Hur högt
hur högt tycker ni jag ska kunna hoppa med Zira min korsning mellan holländare och frasse? hon blir ju då en ''mellanstor kanin'' jag tänkte inte högre än medel då hon e 50% jätte
och för ni som inte vet, om jättar hoppar höga höjder så kan de få ont i lederna när de blir ''gammla''
Varför ens tänka tanken? Man anpassar ju efter kaninen.
Tycker lätt räcker. Hoppningen sliter så pass mycket på kaninen när den är en sådan stor ras.
Jag hoppar inte högre än att de kan skutta över, max 10cm på min jätte (håller hela tiden på att skriva jättar när jag kommer på att jag bara ha en nu för tiden :P).
Sen hoppar jag inte ofta heller. Har haft min jätte i ca 2år, och hoppat ca 2-3ggr med honom, inte med flit då. Han brukar springa till hinder och hoppa ^^
Sen han son behövde sysselsättning hela tiden, annars klurade han ut hur han skulle rymma, så han hade ett hinder strax under 10cm inne hos honom.
Jag är så nojjig med jättar och hoppning att jag till och med ska söka dispens för att slippa ha hyllor åt dem, av rädsla att de ska slå av benen när de landar, vilket de kan utan att göra en dålig landning :S
okej tack för tips
#1 vad menar du?
Om du tänker på hennes vikt och storlek.
JAG tycker att hon är stor, överviktig skulle ja säga.(med tanke på hakpåsen)
Jag skulle nog knappt våga hoppa lätt med henne, absolut inte högre iaf.
Hon är ju så duktig i mini :)
Nathalie Månsén
_http://thecityhelditsbreath.blogspot.com
http://kaninmagazinet.se_
#5 hehe ja men hon får ju nästan allrid pris i mini x) och kmr på 0+0
#6 Men man tävlar väll inte för att få pris?
~ Kram Nadja ♥
♥ Ålandskaninhoppare ♥ Vardagsblogg ♥ Kaninblogg ♥
#7 wordwordword
#7 Truestory!
www.shadrins.weebly.com ~ uppfödning av hoppkaniner
-Medarbetare på Social Fobi Ifokus, Välkomna in! -
#7ne men känns liite taskigt att de andra kaninerna som inte e lika bra… Och om de inte e om det vrf skulle jag gå upp till lätt? Då kunde jag lika gärna stanna i mini o få massa priser men det känns lixom fel
#10 Du väljer ju själv om du vill stanna i miniklassen. Det är ditt val. Men att hoppa lätt med en sådan stor kanin är inte heller bra, så i värsta fall skulle jag då säga inte tävla alls. Bara träna lite mini hemma och låta henne leva livet som den stora kaninen hon är. Men somsagt, ditt val.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag hoppar med min Frasse , hon älskar det!
Jag har inte planerat att hoppa högre , men jag gör ju det min kanin tycker är roligt.
Loka älskar att tävla , så varför inte låta henne göra det?
Skulle hon ha ont eller visa att hon inte vill , då behöver hon inte.
Kaninhoppning är ju gjort föratt kaninen&dess förare ska ha kul ihop!
Så jag säger ; Go for it!
Gillar kaninen att hoppa , så ser jag inga större problem.
Har fått komentarer som ' du plågar din kanin ' osv.
Fast skulle Loka ha ont , skulle hon upperbarligen inte hoppa.
Speciellt inte min dam , som kan ha ett riktigt temperament.
Min stora idol är faktist Ophelia !
En belgisk jätte som hoppar i lättklass.
Hon är super duktig , och betydligt större än din kanin.
Dom tävlar ju föratt ha kul och inte få fina priser osv.
Hon finns på facebook , så gå in och gilla hennes sida så kommer säkert massa bilder osv. på henne när hon hoppar lättklass!
Hon har ett album som heter ' Even Flemish Giants can jump! '
Gå in där , så ser du bilder! 
Låt henne insperera dej , som hon gjorde med mej! 
Ophelia, the Flemish Giant
Har själv planerat att börja i lätt med min Loka om några månader.
Jätte kaniner må inte vara gjorda föratt hoppa , men varför ska dom inte få tävla?
Varför ska man behöva få komentarer om att man plågar sin älskade kanin , föratt kaninen älskar det den gör?
Säg vad ni vill , men dethär är mina åsikter , och jag står fast vi dethär.
**Slänger in ett klipp på när min Frasse slänger sej över 30 cm. ;)
**Edit; Förlåt för felskrivningar , men så blir det när man dygnar 
#12 Kaniner visar ju inte att de har ont. Hon behöver ju heller inte ha ont nu men hon kan få ett betydligt kortare liv och hon kan enkelt bryta benet i ett hopp, eftersom en frasses ben inte är starka nog för att bära upp kroppen vid ett hopp, dessutom kommer lederna slitas ut fortare än på en dvärgkanin. Som jag skrev tidigare så vågar jag inte ens ha hylla åt min jätte, så jag är på väg att söka dispans för det.
Jag hade själv en jätte (tysk jätte) som älskade att hoppa, men han fick inte hoppa mer än ett 5-10cm hinder i veckan, men inte var han ledsen för det.
Om du skulle sluta hoppa så tror jag inte att din kanin skulle bli ledsen, om den hölls igång på andra sätt.
Där är en i vår klubb, Jeanette (jees här på fokus) och hon hoppade med sin belgiska jätte. Två pinnar i rak lätt, någon i krok också om jag inte minns fel. Så hon var ju nästan medelsvårklassad i rak. Men det bästa, kaninen hade roligt! Hon gjorde glädjeskutt mellan hinderna, tror inte hon hade så ont då direkt. Tycker kaninen det är kul, go for it!
#13 Enligt mej , så är det väll roligare för kaninen att ha ett roligt liv , där den får göra det den älskar, även om det blir lite kortare.
Än att få sitta i en bur , och komma ut i en hage.
Själv skulle jag att väla att ha ett Roligare liv , som kanske blir lite kortare.
Men eftersom hon tränas , så får hon starka ben, och klarar sin vikt.
Loka älskar det , och jo det märks på henne mellan träningarna.
Eftersom jag tävlar och tränar max 2 gngr i månaden.
Hon blir rastlös , arg , och får inte ut sin energi som hon får om hon hopptränar.
Och som sagt , vill hon inte , så behöver hon inte.
Jag anpassar mej efter Loka.
#15 word!
#15 sant!,
#17 hahahhh :D
#16& 17 ^^
så rätt stiinisen :)
#15 Nej, hon får inte starkare ben. Skelettet växer inte och blir starkare och inte senorna heller, för det är mestadels det som benen består av.
Benen på din kanin förblir lika svaga hela livet, vilket gör att en liten felbedömning kan kosta din kanin sina ben, alltså att den bryter dem.
Jag skulle inte vilja riskera min kanins liv och hälsa på så sätt, även om den tycker det är kul. Man ska väl inte låta människor som tycker det är kul att köra berusade göra det eller? Låter lika oansvarigt i mina öron eftersom man tagit på sig ansvaret för en levande varelse som man ska se till lever ett bra liv. Kaninen kanske inte har ont nu men om nåt år.
En kanin lever i nuet, så den kan inte längta till nästa träning eller tänka tillbaka på en träning så den kommer knappast bli ledsen över att inte hoppa. Visst, den kan tycka det är konstigt när du tar fram selen för den tycker något fattas när den bara får skutta runt men de kommer över det.
Min hane levde ett lyckligt liv fast han inte fick hoppa så ofta, han var faktiskt väldigt nöjd med sitt liv upplevde jag det som. Han gjorde ofta glädjeskutt och vältrade sig ofta ute på gräsmattan eller i buren och han var väldigt glad jämt, så en kanins lycka hänger inte på om den får hoppa eller inte.
#21 ursäkta, där hade du så fel att jag måste påpeka.. kaniner kommer visst ihåg!, och när min hane inte fick goppa på ett tag (ca 2 månader) såg man hur uttråkad och ledsen han blev, glimten i ögat försvann, så han fick hoppa igen, sedan var han sitt forna jag.
Skåningen var också sån, honom har du säkert läst om.
#22 Ja, nog blir en tidigare aktiv kanin ledsen om den inte får motionera lika mycket längre.
Visst kommer de ihåg men de lever ändå i nuet, de kan inte tänka framåt eller bakåt, utom just i situationer där de förknippar något med något som hänt tidigare. Tex vår kanin blir rädd när man lyfter henne då hon tappades åtskilliga gånger av de tidigare ägarna, men varför hon är rädd för att bli buren minns hon inte, bara att det händer något otrevligt då.
Jättar tycker jag passar bättre till agility (allt utom hoppning då) och det tyckte min jätte var kul. Man kan ju aldrig säga att kaninen kommer bli ledsen om man inte testar.
Man får kolla hur mycket kaninen klarar, än vad du vill att den ska klara.
Min ''lilla'' flicka vill inte hoppa lätt och jag tar det som det går. Kommer aldrig tvinga henne. Hennes syskon hoppar lätt utan problem. Vissa mer envisa än andra, men de hoppar. Hennes ena syster hoppa 2+0 på debut i lätt, Rut hoppa på 8 fel totalt i mini.
Man ska inte hindra kaninen att ha roligt pga storleken men man får tänka på att de inte är några små 2,5-3kg klumpar utan stora och då kan de inte klara allt för all vikt lägge sig på frambenen när de landar. Man kan tänka själv när man hoppar med raka ben från 1m höjd, det känns i knäna. Samma med en stor kanin.
Så kolla vad hon klarar och hoppar efter det. Hon kanske inte ens vill hoppa lätt? Då ska man inte tvinga henne att göra det heller.
Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/
#24 Men att kaninen hoppar hinder på lätt med vilja betyder ju inte att de klarar det heller. Det finns galopphästar som fortsätter att galopper även om de får allvarliga skador under loppen, bara för att de fortsätter bertyder ju inte det att de klarar det, som exempel.
#25 Klarar den inte det så river den ju? Och man kan inte jämföra hästar och kaniner.
Mvh Emma
#24 jo hon tycker det e kul :)
#23 jo jag vet, nästan alla djur lever i nuet, men de kmr ju ihåg saker ändå!
#26 Vad jag menade var att trots att de hoppar så betyder det ju inte att benen klarar det. Benen slits otroligt om man hoppar högre än att de kan skutta över (typ 10cm) och då kan de inte hoppa till slut för att de får ont, det sker inte över natten.
Går visst att jämföra hästar med kaniner, tycker de att det är kul fortsätter de båda trots att det gör ont.
de e ingen jätte om ni undrar alltså, det e ju en medelstorkanin :) jag tycker ni pratar mer om jättar nu faktiskt. men kanier KAN hoppa högt om de vill fast de kan skada dem, som Zira hon hoppa ju över kompostnätet helatiden när jag hade det
Glädje skutt då?
Loka gör det hela tiden när vi hoppar.
Det borde slita mer på kaninen än att hoppa , då det blir högre , och dom vrider på kroppen.
Ska man hålla en kanin ledsen då , föratt man inte vill skada den?
Alla kaniner kan skada sej när dom hoppar , då borde ju alla sluta hoppa med sina kaniner eftersom dom kan landa fel och bryta benet..
Det är inte rätt enligt mej , Loka älskar det hon gör.
Och vill hon inte , då hoppar hon inte.
Det har hon bevisat gång på gång.
Loka väger 'bara' 3,9 kilo , så finns otroligt många mer kaniner som väger mer än henne och hoppar.
Och dom hoppar , föratt dom tycker det är kul.
Det är det kaninhoppning går ut på , att ägaren och kaninen ska ha **kul.
**
#30 oj vad lätt :D min kanin väger 4,2 och e 50% frasse haha :)
#31 haha 
#30 Tänkte också på det. För isf kan de stanna i en 100x50x50 bur och knappt röra sig bara för att de inte får skada sig. Hade Maffia (Jeanettes BJ) nu skadats, varför tar den då pinnar? Benen är ju något de absolut visar att de skadar. Kaninen ska ju få ha roligt. Den lär ju skada sig mer om den bara sitter och kuckelikuar i buren. Försöker ta sig ut och skadar sig. De kan hoppa men inte medelsvår. Lätt är inga stora himder heller. Om vi nu ska jämföra kaniner med hästar. Då får en fjording eller nordsvensk bara hoppa max 30cm. För det är vad de kan kliva över.. Samma med 10cm på en jätte.
Mvh Emma
är frasse förkortning på fransk vädur eller?? ^^
#34 ja det stämmer.
jag har sett en kanin som är frasse och bondkanin, den är svårklassad med pinnar.
HAHAHAHAHAHA…..
#36 det är nog inte så bra att hoppa såå högt ;)
#37 om den hade fått ont av att hoppa, då tror jag inte att den skulle fortsätta att hoppa resten av hindrerna som är lika höga.
HAHAHAHAHAHA…..
okej, jag skulle aldrig hoppa så högt, men du bestämmer själv
det är inte min kanin…
HAHAHAHAHAHA…..
#40 nehe :)
Apropå storlek, kan en mindre kanin 1-2kg hålla bättre vid hoppning om man säger så eftersom kroppsvikten inte är så hög. Men benen är ju å andra sidan tunnare på dem. Jag funderar på att träna lite hoppning nästa sommar o se hur det går. Hanarna är ju små muskelpaket utan ett uns fett så borde passa dem perfekt. (En annan aktivitet än att bygga "hela tunnelbanesystemet" i vår gräsmatta ;-) och kanske lite mer populär hos min man…)
ph77
#42 ja :) men hur högt tycker du, baa undara?
just nu hoppar hon i mini men snart ska hon prova lätt igen :)