Hela hindersidor = farligt?
Fick ett mail från Libra Artic angående en förfrågan jag gjorde till dom….
De tillverkar inte hela hindersidor (såsom MLP och andra figurer) eftersom de anser att det är farligt för kaninen. Att sidan kan falla på kaninen om hindret blåser omkull eller om kaninen river det.
Vad tycker ni?
Farligt eller inte?
/Lina R
Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se
Jaa, det kan vara farligt om den är ostadig eller om det är andra bommhållare, t.ex. spik.
Om jag utgår från mitt eget MLP-hinder så anser jag att det är stadigare en Libras rätupstående/bron och sådana modeller som blåser ner hur lätt som helst, MLP hindret är så stadigt att vinden och inte ens kaninen kan välta den.
Ska man göra ett hinder med helsida så får hinderstödet inte vara så tungt, jag tycker att det mst vara riktiga märlor och stora stabila bottenplattor/fötter.
Hälsningar Linnea
www.svartkanin.blogg.se
Ja, jag tycker att det är ologiskt liksom… Visst blir en helsida ett vindfång, men med bra fötter så gör ju den ökade vikten att det står stadigare.
Det finns ju vissa ettor som är superostadiga, de väger för lite i förhållande till sin bottenplatta….
Vem har spik som hinderupplägg nuförtiden? Har man inte märlor har man väl en liten träbit, de är ju ännu mindre farligt.
/Lina R
Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se
Jag skulle inte tro att de är farligare, så som #1 säger så är ju typen MLP hinder ganska stadiga och jag tror inte att ett MLP hinder har lättare att falla en ett vanligt rät uppstående.
jag tror det har lättare att falla .
plank blåser ju ner också väldigt lätt.
tex när kaninen står framför plank hindret så blåser planken på kaninen !
HAHAHAHAHAHA…..
Allr kan hända, och man ska vara försiktig. Men om det blåser jätte mycket behöver man ju inte användra hindret just då. Men det är nog inte farligt. :P Inte enligt mig.
//Julia
Tycker det är ok till en viss längd. Som MLP, blomman och pumpan som jag tror är max 50-60cm långa. Tveksamt dock om jag skulle vilja ha ett hinder med hela sidor som är 50cm högt och 80cm långt, för det blir rejält tungt.
//Sandra Magnusson, Kyrkeliden's Hoppkaniner
sajtvärd på kaninhoppning iFokus