Kaninhoppning iFokus

Kaninhoppning

Etikett: allmänt
Läst 1633 ggr
Mizzon
2

Den ultimata hoppkaninen för er?

Jag har varit kaninlös ni i snart 2 år. Och suget efter kanin igen blir bara värre och värre.

Jag pluggar just nu och är klar till våren så det är ett tag kvar tills jag känner att jag har tid att skaffa kanin och börja träna hoppning. Tävlade en heldel när jag var liten med min första Hermelin fuchs. Och har tränat hoppning med dom kaninerna jag haft sen dess men har lite dåliga tävlingsnerver så det har inte blivit något tävla. Men nu känner jag mig peppad att börja träna och tävla igen.

Så jag tänkte för att få tiden att gå lite fortare höra med er hur eran hoppkanin ser ut, är i sättet, lynnet osv.

Vad tittar ni på hur ungar/äldre när ni ska köpa en ny hoppis.

Lägg gärna upp bilder :)

Jag bor i Småland Mariannelund - Så om någon bor i närheten som behöver hjälp, snack sugen så hör gärna av er ^^

[Jawa´s]
0

För mig är det viktigast att kaninen är snäll både på och utanför banan, hade aldrig kunnat ha en kanin som bits eller är stressad.
Så lugn samtidigt som den kan tagga till på banan utan att vara dum eller orolig =)

Stor hane ska det va också, gärna med flaxöron, vädurskorsning modell större helt enkelt  =)

Mizzon
0

Jag gillar själv kaniner som tänker själva, tar egna iniativ (utan att vara nonshalant) Dom ska vara trevliga, lite mammiga (men inte för mycket)

Dom ska självklart vara hanterbara utan att visa aggrisivitet och inte stressa varken hemma, på träning eller på tävling.

Till utseende så vet jag inte vad jag söker, iom att jag hoppat med hermelin, dvv och engelsk sheck. Men slanka men ändå robust, högrest med nyfiken blick. helst mellan 2 1/2-3 kg (vart kom hermelinen ifrån XD)

Jag föredrar hanar, även om jag haft honor med så är det mest hanarna som jag (tyvärr) tränat mest. Har alltid haft svårt för honor oavsätt djurart

Men ska jag ha en hona så är det nog en harkorsning jag kommer söka efter :)

Juliaskaniner
1