Nybörjare
Hur börjar jag träna hoppning? Kaninen är van vid sele och koppel. Är det att ha ett hinder eller bättre ha ett par stycken? Vilken höjd? Säg hur ser den enklaste hoppbanan ut på tävling?
ph77
Jag brukar börja med ett hinder med bara en bom och sen när kaninen har fattat att den ska över så utökar jag till två hinder med bommar på ca 10cm. Är det inga problem för kaninen så går jag ganska fort fram på kommande träningspass.
Det finns en klass som heter mini som man kan "tävla" inofficiellt i innan man börjar i lätt. Vet dock inte antal hinder och höjder i miniklassen då jag aldrig har hoppat den, men det vet säkert någon annan här =)
Ok. Cool. Tror jag har några kaniner som skulle kunna bli bra hoppare. Så tänkte prova :-) (Är uppfödare för liten rex)
ph77
lättaste hoppbanan är rak, då står alla hinder på rad efter varandra med cirka 2,5- 3 meters mellanrum. I Mini (minsta klassen) är det 6 hinder som är max 20 cm höga och 30 cm långa. Man behöver inte vara medlem för att få tävla mini, och man tävlar inte om priser i mini.
/ Angelica