Hoppa oftare?
Jag har alltid fått höra att man ska hoppträna mycket sällan med kaniner, som allra högst en gång i veckan och knappt ens det. Anledningarna har varit att inte trötta ut dem och att inte tråka ut dem.
Min kanin och jag har inga som helst tävlingsambitioner. Vi har ett hinder som vi hoppar fram och tillbaka på och ibland belönar vi oss med godis (eh, skriver "vi" eftersom det bokstavligen är så. Jag hoppar också, det ingår i leken). Långsamt, under typ ett halvårs tid har vi tagit oss upp till att hoppa ca 20 cm och vi känner oss asgrymma. Det får liksom ta sin tid utan brådska. Jag skulle säkert kunna höja mer nu om jag ville, men det ser jag ingen anledning till.
Behöver min kanin verkligen ha så långa pauser då? Jag menar, han hoppar över stolsben och andra saker ofta, så jag tror inte att det är jättejobbigt för honom med den höjden. Det är ju inte som att vi hoppar i en timme eller så heller utan max tio minuter.
Nu menar jag inte att vi alltid måste hoppa varje dag, men att ibland köra lite oftare än en dag i veckan kan ju inte vara mycket värre än att… klickerträna ofta?
Det finns dem som hopptränar ca två dagar i veckan. Det tycker jag är lagom, men inte mer. Det beror ju på hur intensivt ni hopptränar. Om ni kanske sätter upp en bana på 10-20 cm och hoppa banan en gång eller om man hoppar en bana med många hinder och varje hinder är 50 cm 
Tycker absolut att ni kan hoppa oftare, kanske 1-2 ggr i veckan. Själv hoppar jag 1-2 ggr i veckan med min 5 månaders, men han är ju under "uppbyggnad"
Med min andra, 1-åring, så hoppar jag kanske 3 ggr i månaden. Hon är en sådan som inte tycker att det är så kul om hon hoppar för ofta. Men med henne så hoppade jag ju mer när hon var yngre.
Hälsningar Lurvas11
tycker det räcker med 1 gång i vceckan :P
När jag var ung (nu pratar jag 10-15 år sen) så hoppade jag mina kaniner när jag kände för det ;) Dom överlevde det faktiskt. (Sen gav jag, ve och fasa, mina kaniner morot varje dag också. + godismat + annat foder kaniner ABSOLUT inte ska äta… de blev alla gamla och var friska hela livet)
Så länge man inte hoppar för högt för ofta och ser till att kaninen har kul så ser jag inget problem med att hoppa ett 20 cm högt hinder 2-3 dagar i veckan.
Nä, jag är ju mer intresserad av anledningarna till varför jag inte skulle kunna göra det. Han hoppar över sådana höjder spontant alldeles själv. Ibland klickertränar jag med min kanin alla dagar i veckan. Jag ser alltså inte den fysiska träningen eller uttråkning som ett problem riktigt. Därför tänker jag att ovana hoppare som strävar efter att hoppa över höga hinder, är sådana som de här restriktionerna riktar sig till? Men visst, uttråkning är en god anledning antar jag. Hoppning över ett och samma hinder är ju en aning mer enformigt än klickerträning…
som sagt, kan de bli uttråkade. Vissa kaniner klarar nog att hoppa oftare än andra och sånt
men om man inte hoppar så högt med kaninen brukar det vara svårare att trötta ut dem (tycker jag)
I din höjd ser jag inga problem med att hoppa 2 gånger i veckan, men man kan ju göra annat med kaninen också, väldigt mysigt med skogspromenader och att skutta i snön med 
Dock kanske din kanin är innekanin (har inte läst allt) men finns ju saker man kan göra inomhus också, och träna trix funkar både inne som ute 
Men t.ex. en elitkanin skulle jag personligen inte träna hårt 2 gånger i veckan, för risken finns att kaninen tröttnar.
Dom vill ha variation precis som vi ^^
#6 Jo, jag har en del olika lekar som vi brukar leka, men jag satt och tittade på honom häromdagen när han rejsade runt i vardagsrummet (innekanin, ja :)) och hoppade över stolspinnar och pinnar vid borden som är ungefär lika höga som det hinder vi hoppar och tänkte att när han gör det frivilligt på det här viset (och i princip alltid när han är glad och har kommit igång) så kan det ju inte vara så himla jobbigt att man måste begränsa det speciellt mycket :)
Ser ingen direkt anledning till att du inte kan hoppa när ni känner för det så länge ni tycker det är kul och det verkar ni ju ha:) största anledningen till att man inom hoppningen säger inte för ofta är för att de Inte skall tappa intresset för det om man tävlar. tex så hoppar jag inte mina kaniner på Sommrarna eftersom de nästan tävlar varje helg. Du vill ju att de skall ha intresset på topp när du är iväg och inte tänka på annat men om du inte skall tävla så ser jag ingen anledning till att inte ha kul när ni känner för det
#8 Som jag tänkte då :)
Jag hoppar 1-2 gånger i veckan, det räcker gott och väl