Obesläktad vs Besläktad
Vad föredrar ni? Besläktade kaniner eller obesläktade och varför tycker ni som ni tycker? :)
Besläktade
Dels för jag inte ser något problem i att inavla. Söker jag en hoppkanin ser jag till vad föräldrarna presterat. Än såläge finns det för lite kaniner som är obesläktade som är bra i mina ögon.
Dessutom de man kallar obesläktade är ofta kaniner med okänd stam som jag tycker är som att spela på lotto genom att avla på dem. Du vet inte vad som finns bakom. T.ex. om kaninen bär på genetiska defekter.
//Sandra Magnusson, Kyrkeliden's Hoppkaniner
sajtvärd på kaninhoppning iFokus
Jag vill inte blanda mig alltför mycket i "hoppvärlden" pga egna dåliga erfarenheter. Föredrar att köpa in renrasiga djur och blanda med okända. Så länge kaninerna är friska och trevliga så ser jag inget fel med varken besläktad eller obesläktad avel. Sen är det själv upp till köparen att bestämma vad som passar denne. Jag har den inställningen att alla kaniner kan hoppa, självklart har de olika förutsättningar för det men hittar jag en kanin vars föräldrar "bara" har en pinne i lättklass så är det bevis nog för mig att ungarna har en bra chans på banan.

Håller med sandra till fullo
Att använga obesläktad ellerokänd härstamning är inte säkrare på något vis, tvärtom tycker jag.
Hopplinjerna går att kolla upp vad för kullar de har haft och vad för defekter som finns,
Köper man en renrasig dvärgvädur med stamtavla så har man absoult ingen koll på vad för kullar som finns bakom.
Dvärgvädur är även en ras som det förekommer defekter i då dne är så sönder avlad.
Därför väljer jag de besläktade framför de obesläktade då jag vet vad som finns bakom. Skulle dock bettfel komma upp så är det upp till mig som uppfödare att inte mer avla på den kaninen och att meddela mina köpare.
Tex. min nellie har exit längre bak i sin stam men jag tror verkligen inte att hon bär på det då varken föräldrarna eller hon har gett bettfel trots att de har fått fler talet kullar.
Sedan är det även så att om du skulle hitta en riktigt snygg zoo kanin så är dne med större sannolikhet efter någon hoppavlad.
Så där kan man lika gärna få med alla leden fast att man går in med tro att den är obelsäktad.. men det enda den är är att dne har okänd härstamning.
Jag älskar de besläktades lynne(de så kallade hoppavlade),
För det är ju så att precis som inom alla andra raser så avlas de hoppavlade efter ett visst syfte.
Vi vill ha stora personligheter som för sig väl på hoppbanan ( så ser i alla fall ajg det:))
Jag anser att den obelsäktade aveln inte heller har kommit så pass långt än att det är något att räkna med på banorna.
Attans vad rörigt allt blev:P
Men så ser jag på det:)
älskar min besläktade hoppisar:)
och i och med att jag itne har problem med inavel så är det heller inget problem för mig att korsa två otroliga individer som har någon gemensam kanin någonstans:)
//Josefin Svensson
Medarbetare Kaninhoppning iFokus
Dangerous kaninuppfödning
Tycker de är så sjukt när en del, inte alla, men en del av alla hoppuppfödare väljer besläktat för man inte har koll på obesläktadade. Låter ju bra att många väljer och inte avla på kaniner med okänd bakgrund.
Men vad är de ni som väljer bort obesläktat, vad är ni rädda för att de ska bära på..? För när man kollar på hopplinjerna, som bär de flesta, inte alla, men många på bettfel, dåligt temprament m.m. och ändå avlar ni på det (Menar inte någon speciell utan hoppavel i allmänhet).
Obesläktade, vill satsa på det eftersom det är roligare att ha lite av varje!

4# jag är en av dem som inte anser obesläktad uppfödnign som bättre , eller snarare okänd härstamning,
Dock är det som du säger Olivia att det finns defekter i hoppleden också,
Men det är jag i alla fall medveten om att det finns där bak,
Defekterna finns där tyvärr vare sig vi vill det eller itne bland dvärgvädurarna.. dem är tyvärr så sönderavlade att defekterna finns både hos kaniner med stamtavla som med utan.
Dock finns det den kanin inom hoppvärlden som jag inte vill beblanda mig med alls och det är arris..
men så ser jag på det,
//Josefin Svensson
Medarbetare Kaninhoppning iFokus
Dangerous kaninuppfödning
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Avel är inte så lätt alltid. För mig är det både roligt och otroligt viktigt att planera en kull och jag är noga med föräldrardjuren. Har som första punkt när jag letar partner - temperament. De två hoppkullar jag tagit känner jag föräldrarna väldigt väl och när jag lånade in en hane fick jag chansen att lära känna honom då han bodde hemma hos mig ett tag.
Defekter, ja beror på hur man definierar dessa. för mig går en aggressiv kanin bort i aveln och kan vara likställt för mig med en kanin som bär defekt. När jag säger bär menar jag att jag tror ingen i hoppvärlden avlar på en kanin med bettfel, men bettfel dyker ju upp och därför finns det kaniner som bär på det. Problemet är att många tystar ner om det dykt upp bettfel. Som Jozze undviker jag också en del led, för jag anser det är för riskabelt. Sen har jag mina åsikter och tankar om andra led där vissa påstår sig det dykt upp bettfel. Man måste komma ihåg, alla bettfel är inte ärfliga!
Något jag börjat tänka lite på att jag skulle vilja blir mer upplyst är livmoderscacer. Blev av med min absolut bästa vän i detta och jag tror det kan finnas en stor chans för att även detta är ärfligt. Man måste tänka på att bettfel är inte den enda defekten! Även om bettfel är det man ofta nämner.
Oj massa nu…men har mer ! =p
Vad gäller obesläktat så anser jag det är en större chansning. Med hoppleden vet jag det finns defekter men de är hyfsat klarlagda vilka led och många gamla led ligger så långt bak idag så risken skulle jag anse är i stort sett lika med noll att någon kanin får bettfel pga. ex. skåningen. Sen ska man komma ihåg att skåningen i sig aldig gav bettfel, men hans avkommor i sin ur gjorde.
Iaf obesläktat….vet vi de är så obesläktade? Å att använda obesläktade för att slippa inavla…tror i många fall dessa obesläktade kan vara mer inavlade än vad vi tror. Tänk er själva, zookaninen man köpte. Den kommer kanske ursprungligen från en amilj som köpte kniner själva från samma djuraffär och råkade få en av varje kö. Dessa kaniner är syskon och får ugar som familjen sedan ger tillbaka till affären. Vad gäller renrasigt så förekommer där otroligt mycket inavel, men går oftast under linjeavel. Vet man vad man gör är linjeavel inget farligt men då måste an vara 100% säker på att djuren är fria från defekter.
Sen väljer jag hellre beslöktade då för mig tycker jag det finns större chans att man får en kanin som tycker om hoppning. I första hand vill jag mina kaniner ska ha glädje till det och förhoppningsvis bli duktiga på banan. Sån är jag. Inlägget börjar bli långt =p
Detta är MINA personliga åsikter och speglar ingen annan än mig själv.
För det första, när man snackar om obesläktad avel är det första folk tänker på; okänd bakgrund. Men varför? Obesläktad avel kan väl lika bra vara en linje som inte är släkt med de större linjerna inom hoppvärlden?
Jag har själv några generationers kaniner från samma led. De är så kallat obesläktade. Det är dessa jag avlar på. När jag berättar för folk är deras första reaktion; Nej men hur vågar du avla på sånt du inte känner till bakgrunden?
Men sa jag någonstans att jag inte kände till stammen? NEJ, jag vet precis vad de bär på.
Är Så trött på att alla ska dra obesläktat och okänd bakgrund över samma kam.
Nej inte för att snacka för mig själv nu utan för att dra upp lite allmänna tankar kring de här med obesläktad och besläktad avel.
VIsst är hoppleden i Sverige helt underbara personligheter och nej jag tror inte heller att det är hela världen om man inavlar någon procent hit och dit. Men i längden? Jag tror att dessa led kommer vara sönderavlade. Om inte psyket så tror jag rent kroppsligt att det inte kommer bli bra alls. Den kropp många strävar efter idag är inte logisk någonstans på en kanin. Visst, fin att titta på, bra att hoppa till viss mån, men resten? Hur mår kaninen av det egentligen?
Är det inte bättre att satsa på att ha kaninen rätt så naturlig? Vet att flera håller med mig och jag vet lika bra att flera absolut inte håller med mig.
Därför FÖRSÖKER jag avla så mycket obesläktat som möjligt. Dock med sådant jag känner till bakgrunden på. Jag tror på detta led och att det i framtiden kan ge lovande ungar. Det gör det redan nu men ännu bättre. Men det är inte abra att ta två obesläktade kaniner att para hitt som hatt. Det är SVÅRT att hitta obesläktade, fina kaniner som hoppar och som inte redan fått fyra-fem kullar. Och vl man då absolut ha en kull på sin hona som örjar bli äldre, ja då tar man en besläktad hane.
Men i den utsträckning det går avlar jag obesläktat och kommer antagligen alltid att göra. Ser verkligen inget behov av att föra vidare de stora hoppleden.De finns det andra som gör, tyvärr inte på rätt sätt alla gånger.
Nej, in med det obesläktade, bort med alla defekter i de besläktade och kombinera detta. DÅ tror jag vi får något..!
Mvh. Nathalie Andersson
Silvergläntans kaniner reg. gårdsnamn sedan 2011nakaniner.weebly.com
Antagligen väldigt luddigt skrivet men min laptop är inte vän med mig och inte tröttheten heller (Y)
Mvh. Nathalie Andersson
Silvergläntans kaniner reg. gårdsnamn sedan 2011nakaniner.weebly.com
#8 o #9 nää inte luddigt skrivet, de är bra skrivet :D
Tolkade obesläktat i tråden som okänd härstamning då det är här diskussionen går isär, huruvida man avlar okänt eller de kända hopplnjerna. Men som ni säger, obesläktad är en kani som inte är släkt med den kanin den paras med.
Men vad är det som säger att de "obesläktade linjerna" är mindre drabbade av defekter och vad är det som säger att alla kända hoppled bär på defekter? Är det då inte att dra alla "kända" led över en kam. T.ex. säg ett barnbarnbarnbarnsbarn till Kasper får bettfel. Ska man då skylla det på Kasper? (OBS! Detta var bara ett rent exempel, ABSOLUT inget taget ur verkligheten (o Kasper var första kända namnet som dök upp i min skalle).
Ta min Teddy t.ex. Han har skåningen 2gånger i sin stam. Har han då automatiskt beettfelsanlag?
Minns när jag fick en tjuvparning mellan han och min Tuva. Blev en relativt hög inavelsgrd i hoppvärlden och flera led förekom 2 och tom. 3gånger. Minns en kommentar som jag fick: "Du måste ta bort ungarna, de kommer få bettfel". Kan säga ingen av ungarna fick detta. Så tillbaka till Teddy…

Skåningen är hans Farmorsmormorsfar (EUUUE) samt hans Mormorsfarfar (UUEE). skåningen ligger alltså i femte resp. sjätte led (räknat teddy är första led). Så tänk bakvänt mot Kasper exemplet. Ska Kasper bli drabbad för att hans barnbarn…får bettfel? Chansen är väl större det ligger på betydligt närmare håll? Likaså, ska Teddy inte gå i avel för han har skåningen så långt bak? Visst finns risken att det blir bettfel, men den minskar med varje "rent led", eller med varje generation förutsatt åtminstonde en av kaninerna är fri från defekt. dessutom vet jag hans mamma är fri från betfelsanlag. Hur jag vet, ja pm:a mig om n undrar. Här får man ju också tänka på hur bettfel nedärvs. Jag tror ju det är ett recessivt anlag, och det är vad jag utgår från här.
Nu är dessa bara mina åsikter. Låter kanske hård och så i mitt agumenterande, men isf inte meningen så =) Tycker bara ämnet är intressant och vill berätta hur jag ser på det.
Jag avlar hellre på kaniner jag vet vad som finns bak. Där jdet kanske förekommer defekter (längre bak i stammen) men jag kan gå tillbaka i stammen och det går att få reda på fakta flera led bakåt vad gäller kropp, temperament och förhoppningsvis bettfel elelr liknande defekter.
För mig är avel på kaniner med okänd härstamning ett lotteri. Du vet ju absolut ingenting om kaninens bakgrund? Eller så vet du ytterst lite. Kaninen ser kanske frisk ut, hoppar bra etc. men du vet ju inte om den bär på något som exempelvis bettfel. Många försöker komma åt problemet genom att kanske ta in renrasigt. Men cad mer vet man egentligen bara för man har kaninens stamtavla och föräldraras utställningspoäng? Dessutom tror jag inte alltid temperament värderas särskilt högt då det inte handlar om det i utställning. Har varit bärare på en hel del utställningar och större delen av djuren märktes att de inte är vana vid att bli hanterade.
Återigen ett superduuper långt inlägg =p Lägger in en bild så det blir lite lättare o läsa, kansek, haha!
Besläktat tror jag!,
gillar obesläktat OM jag har släkten så att det inte blir avel som att spela på lotto,
Bra skrivet sandra! :)
www.shadrins.weebly.com ~ uppfödning av hoppkaniner
-Medarbetare på Social Fobi Ifokus, Välkomna in! -