Kaninhoppning iFokus

Kaninhoppning

Etikettträning-tips-råd
Läst 672 ggr
[toftaholmskaniner]
0

Stärka korset

Kan man stärka korset, så att inte kaninen är så kantig, men hjälp av hoppning? Tänker då på muskler, eller de sätter sig bara på benen?
Jag kan ingenting om hoppning men vill förbättre korset på en kanin.
Hur lägger man isåfall upp en passande träning? Hur ofta? Hur länge?

Hjälp i djungeln? :D Jag har aldrig hoppat med en kanin…

Vincent...
0

Korset?

brukar inte hoppträna mer än 1 gång i veckan, gör ca 3 rundor.

endel kaniner tappar lätt intresset om man hoppar för mycket.

HAHAHAHAHAHA…..

torpetskaniner
0

För att muskla upp kaninen över korset tycker jag det är bäst att gå ut och springa/promenera mycket. Klättra i små backar är superbra träning!

Hoppning anser jag ger mycket träning, men det är mest benmuskler som hålls igång.

Parvel
0

Springa i skogterräng kanske? Annars så är ju många kaniner kantiga i kroppsformen även om de är jättemusklade :P

Elin Eliasson, Uppsala Läns Kaninhoppare

Medarbetare på Kaninhoppning ifokus

[toftaholmskaniner]
0

Tack! Jag har inte backig terräng här hemma, kan man åka iväg med kaninen hur som helst? Till typ strövarområden och sånt? Vad ska man se upp för?

torpetskaniner
0

Ja du kan åka iväg så länge inte kaninen blir för stressad av det :)
Se upp för hundar framför allt! Glasbitar, branta berg och klippor som kaninen kan hoppa ned för är andra saker man bör akta sig för.

Alecsandrala
1

Jag tänker ju kaninen som ett annat djur, framförallt likt en häst i muskulaturen då jag hittat samband. Tex en av mina kaniner vart sne i muskulaturen pga felbelastning av en sele, jag hade helt omöjligt kunna förutspå detta. Men detta problem förutkom av samma symptom som att en häst skjuter bog.

Så jag tror på mycket backträning, ojämn terräng, variation i hagarna(tunnlar, hus, stubbar, grenar, hinder osv) för att bygga muskulatur kring korset. Själv har jag en kanin som kan blii lite kantig om han inte får tillräckligt med motion i ojämn terräng, som skogsterräng tex! :)