Från hoppstylta till gräsklippare
Hej, Hej :)
Min ena kanin, Dexter, är väldigt duktig på att hoppa och har potential att hoppa rätt så högt med mer träning.
Tidigare så har vi haft problemet att han äter HELA tiden men det har blivit lite bättre nu. Dessvärre så har vi nu ett nytt problem…
Han hoppar kanonbra, men bara åt ena hållet. Om man provar att hoppa från andra hållet så lägger han sig platt och rör sig inte framåt för fem öre. Han hoppar inte ens när man lägger ner hindret så att det blir jättelågt(eller jo, då hoppar han stillastående efter en del om och men)
Jag vill ju att mina kaniner ska hoppa åt båda hållen. Visst, min andra kanin har också ett håll som han "tycker mer om" men han hoppar nästan precis lika bra åt andra hållet, inte riktigt samma bjudning bara.
Någon som kan hjälpa? :)
Har du tästat att flytta hinderna. Ibland så vill kaninen hoppa åt t.e.x det hållet buren ligger ;)
<3 www.anglabackenskaniner.weebly.com!! Tips - Fakta - Uppfödning av lejonhuvad kanin! <3
Ett tips är att ta med sig några hinder till en "okänd" plats och hoppa där. Då känner kaninen inte igen sig och vill förhoppningsvis inte ha ett bestämt håll! :) Lycka till!
Som #2 säger så tycker jag att du bode träna på en annan plats. Hemma finns det mkt som får kaninen att vela hoppa åt just ett håll. Kanske den hoppar hemmåt?
Men…. Man ska ju ändå inte låta dom hoppa en bana baklänges, så han gör ju rätt egentligen :).
/Lina R
Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se
#4 Fast på tävlingar så vet man ju aldrig vilket håll banan är åt. Så det finns ju inget rätt håll egentligen! :)
Jahaa, du menar att han helt enkelt vägrar hoppa en bana om den är från ett visst håll?
Är det så på tävlingar också? Att ibland går det jättebra och ibland inte alls?
/Lina R
Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se
vänd på hindrerna så att baksidan är fram, kanke funkar för att han har ju lärt sig att hoppa åt ett håll!
HAHAHAHAHAHA…..
Tack för tipsen :) han har aldrig varit och tävlad än så jag vet faktiskt inte hur han skulle bli då :) jag provade att hoppa honom på en helt annan plats, gick kanon :D
#8 Vad bra! :)