Kaninhoppning iFokus

Kaninhoppning

Etiketthinder-selar-andra-tillbehör
Läst 904 ggr
Alvirpo
2012-08-23 20:59
0

Koppel längd?

Hej! Jag ska börja tävla hoppning och undrar, vilken längd är bra att ha när man tävlar?

[Sophieeee]
2012-08-23 21:19
0

Beror på vad för kanin du har =) 3-4m är vanligast

Alvirpo
2012-08-23 21:36
0

Okej tack! kommer förmodligen ha en vädurskorsning^^

Parvel
2012-08-23 21:59
0

Man får prova lite olika och se vad som känns bra! I de högre klasserna brukar kaninerna vilja ha lite mer avstånd från sin förare så de inte tappar koncentationen. :)

Elin Eliasson, Uppsala Läns Kaninhoppare

Medarbetare på Kaninhoppning ifokus

kyrkeliden
2012-08-23 23:17
3

Har alltid haft 3m koppel tills jag skulle försöka föra Yla. Köpte mig 3,5m men inte ens det tycktes räcka. Fick tips om längre koppel och hittade faktiskt ett 5meters hemma.

Efter att använt det ett tag kan jag säga att jag inte kan använda 3m längre. Tycker det känns alldeles för kort. Mitt 3,5m funkar preis känns det som.

Är man ny inom kaninhppning så tycker jag 2,5-3m kan vara bra att börja med. Ett längre koppel är lite svårare att hålla reda på och i början känns det som om man har tusen andra saker redan att hålla koll på. Ett längre koppel är inte alltid lösningen då man lättare kan fastna i hinderstöd etc.

//Sandra Magnusson, Kyrkeliden's Hoppkaniner
sajtvärd på kaninhoppning iFokus

Alvirpo
2012-08-24 14:57
0
[EllenAlicia]
2012-08-24 19:06
0

3 meter tycker jag! om du har en snabb och sprallig kanin, annars 2,5

Friggeshoppkaniner
2012-08-25 13:20
0

3 meter minst om du ska tävla i högre klasser :)

Kiyona
2012-08-25 21:27
0

Tycker 3-5 meter är att föredra om man hoppar. Ju längre koppel du har desstu duktigare måste du vara på att hålla koll på kopplet så det inte trasslar sig eller välter hinderstöden.

Är man bara ute på promend tycker jag att det ska vara s¨långt som möjligt så kaninen kan ta avstånd från föraren och kunna busa och göra lyckoskutt med goda marginaler.

Mitt längsta är 15meter och används på promenadr så ddem får springa av sig. På hoppbanan väljer jag 3meters koppel då jag inte ännu är duktig nog att kunna hålla reda på kopplet utan jag är knappt lagom lugn att hålla koll på mig själv xD Lär väl mig snart bölir så nervös..haha. Men det går väl över mycket bra terapi för min del! :D Måste ju vara lugn annars freakar kaninerna och hoppningen går inte bra…

Snöfall - Caught between what happened and what could never be

Gilla Snöfalls Djuringar på facebook!.

**Snöfalls Lejonhuvade Dvärgvädurar har upphört förtillfället men återkommer efter att alla studier är klara och körkort är fixat! **

**Mvh//Andrea **

Northernlights KU
2012-08-26 18:00
1

Hur långt koppel man ska ha beror ju lite på vilken typ av kanin man har. En livlig kanin behöver i regel ett längre koppel än en lugn och långsam kanin.

Är man nybörjare i hoppning och hoppar lätt klass är det oftast mycket nya moment man ska hålla reda på, och ett långt koppel är lättare att trassla in både kanin, förare och hinderstöd i. Därför kan man ju börja med t.ex. ett 2,5-meters koppel, och när man blivit lite mer van och/eller kopplet börjar kännas för kort kan man byta till ett längre, t.ex. 3-3,5m eller ibland ännu längre Glad

Mvh Linda, Northernlights Kaninuppfödning
                     ~ Bloggen ~ Youtube-kanalen ~
Hjärta Bunnies are like potatochips - you can't have just one Hjärta