng" som jag kallar det. På en stig sätter jag ihop lite olika naturhinder. Stenar på rad, pinnar som fästs på olika sätt, tjockare "stockar", ris osv. Mäter inte hur höga de är men uppskattar att de aldrig är högre än 30cm. Oftast runt 11-20 cm skulle jag gissa på. Det räcker. Och så har jag dom kanske 1 - 2 m emellan.

Det är ju för att det är kul och har ingenting med riktig kaninhoppning. Därför känner jag att det inte finns några "regler" i skogen. Vi hoppas i vår takt över våra hinder som är olika avstånd emellan beroende på hur naturen ser ut.

Men glöm inte att ta bort de kvistar som sticker ut där de inte borde och kan vara skadliga.

Sunt Förnuft tror jag att du kommer långt på i skogen.

Mvh Michaela Glansk.
Riverruns Hoppkaniner, uppfödning av hoppkorsningar.