Kaninhoppning iFokus

Kaninhoppning

Etikettträning-tips-råd
Läst 550 ggr
CorneliaAndersson
1

Wiiie

Jag å mina föräldrar har pratat lite om att i sommar (när vi fixat fler burar), att jag ev. ska kunna skaffa en kanin, som är lite mer inriktad hoppning :DDDD

Superglad!;)

Men då vill jag ju veta lite mera nu va!;)
Jag har ju haft kaniner i nästan hela mitt liv, så jag kan ju grunderna så att säga.
Mina kaniner är ute i rasthagar ca 3-4 timmar/dag.

Men asså:
Är det bättre att köpa en unge, eller en lite mer inhoppad kanin?
(Ska ju inte ut och tävla något, ev. bara lite Mini klasser, men hemma vill jag ju träna lite mer/högre) ;)
Vilken ras rekomenderar ni?, vilken är vanligast?
Är det bäst att köpa direkt från uppfödaren, eller spelar det ingen roll om kaninen blivit asså typ såld tidigare? :P

Hoppas ni förstår ;)

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

[RC1393]
1

Fördelen med äldre djur är att du då ser hur kroppen blir och om de har hoppintresset och vilken kapacitet de har. Fördelen med ungar är att man kan forma kaninen på ett annat sätt, när de är ungar lägger man ju grunden till hur de blir som vuxna, personligheten kommer ju också av omgivningen :)

Någon renras brukar man inte ha, en vädurskorsning, harkorsning eller en så kallad sveriegehare brukar vara bäst till hoppning. Själv har jag gått mot strömmen och har två renras dvv, den ena tycker jag själv påminner väldigt mycket om en vädurskorsning/harkorsning på hoppstilen, han sträcker väldigt ut benen även när han springer mellan hindren och jag upplever därför att han får mer luft under sig och över hindren, så även renrasiga kan vara som hoppkorsningar att hoppa med. Min andra dvv har korta ben så att säga när hon hoppar, men hon är duktig i alla fall men jag tror däremot inte att hon kommer kunna mäta sig mot unghanen i framtiden ;) Så kroppen är alltså viktig, och hur kaninerna väljer att framföra sig själva på banan om du förstår :)

CorneliaAndersson
1

Så, en Dvv/Har korsning, är liksom en bra blandning? ;)

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

[EllenAlicia]
1

Kul! :)

Jag rekomenderar att du köper från en hopp uppfödare, en harkorsning :P och tcker du ska köpa bebis eller en ung kanin som är under året!

me vet ej ''det bästa''

[RC1393]
1

#2 Ja precis, det är dem man oftast ser i de högre klasserna :)

juliafrojd
1

Mina hoppisar är RR DVV! ;-)

iWontBite
2

#5 Vad är RR?

//Päpple Holstwiik
Hoppípollas Hoppkaniner
Registrerad i SKHRF sedan 2015

juliafrojd
1

#6 RR=renrasig/a ;)

Vincent...
1

ska du köpa en kanin som redan tävlar i högre klasser kan du nog inte tävla i miniklassen.

jag skulle köpt en kaninunge, men det finns också endel vuxna hoppkaniner som behöver hem.

HAHAHAHAHAHA…..

Alvirpo
2

Jag skulle ha köpt en kanin som tävlatnångra gånger eller åtminsonde tränat en del så man ve lite hur intresserad den är i hoppning:D