Tävlingsnamn?
Hej min kompis har köpt en belgisk jätte.Hon ska sätta igång henne så smått framöver och har sedan planer på att börja tävla men henne:D
Nu återstår bara problemet med ett tävlingsnamn…
Hon heter Lala och är helsvart
tacksam för alla tips;)

Hmm… Belgiska jättar är inte direkt den ultimata hoppkaninen. Eftersom de är så pass stora kan det bli problem med frambenen när de landar.
Något namn kan jag tyvärr inte komma på.

#1; Frambenen är absolut inget problem. Har frågat och mejlat söderskogens kaniner och hon tror inte det är något problem. Vet belgiska harar som är i svår.
MVH.
Louise T
Medarbetare på Dvärgkaniner.ifokus.
" Everybody needs inspiration "
Är ju skillnad på belgiska jättar, å belgiska harar. Ingen likhet bara för det heter "belgisk".
Dock tror jag inte hoppning skadar i försa taget. De är stora och lite småklumpiga kaniner oftast. Lättklass kan de säkert hoppa, men tror de kanske inte går längre än till medel, pga storleken. Men absolut ska hon inte avstå från att tävla sin kanin, å jag kan absolut ha fel!
Hade själv en frasse som tävlade lite då å då. Han tyckte det var roligt ¨gick faktiskt ngt nollat lopp. Men var aldrig mer än lätt.
Finns dock en kanin som jag vet är korsning med belgisk jätte, å hon är elit - BigDream är hennes namn.
//Sandra Magnusson, Kyrkeliden's Hoppkaniner
sajtvärd på kaninhoppning iFokus

Haha kanske: The Black Master
Miss Lala
Black Lady
:))

#3: haha oj nu lästa jag fel, trodde hon skrev belgisk hare inte jätte
MVH.
Louise T
#3 - Men Big Dream väger ju dock runt 4 kg, inte 6-10 kg som en belgisk jätte kan göra.
Det är nog ingen fara om kaninen tycker det är kul och du hoppar mini/lätt, någon gång ibland kanske.
Not your mom, not your milk.
Så det är skadligt för henne att hoppa mer än lätt?

#7: Hon kan ju bryta benen om hon hoppar för högt eller landa fel. Jag hade inte tagit risken att försöka hoppa högre än mini/lätt.
MVH.
Louise T
Viva lala diva;)
tack för alla tips funderar lite på Viva lala diva för hon är lite av en divaXD

#8 bryta benen kommer nog inte att hända , det är till att till överdrift. Visst dem är lite mer otympliga än resten av raserna men dem är grova och bastanta.
Så några ben kan jag inte tänka mig blir brutna :)
Tävla på min vän!
//Josefin Svensson
Medarbetare Kaninhoppning iFokus
Dangerous kaninuppfödning

#11: Jag tror jag läste det någon stans, kan leta upp det! :) Men det är då säkert strunt då!
MVH.
Louise T
Även om de belgiska jättarna säkert kan hoppa mer än lätt, så sliter det ändå på benen. Skulle ändå rekommendera att lätt är nog klassen för er om hon är en av de större, grövre belgiska jättarna - som de brukar vara.
Not your mom, not your milk.
okey, men om hon har ont i benen så märks det inte på henne, hon tytcker det är jätte kul att hoppa.(:
Tror inte de är någon större fara om man inte hoppar allt för ofta. 1ggr per vecka eller mer sällan skulle inte jag tro är farligt :)
//Sandra Magnusson, Kyrkeliden's Hoppkaniner
sajtvärd på kaninhoppning iFokus
Lycka till!:D
#8:bryta benen tror jag inte hon gör, jag hoppar inte högre än
10-25cm.
Om jag ska tävla med henne ska jag nog bara hoppa mini.:)
problemet med tunga raser är ju att hoppningen sliter på benen, den lär inte bryta benen bara sådär. Förslitning på benen visar sej inte förrens det är för sent, när det i värsta fall är kroniskt och har man otur har kaninen då ont av det och bör avlivas.
Klart man kan ha "tur" och kaninen håller för hoppning och aldrig kommer ha några som helst problem, men å andra sidan tycker jag det är dumt att chansa.
Hoppning någon gång i miniklass lär ju inte göra skada, men gör ni hoppningen till något ni gör ofta kan det ju faktiskt göra skada
Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |
#18:Jag hoppar inte ofta med henne och hon väger bara 4.5 kg (men växer nog lite till). Och om jag skulle tävla med henne någon gång skulle jag bara tävla mini även om hon kan hoppa högre. (:
Ja,du vill ju inte skada henne..
#20:Klart jag inte vill!
Ja,som jag sa?
Nu blev väl tråden lite mer att man inte ska hoppa belgisk jätte än å hitta namn;) Kan vara slitande, men inte om man inte hoppar så ofta och hoppar i lätt klass:)
#10 skulle nog passa lite;) Är inte så olikt Lala ändå:P
Har du hittat ett namn? Om inte visa gärna bild, då det är enklare att hitta på namn när man ser kaninen:)
Hon är så fin!<3
vad blev namnet? :D
www.shadrins.weebly.com ~ uppfödning av hoppkaniner
-Medarbetare på Social Fobi Ifokus, Välkomna in! -