Har gått upp till medlelsvår...
Min kanin Mille gick upp till medelsvår i rak bana i helgen och nu undrar jag om man måste börja tävla medel med en gång eller om man kan fortsätta tävla lätt åtminstonde en tävling till?
/Sofia
"Remember don´t do drugs kids, get high on Life."
- Bradley Will Simpson
du kan tävla i Utomtävlan i rak lätt.
HAHAHAHAHAHA…..
Utomtävlan, betyder det att man tävlar utan att få pinnar? Får man inget pris heller då? :/
/Sofia
- Bradley Will Simpson
nej, du får inget pris och tävlar inte heller om pinner.
men om din kanin är lätt i krok?, då tävlar du om pinnar och priser.
HAHAHAHAHAHA…..
Måste man ändån betala startavgiften?
/Sofia
- Bradley Will Simpson
vet inte riktigtmen vissa klubbar har det en mindra startavgift för Utomtävlan.
du får fråga din klubb.
HAHAHAHAHAHA…..
ok, men jag tror att jag ska börja på medel så att han får testa. Jag började träna honom på lite högre och längre hinder när han fått sin andra pinne för att jag förstod att det inte skulle dröja länge innan han gick upp till medelsvår. 
/Sofia
- Bradley Will Simpson
i vår klubb så får man betala 10:- istället för 20 om man e utom tävlan
# 6 En kanin blir ju uppklassad för att den är bra och duktig i den klass den är i, och borde därför inte ha några större problem med en lite högre klass. Ibland kan de vara lite osäkra de första tävlingarna på en ny höjd, men det brukar ge med sig med tiden.
Har du dessutom tränat på lite högre hinder och det går fint så är det säkert inga problem
Annars kanske du kan tävla bara krok ett litet tag till (om han är lättklassad i krok, alltså).
# 7 "Min" klubb har också nåt liknande system, typ 21:- för vanlig start och 10:- för utom tävlan. Men det kan skilja lite mellan olika klubbar har jag sett 
Mvh Linda, Northernlights Kaninuppfödning
~ Bloggen ~ Youtube-kanalen ~
Bunnies are like potatochips - you can't have just one 
Du berhöver inte tävla medelsvår om du känner att kaninen och du inte är redo för det än! Däremot kräver vissa klubbar att man skriver en giltig anledning till varför du vill hoppa UT(utom tävlan).
Det som är så bra med att hoppa utom tävlan är att man får hoppa final om man vill och sålänge man kommer i mål! Det är jättebra om kaninen är ur form och är påväg tillbaka på banorna. Kan även tillägga att en kanin som är elit får hoppa vilken klass som helst utom tävlan.
Det är bra att du inte vill skynda upp i klasserna, då hänger både kanin och förare med ordentligt!
Elin Eliasson, Uppsala Läns Kaninhoppare
Medarbetare på Kaninhoppning ifokus
Det är rätt som Elin skriver, men vill bara tillägga att man inte är garanterad final vid Utom Tävlan även om man kommer i mål, olika klubbar gör olika.
Exempel, går din kanin på tex. 5 fel och 2-felarna går till final så kan det vara så att du inte får hoppa någon final.
En del klubbar väljer dock att ta alla utom tävlan ekipage som kommit i mål till final, oavsett antalet fel.
Lycka till i medelsvår!