Kaninhoppning iFokus

Kaninhoppning

Etikettträning-tips-råd
Läst 789 ggr
Vincent...
2

Konditions träning?

HEJ!

jag vill ha lite tips och råd på konditionsträning för kaniner.

hur gör ni så att kaninen får bättre kondition?

jag rastar kaninerna i rasthage varje dag,går även ut i sele varje/varanandag och så går jag på tävlingar ibland.

det är den motionen kaninen får hos mig :D

Tack sam för svar!

HAHAHAHAHAHA…..

[_hsleiufhbtv]
1

Det låter tillräckligt :)

torpetskaniner
9

Tycker också det låter tillräckligt! Jag är väl sådär extra petnoga med mina kaniner och vill att dem ska ha både riktigt bra kondis och stoora muskler så de håller länge =)

Jag har mina i hagar, tar ut dem i lägenheten och det mest "jobbiga" träningssättet jag kör på är att ta promenader, dvs inte bara låta dem gå runt i sele på exempelvis en gräsmatta. Jag och min flickvän brukar ta en varsin kanin och gå någon en-timmes promenader varannan dag. För det mesta går dem på i vanligt tempo och jag brukar varva det med att "öka på" och låta dem springa upp för exempelvis backar/skogsstigar. Men det krävs att kaninerna är seltränade och att de lyssnar på små signaler. Jag styr exempelvis mina genom att "valla" kaninen, flyttar jag mig åt en sida ska kaninen flytta sig åt motsatt sida :)

För att få ut träningen så bra som möjligt, kombinerar jag detta med vila och bra foder. Får kaninen inte en chans att återhämta sig, ger träningen mest negativ effekt. Antar att det är som med människor, att kaniner också kan få träningsvärk osv :)

Så jag tycker du ska springa exempelvis mycket i backar med kaninen, ta det lugnt i början. Ta promenader och varva detta med ordentlig vila och bra foder :)

Vincent...
0

puttt

HAHAHAHAHAHA…..

[EllenAlicia]
0
  • Går i sele
  •  tar ut i rasthagar
  • ger aktiverlingsboll
  • mm