Kaninhoppning iFokus

Kaninhoppning

Etikett: träning-tips-råd
Läst 809 ggr
Northernlights KU
1

Rädd och stressad kanin

Jag har ett litet problem med en av mina relativt nya kaniner. Hon är en väldigt snäll och social kanin som gärna sitter i famnen och myser en stund och när man öppnar buren kommer hon alltid fram till dörren och hälsar och nosar lite. Hon är även helt okomplicerad att hantera i övrigt, lyfta och bära, klippa klor, klä på sele osv är aldrig några problem.

Tanken var att hon skulle bli hoppkanin, och hon har på kort tid blivit väldigt duktig på att hoppa, trots att hon är så lite tränad och förstod snabbt vad det hela gick ut på. Riktigt imponerad var jag efter hennes första träning <3

Problemet är dock att hon reagerar väldigt snabbt på i princip alla rörelser och ljud i omgivningen. Misstänker att det kan vara vildkaningenerna som spökar, då hennes farfar är vildkanin. Alltså hoppar hon fint hemma, såvida inget läskigt händer, men att ha henne med på tävling funkar inte… Det är alldeles för mycket ljud och rörelse att bli rädd för på en tävlingsplats, så där vill hon bara springa iväg i panik åt tusen olika håll alt. lägga sig platt på backen.

Egentligen spelar det väl ingen roll om hon på tävling river hela banan eller har nåt annat tok för sig, så länge hon har roligt ;) Men just nu är hon mest bara stressad och rädd, vilket ju inte känns så bra för vare sig mig eller henne…

Så - någon som har några tips på hur jag ska få henne lugnare och tryggare i tävlingsmiljön, eller ja, hemma också för den delen…? Tilliten till människor är ju egentligen inga problem, "bara" typ allt som rör sig och/eller låter…

Tacksam för alla små tips och råd jag kan få!

Mvh Linda, Northernlights Kaninuppfödning
                     ~ Bloggen ~ Youtube-kanalen ~
Hjärta Bunnies are like potatochips - you can't have just one Hjärta

[Jawa´s]
1

Bara att köra så mycket miljöträning som möjligt! =) Börja med små steg och ta med henne på promenader utanför trädgården. Ta till en början upp henne i famnen om det kommer bilar, hundar, katter eller andra läskiga saker förbi så att hon känner att du, "tryggheten", finns som stöd. Gå gärna samma runda ett par gånger innan du börjar träna på fler platser. Så att hon hela tiden blir trygg med en plats/runda i taget samt alla störningar som ni stöter på där.
När hon börjar känna sig trygg i olika miljöer kan du börja sätta upp korta banor på olika ställen.

[Jawa´s]
2

Miljöträningen är egentligen det viktigaste för en tävlingskanin, för hemma spelar det ingen roll hur bra en kanin hoppar om den ändå aldrig får chans att visa det pga miljöstressen.
=)

svartkanin
1

Säger samma som Jawa's. Gå ut med henne varje dag på promenader i sele. Börja först på ett ställe där hon känner sig någorlunda trygg, och variera miljöombytet successivt allt eftersom. Alla kaniner kan bli lugna med rätt träning så kämpa på och ta en dag i taget =)

Hälsningar Linnea
www.svartkanin.blogg.se

Vincent...
1

om hon bor inne kan du låta en radio stå på så att hon bli van vid ljud :D

HAHAHAHAHAHA…..

Northernlights KU
1

Tack för alla råd! :) Det är lite i dom banorna jag också har tänkt, att liksom stegvis "utsätta" henne för sånt hon tycker är läskigt så att hon vänjer sig. Hoppas miljöträningen lyckas så att hon verkligen får visa vilken fin hoppkanin hon egentligen är Glad

Mvh Linda, Northernlights Kaninuppfödning
                     ~ Bloggen ~ Youtube-kanalen ~
Hjärta Bunnies are like potatochips - you can't have just one Hjärta