Söker Hane
Vill vara i god tid med att hitta en hane till min finaste ..
Efterssom att hononrnas becken stelnar efter 1 år & kan derför ha svårt att få ut ungarna så får det bli en riskfri kull nu om ett halvår :)
Honan heter då Grenens Biscaya Bay , Stella :-)
Färg: Blå
U: Silverados Beyond The Sea , Irma " Obesläktad"
E: Flamencos Great CH Ametist , Tistel
Stella är bara 6 månader än så länge..
Tänkte derför att kullen skulle tas som tidigast mellan September och Dacember..
Men det ska ju vara den rätta hanen också..
Klassad i: Elit, eller svår med pinnar..
Färg: Spelar ingen roll
Krav:
#Han får inte vara inavlad
#Han får inte vara släkt med Stella
Letar efter en hoppglad hane, som är lugn och trygg att handtera :)
Lite om Stella:
Stella är en ängel.
Hon spänner inte en muskel när man lyfter upp henne, hon är lugn & har kontrolerad fart på banan " stannar sällan, men rusar ej ". Sen är hon ju även bedorande söt :* Har endast tävlat 2 gånger & på andra tävlingen så kom hon 2:a och fick pinne :) I september så borde hon vara msv eller förhoppningsvis svår klassad. Hon gör stora och härliga hopp över hinderna, och har inga svårigheter alls.
Ta inte en kull på vintern är mitt råd :) Vänta istället tills våren ^^
Tänkte mer på större chans till överlevnad, och att det är större chans att det blir bebisar över huvudtaget :)
Stella är född i Januari :)
Då är hon 1 år..
Men det är inte så jätte noga vet du, min hona var också 1 år och hon klarade sig bara bra :) Skulle ha tagit i mars, men det är ju upp till dig ^^
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Egentligen är det lite mot min egen policy att lägga mej i såna här trådar….
Men jag skulle vilja påpeka att moonii har en värdefull poäng. Det finns fördelar med att ta kull på vintern, tar man in honan inomhus så har man bättre koll och när det gäller hoppkaniner så missar man ju färre tävlingar. Men om du väntar med att ta kull, tills i sommar så har din hona hunnit tävla betydligt mer, klassat upp sej mer och visat vad hon går för. Det blir betydligt lättare att sälja ungar efter uppklassade föräldrar. Det är dessutom mer naturligt för honan att få på sommaren, kylan är inget problem och när de blir ett par veckor får de komma ut och äta gräs. Att para på hösten/vintern är fel årstid för kaniner och det kan vara svårt att få dräktigt.
Åldern ska inte vara några problem, själv vill jag para innan två år men din hona fyller ju inte två förrens 2013. Hon kommer hinna mogna ordentligt. Har parat alla mina kaniner när dom varit ca 1,5 år och jag har bara haft problem en gång. Då var det en unge som lagt sej på tvären så vi fick snitta honan, men det har ju inte med åldern att göra.
Ju äldre honan blir samlar honan fett runt bäckenet, det stelnar inte, men fettet kan försvåra det för en äldre honas första kull.
Som sagt vill jag igentligen inte lägga mej i, men det var redan en diskussion och jag ville framföra min åsikt.
Varför det blir irriterande ljusgrå text har jag ingen aning om….
Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |
Jo , ni har rätt ! är bara så rädd för det där som många säger "att ungarna kan fasta för att beckenet är för stelt" men det ska nog inte vara någon fara?
Spelar faktist inte så stor roll när .. Bara det häder innan det blir för sent.
Kanske i April, då är dom lev k i Juli :)
#7 Linnea du lyckas då alltid XD
Elin, så bråttom tror jag inte du behöver ha :) Det är rätt som du säger, bäckenbenet stelnar med tiden och att det gör att risken för komplikationer ökar. Men idag avlar vi relativt sent på våra hoppavlade honor. De flesta får klassa upp sig lite och första kullen tas idag oftast då honan börjar bli fram emot 2år och ibland är hon lite över 2år.
//Sandra Magnusson, Kyrkeliden's Hoppkaniner
sajtvärd på kaninhoppning iFokus
Jag tror det är väldigt sällsynt att det blir problem pga. åldern faktiskt :) Min lärare (naturbruksskola) kollade på min hona som precis hade fyllt ett, och hon sa att hon var i perfekt kondition så då kvittade det. Och då är min inte ens en hoppkanin ;) Tror det skulle bli ännu bättre om du gjorde det i April ja :)
För att inte komma ifrån trådens syfte, Elin - kolla på skhf's forum under "Meke/Maka sökes". där kanske du kan hitta ngt. nnars kan man själv lägga upp en förfrågan där och hoppas man får "napp" :)
Ja, men det blir nog inte av försen om ett år :)
Kanske lite väl tidigt av mig att börja leta ;)
Är ju inte fel o vaara ute i god tid, dock så kan det ju hända väldigt mycket under ett år som gör att när det väl är dags har man andra krav/förväntningar o tankar om vad man letar efter etc.
Man kan ta kull efter 1 års ålder med om honan är i bra hull osv upp till 1 ½ års ålder går, om då honan är i bra hull osv, så om du tar kull i mars/april är det ingen fara:) Kan ju gå snett oavsett ålder.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Vill du ha en bra hane till henne? :)
Uppfödare av Hoppkaniner i Dalarna :)
Läs mer på min hemsida.
Lundens Hoppkaniner.
Inlägget gjordes 2011 och kaninen har även en annan ägare nu. Tråden kan låsas