Tävla för första gången
Hej!
Jag har tävlat 2 gånger innan, men med 1 av mina kaniner. Den 18 november ska jag tävla med 2 till. Jag tävlar inte för att vinna ändå, men jag frågar.. Lakrits är superduktig på att hoppa, men jag är rädd för att hon kommer bli jätterädd i bilen (eftersom hon är rätt skygg) och få panik! Och Emil vill verkligen inte hoppa på något annat ställe än där vi började träna!
Tänk vad pinsamt om kaninerna inte hoppar ett enda hinder, och man bara står där och alla tittar på en! Har det hänt någon?
Alltså jag är inte rädd för att skämma ut mig, men jag känner bara att det är lite pinigt ändå!
Se det som god erfarenhet att åka någonstans och försöka så gott du kan tillsammans med dina kaniner, går det "dåligt" så går det säkert bättre nästa gång. :)
Ett par av mina honor kan totalvägra att ens gå över starthindret för egen maskin när de har en dålig dag (eller dålig årstid för den delen..). Beror det på orutin och nervositet hos kaninen så får man ju lita på att det går enklare med lite erfarenhet. Är det bara en dålig dag så blir man nog tvungen att gilla läget. ^^
Och jag tycker inte att du ska oroa dig över att behöva skämmas, kaniner (och deras förare) kan inte vara på topp varje tävling. Man får skratta och gå vidare, det ska ju vara roligt. Vore supertrist om kaninhoppning blir en sådan prestigesport att man inte får lov att göra bort sig ibland! :) (Jag gör bort mig säkert minst en gång per tävling - man får ju bjuda på sig själv.
)
//Emma
Hartassens Kaniner - uppfödning av hartypade hoppkaniner
#1 Haha ja, jag vill ju tävla för att det är kul egentligen.. Har gjort bort mig 1 gång , det var när jag råkade tjuvstarta! x) haha
Men du har rätt, jag ska ha kul. 
Åh, tjuvstart gjorde jag också på en av mina första tävlingar! Det var dubbla banor och när jag hörde "varsågod" så satte vi igång. Bara det att det var domaren på den andra banan som hade sagt det… Haha.
//Emma
#3 hahah xD otur!
När jag gjorde det stog alla och skratta åt mig xD
Tror en hel del har haft ex. En brunstig hona som inte vill röra sej ur fläcken , på en tävling. ;) Jag tror det kommer gå super! På min debut med Flinga , så ville hon absolut inte hoppa framhoppningen. Men sen på banan sprang hon , och vann! :3
jag har gått av banan många gånger med mina kaniner :)
HAHAHAHAHAHA…..
#5 haha aww , duktiga Flinga. :3 Man får allt hoppas :)
#6 går man av banan när dom inte hoppar något alls? :P
Jag har iallfall lilla MiniPim som aldrig sviker mig. Det är det som är bra när man har flera kaniner :)

#7 ja, när du märker att kaninen inte vill fortsätta att hoppa.
vissa kaniner behöver bara bli lyfta över ett hinder får att förstå att dom ska fortsätta att hoppa. andra vill bara inte hoppa och det kan man träna på hemma.
HAHAHAHAHAHA…..
Alltså du vet Siri? Första halvåret (om inte ännu längre) jag tävlade med henne vägrade hon hoppa ett enda hinder. På hennes debut lade hon sig platt på mage och rörde sig inte ur fläcken ;) det är bara till att tacka för sig och utgå ^^
#8 okej (: #9 hahaha awww lilla Siri!! Så gulligt xD
Att dom inte hoppar är inget pinsamt, har hållt på i 15 år och fortfarande händer det :D
Du ska ju tävla i mini och det är ju en klass för de kaniner som inte varit ute och tävlat mkt än och kanske inte hoppar så högt som det är i lätt klassen. Har sett många som nästa har drat sina kanienr igenom banan ( men de var lite yngre) men det finns ju en andledning att man tävlar i mini och inte lätt. Så du behöver inte tycka att det är pinit :D Alla gör bort sig ibland:D (haha gör alltid bort mig var jag än är) :D
Mvh Alice Ville Tingeling & Smulan=)
http://lovasenshoppkaniner.weebly.com
Om du braa visste hur många gånger man kommer med sina "gröngölingar" alltså de små som inte har tävlat innn och de inte fattar någonting, de bara sitter där och vill upp i famnen! Men så är det ibland, och tro mig, det har hänt ALLA!
Jag e också nervös. Antingen kommer min dvärgare inte röra sig ur fläcken eller så komemr hon attackera mig haha :P
Men de går säkert jättebra ska du se ;)
Jag hade en lite speciell tävlingsdag på falsterbo horse show 2007 (om jag inte minns fel). Hade kaninen ute i sele medan vi var ett gäng som satt på gräset och snackade. Rätt som det var så hade kaninen bitit av kopplet och det var inte lång tid kvar innan vi skulle starta. Jag vet inte varför jag inte bara lånade nåns koppel, men hur som helst så gick jag och några andra iväg på koppeljakt bland alla tillbehör som såldes på området.
När vi kom tillbaks hörde jag bara att jag hade 30 sekunder på mig att ställa mig vid start. Så jag hämtade kaninen och sprang mot banan…på vägen snubblade jag (med kanin i famnen) på en påse med flaskor som låg "i vägen".
Väl inne på banan så hoppar kaninen iaf men jag orsakar felen genom att trassla in kopplet i hinderstöden…
Kände mig lagom bortgjord och smidig den dagen, men i slutändan är det bara att skratta åt det ;)
När man "gör bort sig" så är det oftast så att man själv är den enda som tänker på det.
#15 Oj hah det förstår jag var pinsamt ;)
Senaste tävlingen så kissade min ena kanini knät på mej så det såg ut som att jag hade kissat på mej och inte akninen. Haha gud va min kompis flabba :D
Sen för inte alls länge sedan så spilde jag cocca cola glass över typ hela mej xD
Haha och massa mer men har glömt av nästa allt xD
Mvh Alice Ville Tingeling & Smulan=)
http://lovasenshoppkaniner.weebly.com
Hur många hinder är det i den lättaste banan? Måste man ha ett långt koppel för att kunna "släppa efter" vid hoppet, hur långt? Är det en maxtid? Hur många gånger får man flytta kaninen inför ett hinder?
ph77
#17 Tror mini e på 6 hinder. Jag har inte jättelångt koppel men ganska lagom iaf. Man får flytta hur många gånger som helst, men efter 3 gånger får man 1 fel. Maxtid är det, jag vet dock inte vad den är :)
Ok, är det normalt att belöna med något gott efter en bra insats? Eller är det bäst med klappar o beröm?
ph77
Jag berömer inte mina med nått gott efter, klappar typ :)
#19 Jag brukar bara säga "bra" "snyggt" typ och sen är belöningen att få skutta runt lite/äta gräs/gräva när vi har gått av banan
Måste finnas någon anledning till att jag aldrig sett ett "hundkoppel", känns för en utomstående som att det skulle minska risken med trassel. Menar såklart en sån som rullar ihop sig själv, för den minsta rasen.
ph77
#22 Rullkoppel är inte godkänt enligt TR så det är därför man aldrig ser någon tävla med det. Finns de som använder det för att promenera med hemma, men skulle man tappa det så flyger koppelklumpen efter kaninen och kan skrämma den, vilket man slipper med ett vanligt "snörkoppel". :)
Personligen tycker jag att koppel ska vara minst 2m. Själv använder jag koppel på 2,5-3,5m på mina, beroende på vilket tempo de brukar hålla.
//Emma