Kaninhoppning iFokus

Kaninhoppning

Etikettavel-färg-genetik
Läst 687 ggr
Ninjapig
2012-09-25 10:50
0

Satsa?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Funderade på att satsa på harar ett tag….
Att börja föda upp harar nästa år, men jag hr börjat intressera mig mycket för hoppning då jag har en hon här hemma som är naturbegåvad!! Hon är liten men superduktig på att hoppa!

Antingen ska jag ta en kull på henne med min dvärghare här hemma, eller också vill jag låna en hoppkorsning som är lite större än henne så att ungarna blir lite större… :)

Vad tycker ni? Ska man satsa på harar eller hoppkaniner?
(Hon är Dvärghare/Lejonhuvad kanin)

//Kram Tilda & Djuren!

// www.Ninbebis.weebly.se
Ninbebis, uppfödning med kvalitét

Ninjapig
2012-09-25 10:51
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hon ser stor ut på bilderna men hon är lite större än en dvärghare bara :)

PandaFish
2012-09-25 10:56
1

Det beror nog mest på vad du själv vill. Om du tänker satsa på harar tänker du bara avla renraisgt då?

Om du ska satsa på hoppkaniner så måste du nog försöka ha bra avelsdjur. Det är väldigt svårt att få hoppkaniner sålda om man inte har bra föräldrar, kaninhoppare är ganska så kräsna :P

Så vill du avla på din hona och få ungarna sålda som hoppkaniner lär du nog behöva tävla henne lite så hon kommer upp lite i klasserna. Och få tag på en fin hane som har visat va han går för.

Sandra Eriksson, Örebro Läns Kaninhoppare

www.sherlocksgard.weebly.com

Ninjapig
2012-09-25 11:02
0

#1 - Ja, det förståss…
Nej hade inte tänkt avla renrasigt… Tänkt att hoppa med dem med, men är osäker på ifall det bli lika bra om man har småkaniner liksom? korsningar ska väl vara bättre…

Jag hade tänkt att behålla minst en själv då, och en dvärghare får ju inte så många ungar.. så det är väl kanske inte försäljningen som är det största problemet… :) Men vilken klass ska man börja i då? tips?
Mini tycker jag låter lite för enkelt… alltså du ser kanske ungefär på bilden ovan hur högt det är? :)
Mini är väl bara 20cm om jag minns rätt?

Och när jag ska välja hane så är jag väldigt kräsen, så då väljer jag absolut en bra hoppare!

//Kram Tilda

Ninjapig
2012-09-25 11:03
0

+ Hon kan dock hoppa lite högre än på bilden, bilden är ifrån förra hösten… Då var hon bara några månader :)

PandaFish
2012-09-25 11:06
1

Man börjar i lätt oavsett hur högt kaninen kan hoppa hemma.Lätthinder är 30 cm höga och 45 cm långa. Ja, mini är 20 cm.

Det finns jättebra artiklar här om hur man börjar tävla osv. Bara att läsa.

Men även om du är kräsen när du väljer hane är det många med bra hanar som inte lånar ut till vilken hona som helst heller så tänk på det :) Har man en bra hane vill man ofta att den ska få träffa en duktig högt klassad hona som har fått visa vad hon går för. Lycka till!

PandaFish
2012-09-25 11:08
1

Och ett tips om du vill tävla sen. Träna inte högre än lätthöjd för då kan hon börja slarva på lägre hinder och kanske tappa självförtroendet. Det är ju inte så kul :P

Ninjapig
2012-09-25 11:29
0

#5 - Tack för tipsen! :D Behöver all hjälp jag kan få, så tack!

Hon har lite "scenskräck" som hon ska bli av med, men sedan om det blir bättre så ska jag teta att tävla med henne! :)

Kram Tilda!

PandaFish
2012-09-25 11:32
0

Det brukar ju ofta släppa när dom har fått vara med och tävla ett par gånger :)

Ninjapig
2012-09-25 11:38
0

Testa* skulle det stå.. ;) Haha, har tänkt att ta med henne någon gång när jag åker och kollar på utställning eller så (utomhus) där det är folk likosm och sitta med henne eller gå lite i sele med henne runt där :) Hon är livrädd för hundar och katter också… vilket kankse inte är så konstig men hon springer och lägger sig platt som en pannkaka UNDER hindren om hon ser en under hoppningen… ;)

Kram Tilda!