Hur bor era hoppkaniner?
Hur ser era hoppkaniners burar ut? Visa bilder och skriv gärna ut mått med. Och om ni har bilder på era hagar, visa dem med! :D Visa gärna iredningen och sånt med :) Eller berätta!
Hittade ingen sånhär tråd så jag startade en (A) (finns ju en massa sånnahär på kanin iFokus men kunde ju vara trevligt med en här med)
Emma

Jag kan börja(om inte någon hinner före)
Emil bor lös, just nu är det i min lägenhet men annars är det i vårat hus på 125 kvm. Han trivs super med detta och har endat en toalett på toaletten, i mitten av huset, vilket fungerar super!
Han ligger alltid under tv-bordet och sover när man tittar på tv och han ligger alltid och sover brevid mig i min säng!
Varje morgon vid 7 så kommer han och väcker mig genom att pussa mig i ansiktet. behöver inte ens ställa klockan längre =P
När han ska busa (Emil i lönneberga) så hoppar han upp i soffan, på berget av rena kläder som ska vikas och putter sedan ner alla plagg ett eefter ett =P
<3
Mina bor i fackburar, förutom wiggo och foderkaninen. Wiggo bor i en innebur ca 120x60, Blue (foderkaninen) bor i en bur som kanske är 100x100…
alla mina fackburar är av storleken 120x60x60
alla har inte sitthylla så igentligen är inte burarna "godkända" (
)
men jag har färdigsågade hyllor att sätta upp… ska bara få tummen ur.
Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |
Mina bor i ett kaninhus. Huset är 14kvm stort. Kaninerna bor i inne burar som står på hyllor. De som är mest aktiva eller är störst bor i 120*60*50 burar medans de som är lugna av sig bor i 100*50*50 burar.
Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/
Vet inte hur stor Chilis bur är, men slänger in en bild på den.
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
Jocke och Bella har en hage på 7 kvadratmeter, med ett upphöjt hus och en lite hydda :)
♥
6# Vilken snygg tre-fackare!
Värkligen jättefin!
Såhär bor mina!
En fäboden bur. Till Mars år 2010 kommer hela vara full vilket jag länge velat!
Till våren ska den målas även nya luckor behövs..

8# Åxå jättesnygg!Kommer bli ännu snyggare när den målats
Jag har två trefackare på 120x80 med sju kaniner (två bor ihop). Har även ett par extraburar kvar som inte används.

snygga burar allihopa
jämfört med era är mina rena ruckel 
blir så sugen på att bygga, såga, skruva och borra nu…
Jäkla kyla
Håller just på att bygga nya då kaninerna ska flytta in. Ont i händerna å träningsvärk i handlederna =p
Kommer bild sedan, å även ritning i en artikel hade jag väl tänkt.
Varje fack 'r iaf 160 x 50.
//Sandra Magnusson, Kyrkeliden's Hoppkaniner
sajtvärd på kaninhoppning iFokus
vad snygga burar! :)
Mina två kaniner bor i en bur som är ca två meter bred, kanske en meter djup och höjden har jag ingen aning om. Jag fick buren i fördelsedagspresent av mina grannar som då gjorde så jag fick skaffa kanin. Det är genomskinligt plasttak, men det funkar alldeles utmärkt.
Då vi inte hade något bra ställe att ställa hö, spån och sånt så byggde pappa en liten låda under som enkelt går att öppna.
Just nu flagnar färgen och buren är inte särskilt snygg. Men i sommar ska vi fixa till den och så.
På bilden hade det snöat jätte mycket X3
Idag invigdes de nya burarna! :D Kaninerna ska få hus/hyllor med, men just nu var det viktigast att få dom inflyttade så snabbt som möjligt då utrymmet där de bodde tidigare behövdes till annat. :) Numera är kaninhuset inrett med 14 fack, med inbyggda höhäckar och alla delar är lätta att byta ut om det skulle behövas. Facken är 80cm djupa, 60cm höga och mellan 118-120cm breda. :) Ett litet skötbord framför fönstret fick också plats och det finns gott om förvaringsutrymme ovanför och under burarna :P En hage ska byggas i anslutning till huset till våren :D Alla burbottnar är målade med 5-6 lager kallasfalt. Just nu är bara 6 av burarna bebodda.
//Emma
Hartassens Kaniner - uppfödning av hartypade hoppkaniner
Jag har en stor utebur med upphöjt hus och andra gömställen lite här och var på ca 2x1,5 m, plus fri tillgång till hage med sitthylla och tunnel som är ca 3x3 m. Kaninerna bor tillsammans.
Vill hellre ha så istället för fackburar då mina kaniner måste få röra sig mycket och det känns liksom lite naturligare om de får vara tillsammans och röra sig ;)
Hittar inga bilder just nu, får komma med dem senare men kan berätta lite;)
Jag har tre olika burar; En 4-fackare och två stora.
4-fackaren har måtten 60cm på kortsidan, 60cm hög och 120 bred i ett fack. Har inte gjort iordning den än, men kmr sätta in sitthylla osv.
De stora är 2m höga, 2x2m stora och har varsin innebur som kaninen kan vara i. Där finns lite alltmöjligt. En stubben, hus/sitthylla, jordhög osv:)
Halvt fin bild på 4-fackaren. den ska sättas upp å ben, men igen bor där just nu och är inte riktigt iordninggjord;) (väligt suddig)
#16 Får jag sno lite av din ide?;) Skulle du kunna skicka din ritning? dina burar är riktigt fina! Ska bygga 2 st 4-fackare.
Mvh Emma
#20 Tack så mycket! Självklart kan du det :) Jag har tyvärr inga ritningar, men vi använde en hel del utav informationen/ideérna som man kan hitta på lillasallys.se :)
//Emma

Gud vilka snygga ^^
#21 Tack för infon! Kollar där direkt. Fast tror du man kan ha sådana öppningar till höet även om de bor ute? Mina kommer ju bo ute.
Mvh Emma
#21 Vill du inte att fåglar snor höet eller att det inte ska regna på det så kan du ju sätta en lucka med gånghjärn över och en liten hasp som håller fast luckan när det blåser :)
//Emma
#24 Ja, jag såg det på hennes hemsida =) Kommer göra så.
Mvh Emma
Nu har jag skaffat hyfsade bilder på mina burar.
#26 Fin! Jag funderar också på att bygga en bur att ha inomhus. Var hittar man nätet och ungefär hur dyrt är det? Hur stor är din bur och hur mycket kostade den agtt bygga? :)
#27 Buren är byggd av IKEA hyllan Ivar =p
Så stommen och hyllplan gick på ca. 1200kr sen köpte jag till virke till dörrar, baksida, och ena sidan.
Nätet köpte jag på Beijer. 5m för 400kr tror jag jag gavm ganska dyrt men ville ju ha just det näytet så.
#28. Den var snygg. Jag letar lite insperation ifall det nu blir så att jag bygger en egen. ^^
#19 har du någon form av ritning på din rastahge, ska själv bygga en och vill gärna ha tak så inga rovfåglar kommer in. Riktigt snygg är den.

Jag har en fackbur (med just nu 7 fack, kommer bli 6 så småning om) där två fack är 140x70x50, två är 105x70x50. På ovanvåningen finns det tre fack som är 80x70x50 (används mest som resärv, men funkar helt ok om det är bara en kanin som bor där kortare tid, dom är större än en 100x50-bur, men mer kvadratiska, men ska som sagt också byggas om till två burar som är 140x70 och 105x70).
Sammanfattning:
2st - 140x70x50cm
2st - 105x70x50
3st - 80x70x50 (som ska bli 1 140x70 och en 105x70)
Sen har jag två enfackare som är ca 130x75x50.
Sajtvärd för Australian Shepherd.ifokus!

# 6, #8, och alla andra som har "fack"-burar -
hur gör ni när det snöar/regnar? Om det snöar/regnar mot nätet.
Regnar/snöar det in?

Mina bor i en tvåfackare 160x60x60 :)
Bild kommer! ;)
MVH.
Louise T
Medarbetare på Dvärgkaniner.ifokus.
" Everybody needs inspiration "
Jag har mina i ett kaninstall så det kan inte regna in till mina:)
Bilder kommer sen:)
#36 jag har mina i ett kaninstall, så de står under tak och jag har därför inga problem med ruskigt väder :)
#42 Den passar bra hemma hos dig:P men Chilli tyckte den var lite för liten den token^^
Kan lägga in bilder när min nya 6-fackare är klar. Även om ja bara har 2 hopp kaniner av 10. Resten är avle/utställningsdjur!
Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se
Alla har jättefina burar! :D
Emma

Jag har två tvåfacksburar som mina kaniner bor i :) Måtten på varje fack är 150x60cm. Det högra nedersta facket står för tillfället tomt men när min ena kanin som nu bor inne flyttar ut kommer alla facken va fulla;)
I det översta vänstra facket bor Chilli, under Chilli bor Nella och i det översta högra bor Muffin:)
Brukar "vanliga" kaniners och hoppkaniners burar se olika ut? :)
#51 Nä, men eftersom vi är på kaninhoppning så är det ju hoppisar man pratar om :D
Emma

#16 Du har mina drömburar… 
#52: aha okej :D
Vad avensjuk man blir på allas burar! :)
Mina kaniner bor:
Pontus: I en vanlig utebur utanför kaninstallet
Svea: I en bur uppe på en annan bur fast inte som en fackbur :P
Bus: Lika som Svea, Brevid! ;D
Shilla: Inne i en utebur som står inne i kaninstallet
Elvis och Preddi: I en varsin inbyggd bur inne i stallet (STORA)
Tessy: I en utebur inne i stallet
Dino: I en utebur ute :P
Om ni vill se bilder så gå in på
http://herrgardenskaniner.weebly.com
Fast jag har glömt att tagit kort på vissa burar och vissa burar på bilden använder jag inte xD
/Elin
Medarbetare på Tävlingshundar
Blogg - http://eelliinnsaventyr.weebly.com

Mina kaniner bor i en "bod" som är med tak och väggar, som är försedda med frigolit på vintern för att det inte ska blåsa in.
De bor i Burar som är 115*60 (2 st burar) och Bells bor i en stärre bur, 130*60 alla har fri tillgång till hö och halm, och Sitthylla.
(bilden visar hur kaninerna bodde när jag hade dem på skolan i höstas)
Här bor mina kaniner. Men det är bara överst i 2-fackaren som jag har en hoppkanin ;)

FINA alla va haha 
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
jag har ingen bild på denna dator, men på min hemsida ezmiez.se finns det bilder :)
Jag har 3 kaniner som bor ute året om. Jag har en tvåfackare som är ca 200x70x70 cm och en bur som är 100x50x50. Kaninburarna står ute mot en husvägg.
Jag har även en innebur som används i nödfall eller vid kull.
www.ezmiez.se - Tazz Hoppkaniner
Tråden verkar vara ganska gammal men sätter in lite bilder endå ;)
Jag har två burar ena är 1,5 x 1 m och den andra är 1,5 x 3 m.
Såhär är den lilla, där min lille Holländare bor Det är botten av torv, med galler under och sen en bolåda på ben, med en snygg altan :)
Andra buren (som jag inte har bild på) Ser ungefär likadan ut, den har 2 bolådor med en ingång till vardera. (Det var en gammal ' vanlig' bur, som jag fick med när jag köpte min första kanin, dock är den upprustad) I den buren bor mina söta dvärgvädurar.
~ Kram Nadja ♥
♥ Ålandskaninhoppare ♥ Vardagsblogg ♥ Kaninblogg ♥
Mina bor i uteburar, Elsa i en på 190x90cm med ett hus, två stubbar och pinnar.
Ike bor i en 140x70cm stor bur, där huset tar upp i princip 1/3, men jag ska byta bur mellan Elsa och Ike, likaså hus eftersom Elsas hus är mindre. Varför jag gör så är att Elsa är äldre och lugnare, Ike är bara en bebis så han måste få lite mer plats att springa och vara barn på ^^
Nu på vintern bor mina kaniner i ett oisolerat stall i varsina boxar med hus, tunnlar, grenar, sitthylla, leksaker m.m Slutet på våren/sommaren/början på hösten (då dom inte bor i stallet) bor muffin i en "betesbur" med innbyggt hus med sitthylla, grenar, leksaker m.m. som är ca 1,80X1,80 ungefär och Lilja i en "betesbur" med hus, tunnlar, grenar och leksaker m.m som är ca 180X70.
Leo bor här: Men till våren kommer vi att bygga klart en under del så att han får 2 våningar.
Sunny bor här: Det är också 2 våningar.
Det är en gammal bild så det är mycket i inredningen som skiljer sig från hur det ser ut nu.
Hon har också en liggande cykelkorg som höhäck. Där i sitter hon när det är kallt och äter. 
(Bilden är Spegelvänd)
---------
Dom har också en hage på ca 18 kompostgaller. Också har dom ju selen att ta en promenad i ibland. Leo springer lös ibland också 
Hälsningar Lurvas11