Kaninhoppning iFokus

Kaninhoppning

Etikett: allmänt
Läst 1833 ggr
Mizzon
0

Hur bor ni med era kaniner?

Är lite nyfiken på hur ni bor lägenhet/hus etc med era kaniner? Hur löser ni träningen? har ni egen trädgård? Har ni kaninerna ute eller inne?

Finns säkert en tråd om detta redan men hittar ingen.

Anledningen för att jag frågar är att jag ska ju fåtag på nytt boende till våren/sommaren iom att jag hyr lägenhet av skolan just nu och där är det djurförbud.

Och vill veta hur andra löser bur, tränings och rastningsdelen i olika boformer.

PrinzeZz
2

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

såhär bor jag med mina, har eget kaninstall och stooor trädgård att sprida ut mej i :)

Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010 Måne 
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |

Mizzon
0

Åh<3 jag har hört att du vill ha en inneboende ^^

PrinzeZz
0

#2 ööh va? Tungan ute

Mizzon
0

Haha :P Ne det var jätte fint :) Skulle själv vilja ha så, därav inneboende

PrinzeZz
0

#4 aha då förstår jag :)

Northernlights KU
1

Jag bor i lägenhet, fast lite ute på landet. Det är enplanslägenheter och till varje lägenhet hör en liten bit gräsmatta. Där får jag plats med kaninernas burar (uteburar). Nån liten rasthage går också att klämma in.

Vill jag ha dem ute i en större hage funkar någon av de stora gemensamma gräsmattorna. Att hoppa och träna där brukar också gå bra. Men givetvis får jag plocka ihop efter mig direkt när jag är klar för att inte vara ivägen för någon annan som ev. vill nyttja gräsmattan.

Lite hö, foderhinkar och några hinder förvaras ute under trappan eller i en s.k. "dynbox". Resten av höet, stora fodertunnan, ströet, transportburarna, hindren och lite andra tillbehör förvaras i mitt förråd.

Mvh Linda, Northernlights Kaninuppfödning
                     ~ Bloggen ~ Youtube-kanalen ~
Hjärta Bunnies are like potatochips - you can't have just one Hjärta

Mizzon
0

#6 låter lite så som min mamma bor nu. har funderingar på att försöka fåtag på en lägenhet här. Problemet är att dom är lite stora och väldans dyra. Men jag är inte så sugen på att skaffa hus, utan vill ha lägenhet men med tillgång till egen liten gräsplätt.

Northernlights KU
0

#7 Ja, med tanke på kaninerna är det toppen att bo såhär :) Känner inte heller att jag vill ha ett helt hus just nu. Hoppas du hittar nån trevlig liten lägenhet som passar både dig och din plånbok framöver Flört

Mvh Linda, Northernlights Kaninuppfödning
                     ~ Bloggen ~ Youtube-kanalen ~
Hjärta Bunnies are like potatochips - you can't have just one Hjärta

[EllenAlicia]
0

#1 tyckte jag kände igen din röst och några av kaniernas namn :) du hoppar väl i vkh ibland :P?

PrinzeZz
0

#9 yes det gör jag :)

elinyeaah
0

Min kanin är inne på natten i en såååhär stor ny innebur med högt i tak och sen är hon ute på dagarna i en större hage :)

besök min blogg : kaninliv.bloggo.nu

Mvh Elin

Kaninliv.bloggo.nu

NinaS
0

Jag bor sedan några månader i hus med trädgård, toppen! När vi bodde i lägenhet (typ i höghusområde) hade jag kanin på balkongen eller inne i ett rum. Då rastades de lösa på balkongen eller i djurrummet. Var aldrig ute i sele med dom när vi bodde där, väldigt mycket folk och så litar jag inte på främmande hundar, ville inte riskera att det hände kaninerna något.

Alvirpo
1

Jag har mina kaniner ute året runt i stora fina burar och försöker att få ut dem antingen  i hagen eller i koppel varje dag:) vi bor en villa ute i en by men stor fin trädgård där jag kan ha hagar, burar och hopp banor.

monstermash
1

#1 - Du får ursäkta om du säger det i videon, för jag orkade verkligen inte ha ljud på. Men varför bor alla dina kaniner en och en?

Väldigt fint. Sådär vill jag också ha det om jag skaffar smådjur igen. Glad

PrinzeZz
2

#14 för jag vill inte ha dem ihop, det skulle bli väldigt bökigt både vid avel och tävling samt att mina kaniner inte funkar i grupp.

monstermash
0

#15 - Så du avlar med flit på avelsdjur som inte går ihop med andra djur? Eftersom kaniner är flockdjur ska de ju gärna ha en artfrände, så att "det skulle bli väldigt bökigt" var väl ändå ett klent argument till att dina djur inte går ihop.

PrinzeZz
9

#16 En bra ide innan man börjar argumentera är att kunna sin fakta.

Kaniner är kolonidjur, inte flockdjur, de har inget behov av en artfrände så nära inpå sitt revir.

Ja, jag avlar med flit på avelsdjur som inte går ihop med andra djur, detta hör däremot inte till min plan i avel utan är något som råkar komma med när man avlar på djur med temperament helt enkelt.

Jag skulle inte ha mina djur i par/grupp om de så kunde gå ihop

kyrkeliden
3

#17 Tror det där med att kunna gå ihop med andra är väldigt individuellt och inget du kan avla på. Förstår inte hur sådan avel skulle se ut, gör du? ;)

Nice video Linnea. Inte alls avis!

//Sandra Magnusson, Kyrkeliden's Hoppkaniner
sajtvärd på kaninhoppning iFokus

Vincent...
0

jag har mina i ute burar, hela året. när jag tränar så går jag till en lite större gräsplätt nära mig för att träna.

HAHAHAHAHAHA…..

PrinzeZz
0

#18 tja jag skulle inte bli förvånad om hetare temperament även innebär att de får svårare att gå ihop. Har ju en hona(Ayla) som gärna flyger i luften för minsta lilla och minsann ska visa precis vad hon tycker och tänker. Men jag kanske tänker galet där? :)

AlboKaniner
0

Jag bor på stor gård och har därför en egen hörna på 5x4 meter i stora kostallet (där är inga kor i), där har jag 8 st fack på väggen och mina kaniner kommer ALLTID ut antingen i hage eller i sele/hoppträna när det är fint väder! Det blir dom glada av och är dom glada så är jag glad =)

MvH Alice - Innehavare av Albo`s Hoppkaniner i Skåne!
www.albokaniner.weebly.com

// Alice Bosnjakovic, Innehavare av Albo`s Hoppkaniner i Skåne!

AlboKaniner
0

#21 Glömde säga att jag har 42 hektar runt gården att röra mig på så man kan säga att jag har preeeeeettyy mycket place att ha hagar på, hoppträna och annat sånt :P

MvH Alice - Innehavare av Albo`s Hoppkaniner i Skåne!

// Alice Bosnjakovic, Innehavare av Albo`s Hoppkaniner i Skåne!

[Jawa´s]
0

Mina kaniner har bott lite olika….hemma hos mamma i en 6-fackare, på skolan i kaninhus (en bod med färdiga burar som man fick hyra), just nu bor de i min lägenhet i inneburar och på torsdag flyttar de ut till ett stall där jag har hyrt boxplats åt dem. Så det har varit lite olika lösningar och projekt genom min och kaninernas resa ;)

Det jobbiga jag har känt med att ha dom inne är framförallt aktiveringen…bor högst upp och att springa upp och ner med varje kanin är inte lockande trots att man måste ta sig i kragen och göra det. Hoppträningen har fått ligga på is, samma gäller utevistelse i hage då jag inte kan lämna hinder eller galler här utanför utan uppsikt. Och när man väl har lyckats så har det alltid kommit massa ungar och kollat och stört (typ gömt sig bakom buskar för att titta i smyg vilket har skrämt kaninerna och avbrutit träningen) Sen bor jag väldit nära en flygplats (mitt i Stockholm…) också där planen landar och lyfter ganska lågt ovanför oss…vilket jämt och ständigt resulterar i kaniner som lägger sig platt på marken och undviker "rovfåglarna".Flört

Så att ha flera kaniner i lägenhet är inget som funkar för mig, dock vet jag att det funkar väldigt bra för många andra, jag är expert på att hitta fel och jämföra med mitt tidigare sköna liv att ha kaninerna utomhus ;)
Så det är väl en smaksak. Stallplats tycker jag är ett bra alternativ om man inte kan ha kaninerna hemma.

kaninsnobben78
0

jag bor i lägehet en trea

Jag har 6 kaniner men .jag fick flytta hemma två kaniner till mamma  granar klagade så jag inte fick kvar buren betesbureen .Jag ska köpa två fackar e istället

WhiteBunnyWithBlueEyes
0

Mina bor ute på somrarna, inne i stallet på vintern… ute i stora hagar på somrarna och får vara i våra hästboxar på vintern om det inte det är fint ute Glad så dom behöver aldrig sitta i en liten bur en längre tid..

kaninsnobben78
0

Okej #25 jag ute gå med mina kaniner i koppel  men min bur är 170cm lång och varje fack är 80x80 cm bredda

[EllenAlicia]
1

:) mina

kaninsnobben78
0

Vilka söta kaniner

Henni-Chan
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Mina kaniner har ett eget hus (bod) som är inredd med 10 vackert rosa burar och en stor box som jag kan använda vid grupphållning.

Vad gällande utvistelse så får de vara ute i betesburar i stort sätt varje dag och jag promenerar ofta med mina runt omkring i grannskapet.

Har inte en så jättestor trädgård men lagom stor för att kunna ha beteburar och ställa fram lite hinder för hoppträning då och då :)

Hendrike "Pinkku" Palm 

~ Miss Pinky's Hoppkaniner ~

Reg. gårdsnamn i SKHRF

kaninsnobben78
0

Vilken snygga burar det var fina fin  färg

Juliaskaniner
0

#29, åh.. waow.. vilka underbara burar!, och underbar färg!

jag bor i ett hus, så har en normalstår gård, och en stor gräsplätt jämt utanför staketet där jag springer med kaninerna och sånt. har även skog att springa i osv. dom bor i ett litet "skjul", fast tre kaniner bor i lekstugan och 2 i en bur utanför skjulet, för tillfället :)

www.shadrins.weebly.com ~ uppfödning av hoppkaniner
-Medarbetare på Social Fobi Ifokus, Välkomna in! -

JulleBulle1
0

Min lille prins bor inne eftersom han vart sjuk i slutet av september (allt är bra nu) och mina tre prinsessor bor tilsammans i en jätte stor bur ute eftersom de är bästa vänner. :)