Nybörjar-frågor
Hej!
Jag har börjat hoppa med min kaninhane. Hans rekord är 50 cm, jag har inte provat högre.
Jag undrar:
1. Hur många gånger i veckan kan man max. träna en kanin för att den inte ska få träningvärk?
2. Kan man tävla med en kastrerad kanin?
3. Finns det olika höjd/längd-klasser på tävlingar?
4. Hur högt måste man kunna hoppa för att tävla?
Tacksam för svar!
MVH Celina
1.---
2. ja
3. ja det finns olika klasser,i sveriges kaninhoppares riksförbund finns det Mini, lätt, medelsvår, svår och elit. höjd- och längdhopp finns också.
4. i skhrf är den lägsta klassen mini, 6 st hinder, 20 cm högt och 30 cm långt.
där behöver du inte vara medlem för att tävla!
HAHAHAHAHAHA…..
#1 4. Det klarar han lätt! Men om man klarar det går man vidare eller hur funkar det?
MVH Celina
#2 Om du ska hoppa högre än mini ska du hoppa lättklassen, och då är det 8 hinder som är 30 cm höga och 45 cm långa.
Då måste du vara medlem i någon klubb som är ansluten till skhrf (Sveriges kaninhoppares riksförbund) eller kaf. Jag vet inte riktigt hur kaf funkar (kaf=kanin avelsföreningen)
Ta kontakt med någon närliggande klubb 
Kolla gärna in min blogg!
Mvh Elin
Titta under artikel samlingen: http://kaninhoppning.ifokus.se/discussions/4d714164b9cb4622270574ca-artikelsamling?discussions-1
HAHAHAHAHAHA…..
Max 1-2ggr i veckan tycker jag på sin höjd, så kaninen inte ska tappa intresset. Jag hoppar korta pass med liten pause mellan varje runda och med ca 4dagars mellanrum, alltså ca 2ggr i veckan :)
jag tränar inte alls jag. dom får springa i hagen och i sele, annars är det bara på tävlingarna dom hoppar :)
www.shadrins.weebly.com ~ uppfödning av hoppkaniner
-Medarbetare på Social Fobi Ifokus, Välkomna in! -
1. Hur många gånger i veckan kan man max. träna en kanin för att den inte ska få träningvärk?
en gång kankse, men jag tycker man ska hoppa varannan vecka när kaninen är ny och sen minsta till 1 månad och tillslut inget alls
2. Kan man tävla med en kastrerad kanin?
ja
3. Finns det olika höjd/längd-klasser på tävlingar?
ja, ej elit och elit
4. Hur högt måste man kunna hoppa för att tävla?
20 cm högt och 30 cm långt ( mini), 30 cm 45 cm (lätt). men jag tycker att du ska örja i mini