Hur börjar man?
Hej!
Jag hade tänkt börja hoppa med min foderkanin.
Tänkte ställa lite frågor, eftersom jag är mycket intresserad av agility :)
- Hur börjar man?
- Hur får man kaninen att börja intressera sig av hindret? Bella är mycket duktig på att hoppa och hoppa väldigt mycket inne i lekstugan (hon bor i lekstugan), hon har hoppat någon enstaka gång över lite krattor.
- Jag tänkte sätta upp lite tegelplattor och sätta olika pinnar, krattor och trädgårdspinnar på. Kan det vara något bra eller dåligt? Ska med min kompis börja bygga hinder i slöjden.
- Bella älskar att vara ute i sele på gräsmattan för det finns så mycket att äta, tycker inte hon verkar så värst koncentrerad. Tänkte sätta upp hindrerna på altanen?
Har ju självklart låga hinder, typ 10 cm.
Kram :)
Lite mer frågor:
- Vad betyder krokig bana osv? Vill gärna veta vad orden betyder i hoppning :)
1. Att lära kaninen hoppa kan man dela in flera olika steg. Först börjar man givetvis med att kaninen ska vara van vid hantering, att man klappar och lyfter den osv.
Sedan följer selträning, där man kan börja med att bara låta kaninen springa lös i sele, och sedan att ha den ute i koppel.
När kaninen känner sig trygg med att gå i sele kan man börja med lite "dressyr". Dvs att kaninen rör sig framåt när man puttar lite lätt på den, att den bromsar eller stannar när man håller emot lite försiktigt i kopplet och även att den går att styra åt höger och vänster. Det där med styrningen kan dock ta ett tag för kaninen att förstå ;) Man får hjälpa till att styra med händerna i början, för att sedan förhoppningsvis kunna styra den med sitt kroppsspråk och genom att ta lite lätt i kopplet.
När man kommer till själva hoppningen kan man bygga upp två-tre hinder på rad (mycket lågt, bara några centimeter högt) och försöka få kaninen genom banan. Till att börja med fokuserar man bara på att få kaninen från hinder till hinder. River den gör det liksom ingenting. Så småningom kommer kaninen förhoppningsvis att förstå vad det hela går ut på och tycker det är kul att hoppa. När den springer framåt i banan och hoppar låga hinder kan man prova att höja upp lite.
2. Genom att göra det enkelt för kaninen, inte stressa den eller gå för fort fram med träningen kommer kaninen förhoppningsvis att tycka det är roligt att hoppa och själv intressera sig för hindren.
3. Det man generellt ska tänka på när man bygger hinder är att 1.) Hindret ska kunna rivas från alla håll 2.) Det inte får finnas några vassa delar, t.ex. spikar, som kaninen kan skada sig på, och 3.) Inga delar kan falla över kaninen och skada den om den skulle riva eller stöta i någon hinderdel.
4. Du kan ju börja med att hoppaträna där det inte finns gräs. Men när kaninen väl har börjat gilla hoppningen brukar de kunna släppa det där med att käka gräs när det är träning/tävling. Annars kan du ju testa att låta kaninen gå ute och äta lite gräs först, så kanske den inte är så hungrig sen när ni ska hoppa ;)
#1 Krokig bana innebär att hinderbanan är byggd lite "kors å tvärs", precis som en hästhoppningsbana. I rak bana är hindren byggda på en rad efter varandra.
Rak bana; http://www.youtube.com/watch?v=L96oFRYSYco
Krokig bana; http://www.youtube.com/watch?v=HsUAGyIMR4M
Lycka till med hoppträningen!! 
Mvh Linda, Northernlights Kaninuppfödning
~ Bloggen ~ Youtube-kanalen ~
Bunnies are like potatochips - you can't have just one 
Tack så himla mycket! Jag ska nog försöka hoppa lite imorgon :D
Allt finns på min blogg, gå in på kategorin : hoppning