Kaninhoppning iFokus

Kaninhoppning

Etikettallmänt
Läst 663 ggr
Maya_Piraya
0

Normal hopphöjd för otränad kanin?

Hejsan!
Hade en kanin för ca 2 årsen som var väldigt snäll o go. På sommaren satte vi ut han och våra andra kaniner i kompostgaller så dom fick äta lite gräs och komma ut i friska luften. Men, 2-3 ggr hoppade han ur hagen, och den gången jag såg var han bara 10 cm ifrån gallret, utan någon fart. De andra kaninerna försökte inte ens (5st). Var hemma hos en vän som hade byggt ihop en permanent gård utav kompostgaller. Jag frågade min vän om kaninerna inte rymmde genom att hoppa ut, men det gjorde dom tydligen inte! :o Tillslut till min fråga, är det sällsynt att en kanin kan hoppa så högt (ca 1m) från bara 10 cm avstånd utan fart? Dessutom kom jag på att vi satte ut hans utebur mitt på gräsmattan och byggde en kompostgallersgård runt om. Han hoppade upp och ner i sin bur hela tiden! Ingen stress/rädsla eller så utan förmodligen för att han tyckte det var kul! :D

Vad tror du, var han speciell eller är det normalt att en kanin hoppar så utan träning? :)

Tillägg: Han var en Dvärgvädur.

Tack för svar! :D

Hoppas jag postade på rätt ställe. :)

(Oinsatt i hoppning som ni säkert förstår ;) )

PrinzeZz
1

nej inte särskillt ovanligt, många av mina gör det hela tiden och därför har jag fått sätta tak på hagarna, sen har jag flera som aldrig skulle få för sej att ens försöka så de skulle utan tvekan kunna sitta i en hage utan tak dygnet runt om jag inte vore rädd för rovdjur

Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010 Måne 
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |

eamy
1

Nej det är nog inte så ovanligt, jag har själv en hopp kanin hemma som gärna hoppar upp i min säng som är 110 hög, och flyger mer än gärna upp på våra byråar också som är runt 50-90 cm höga ;P det är nog ett sätt för henne att ta ut sin energi på dom dagarna hon inte får gå ut och skutta av sig :)

Maya_Piraya
0

Okej. :) Tack så mycket. :D