Kaninhoppning iFokus

Kaninhoppning

Etikettträning-tips-råd
Läst 646 ggr
Freyya
0

Träna nybörjarkanin hur ofta?

Hur ofta ska man träna en kanin som nyss börjat hoppa? Hoppar ca 25-30 cm och ca sex hinder på rad nu.

Har tränat ca 2 ggr vecka med hoppningen och nästan varje dag i sele. Är det lagom? Förstår att det är viktigt att starta lungt och låta dom bygga muskler och inmte trötta ut dom på hoppningen!

Hur många ggr ska man hoppa per träning? Brukar hoppa hindrena ca 4-5 ggr och spring i sele däremellan! Lagom? Är rädd att trötta/tråka ut honom:)

juliafrojd
0

Jag tränar ca 1gång varannan vecka, men 2gr i veckan (enligt mig) är lite för mycket tycker jag.. Sen hur många gr man sk hoppa per gång är lite olika beror mest på kaninen, men jag brukar avsluta när de går som bäst ;) Lycka till!

WhiteBunnyWithBlueEyes
0

Två gånger i veckan tycker jag är alldeles lagomt, om man du inte hårdtränar för då räcker gott och väl 1 gång i veckan så att dom hinner bygga muskler.

[EllenAlicia]
0

1 gång i veckan tycker jag :)

tills du tycker kaninen har gjort ett bra jobb, fast inte så du trötar ut kaninen fast h*n inte gjor ett bra jobb, då kan man sänka hindrena istället

WhiteWolf
0

Vad är ditt mål?

Är det att träna hemma för att ha kul så tycker jag absolut inte det är för mycket, du märker ju om han börjar tröttna.

Är det för att tävla så skulle jag så snart han är redo att debutera nästan sluta helt med hoppningen (beroende på hur ofta du tävlar eller om du stöter på ngt problem) för att han skall tycka det är extra kul att hoppa på tävling.

Man får anpassa träningen efter målen :) Har själv en kanin som bara hoppar hemma och då hoppar jag när vi känner för det. Tävlingskaninerna hoppar mycket sällan hemma.

Freyya
0

Vet inte riktigt vad mitt mål är:) Men är faktiskt lite sugen på att testa tävla med honom! Har aldrig tävlat i kaninhoppning förut!

När är en kanin redo att debutetra? Hur många hinder o vilken höjd är det i lätt ny, heter lättae klassen så? 8 st och max 30 cm?

Isåfall kanske han är redo snart?

Viilmaa
0

Den lättaste klassen heter mini, och där får hindrena max vara 20 cm höga och 30 cm breda har jag för mig. Sen kommer lätt ny/lätt och där är hindrena precis som du skrev 8 st och max 30 cm höga och 45 cm långa :)

Ifall du är sugen på att testa tävla, gör det! Kaninhoppning är en härlig sport som är svår att inte fastna för!
Du känner själv när han är redo, ifall han klara av hindrena i lätt klass (ifall du ska starta honom i den klassen) med bravur och han har åldern inne så kan du gott och väl testa att starta :)

// Vilma Lönn, Conejos Hoppkaniner