Stannar framför hindren
Ar en kanin, chili, som alltid stannar framfrö hindren innan han hoppar.. Han är riktigt bra på att hoppa, men tiden räcker knappt.. Någon som har tips på träning?:) tränar redan att hg hat pyttesmå hinder (typ lätt/mini) och puttar på honom hela vägen så han inte hinner stanna, då springer han o hoppar efter ett tag, men så kan jag ju inte hålla på :p vore bra om folk har lite tips :)
www.shadrins.weebly.com ~ uppfödning av hoppkaniner
-Medarbetare på Social Fobi Ifokus, Välkomna in! -
stannar han innan hindrerna för att titta vilka hinder han ska hoppa?
kanske du ska träna med samma hinder i samma ordning och i samma höjd.
Tillexempel:
---Regnbågen(3bommar)------Trean(5bommar)------Parkbänken(6plank)--
då lär han sig vilka hinder som kommer, då behöver han inte titta lika mycket på vilka hinder som kommer ?
vet ej om det funkar men det kom bara upp i huvudet? :)
HAHAHAHAHAHA…..
han ställer sig på baktassarna och hoppar, vet inte varför :p men då är ju grejen att då hoppar han ju inte på tävling ;)
Gå med honom i sele och koppel ofta så kanske han lär sig att springa på lite, och sedan ge honom tid att tänka när ni hopptränar. För när ni tränar har ni all tid i världen. Helt plötsligt kanske det släpper, men det gäller att ha tålamod ;)
Var försiktig med puttarna bara, det kan upplevas som stress.
Hoppas jag var till någon hjälp 
Kolla gärna in min blogg!
Mvh Elin
när jag ger honom lång tid så stannar han och sitter där jättelänge (ca 20 sek) och sen hoppar, alltså han tycker det är kul, slänger in lite glädjeskutt här och där, men det tar ju lång tid.. får gå lite mer i sele o koppel, han är mest i hagen, då han är en kanin som kan gå i hagen, så tar jag dom som inte kan det i sele..
är försiktig, kanske inte låt så, men ger han 2-3 puttar när han kommer nära, så springer han oftast :)
det var du, testar imorgon :D
jag tycker du kan träna hemma med samma hidner så så kankse han lär sig att hoppa direkt och fattar de och börjar hoppa så hela tiden x) haha ne ja Vne
ge det tid, när han tagit sig över alla hinder så lyft inte upp honom och börja om direkt utan låt honom springa runt lite/beta om han vill, det blir som en belöning :) dock måste man lära dom att beta gör man efter banan är klar, inte under tiden ^^
Viggebys Kaniner - www.viggebys.weebly.com/
#5 redan fått det förslaget Men det kan kg inte göra, då blir det ju samma visa, och har redan testat att bara hoppa femman på ett visst sätt, men han ställer sig ändå som om han typ laddar bakbenen inför hipp eller nått ^^
#7 inte exakt
Min kanin Jolly var precis likadan han stog alltid på bakbenen å vinglade lite fram och tillbaka framför hindren å sen hoppade han , jag tyckte det var ganska jobbigt då de bränner mycket tid på tävlingsbanorna men jag tränade fram små puttar å gjorde pip/pussljud samtidigt å sen tog jag bort puttarna å använde mig av pussljudet ist de funkade för det mästa men han var fortfarande tittig å så .. men jag fortsatte att träna å träna å träna . Sen tänkte jag att mja men vi provar en tävling till få se om han lärt sig något .., Satte ner honom på framhoppningen å jag märkte ingen skillnad tänkte att fy tusan detta kommer aldrig gå , vi klev in på banan å stog klara vid start och av nån anledning tog det nån minut innan vi fick " varsegod " så jag hållde honom i famnen pussade å kramade honom sa också kom igen nu Jolly å bra typ . Sen fick vi ett varsegod jag takade å släppte ner honom han små lunkade till hindren ställde sig å hoppade sen , de fortstte så tills vi var nästan i mitten av banan då händer de han börjar springa !! Å tar alla hinder inga stopp alls , han kom dubbelnolla å tog pinne !! ;D Det var som att han helt plötsligt förstog att jamen springa funkar också ju . Så nu klassar han sig tävling för tävling å inga stopp .
Vet inte om detta hjälpte dig men mina ord till dig är träna som vanligt å att du vet att du tränar rätt då kanske han lär sig som min Jolly gjorde ! ;) Lycka till !
Åh vad roligt :D min chili har haft fart typ en gång i medeln, då fik ci pinne, haha ;) hoppas han får upp farten! :) Ska testa det!:)
ja ;D Ja hoppas han får upp farten mellan hindren då ! Lycka till;)