Hane för parning sökes
Känner att det börjar vara dags att återuppta min avelsverksamhet, och planerar därför en kull våren 2013. Syftet med kullen är hoppning, men jag vill även att kaninerna ska kunna fungera som kelkaniner.
Därför söker jag nu efter en hane till min fina och trevliga kanindam Ljusvattnets Brims.
Brims fyller två år till våren, men har bara bott hos mig sedan senhösten -12, och då hennes uppfödare egentligen håller på med ras-/utställningskaniner var hon inte hopptränad eller -tävlad när hon kom hit. Hon har varit imponerande lättlärd i hoppningen och hoppar nu med bra fart och gör fina språng. Tävlat har hon gjort tre gånger, men tyvärr blir hon fortfarande lite för spänd i tävlingsmiljön för att hon ska kunna prestera. Planen är att nu fortsätta att träna och tävla henne fram tills parningen.
Brims är en korsning mellan bl.a. 50% zobel och 25% vildkanin. Hon väger gissningsvis omkring 3kg, och är en lite större modell men ganska slank, absolut inte tung och klumpig. Vildkaningenerna har gett henne ett lite harliknande utseende. Brims är efter Epadalens William Wildkid "Ville" som är svårklassad, och obesläktad med alla större hoppled.
(Mer info om Ville: http://nordalas.weebly.com/ville.html)
Krav på hanen:
- Ett bra och "stabilt" temperament, ej lättstressad
- Färg spelar ingen roll (Brims är helfärgad, så även brokade/mantlade hanar går bra) - Inga kända defekter så som bettfel etc.
- En bra stamtavla, där flertalet kaniner presterat inom hoppningen (men gärna så obesläktat som möjligt)
- Klassad svår/elit, eller en ung kanin på väg upp i klasserna
- alt. en hane som själv inte presterat, men tidigare lämnat många bra avkommor
Vi finns i Borlänge (Dalarna), så det är bra om hanen finns något sånär i närheten.
Har du den rätta hanen för Brims så hör av dig! PM:a eller kommentera här 
Mvh Linda, Northernlights Kaninuppfödning
~ Bloggen ~ Youtube-kanalen ~
Bunnies are like potatochips - you can't have just one