Frågor!
Är nybörjare på kaninhoppning så jag har några frågor jag hoppas någon kan svara på!
- Pinnar? Jag förstår att man får 1 pinne om man blir placerad och så men kan någon berätta om det så man fattar för sidorna jag läst på fattar man ingen ting ;)
- Hur många klasser får man tävla per dag?
- Vad är tävlinsboken och vart köper man den?
- Vart ser man om man fått en pinne eller inte?
- Är det prisutdelning på tävlinsplatsen eller får man se alla resultat hemma?
- Kan man ha vilken sele som hälst och vilken är bäst? isåfall vart köper man den?
- Vadå ej Elit? Vad menas med det?
- Köper jag en kanin som redan har en massa pinnar, måste jag börja om från grunden och få alla pinnar?
- Vad är champion?
- Ska alla kaniner ha varsin tävlinsbok?
- Är alla grenar på en och samma tävling eller är det krokig på en tävling och rak på en annan?
- Hur gammal får kaninen va och hur gammal rekommenderas?
- hur långt får kopplet vara?
Som ni kanske märker kan jag typ inte så mycke om kaninhoppning så skiv gärna med lite fakta som är bra att veta! :)
/Klara
<3 www.anglabackenskaniner.weebly.com!! Tips - Fakta - Uppfödning av lejonhuvad kanin! <3
**Pinnar? Jag förstår att man får 1 pinne om man blir placerad och så men kan någon berätta om det så man fattar för sidorna jag läst på fattar man ingen ting ;)
**Testat läsa följande artikel:
Uppklassning & Pinnar
När man tävlar kaninhoppning så finns det olika svårighetsgrader. Alla kaniner börjar alltid i lägsta klassen som är lätt (mini är inte en officiell klass). Genom att placera sig så kan kaninen få en pinne. Å när kaninen samlat 3st pinnar så blir den uppklassad till nästa nivå som är msv. Här är hinderna högre och längre, alltså en ny svårighetsgrad.
Pinnar är just till för att vi har ett uppklassningssystem.
**Hur många klasser får man tävla per dag?
**Du får tävla två banklasser på samma dag och en höjd elr. längd om det finns, så max 3st klasser per dag.
**Vad är tävlinsboken och vart köper man den?
**För att hålla reda på hur många pinnar varje kanin har så måste alla kaniner ha en egen tävlingsbok. I denna skriver man i de tävlingar kaninen tävlar. Skulle kaninen placera sig och få pinne så fyller den klubben som arragerar tävlingen i det i boken. På så sätt håller man reda på hur många pinar varje kanin har.
Boken finns att köpa på tävling. Den kostar ca. 30kr.
**Vart ser man om man fått en pinne eller inte?
**Se svaret ovan, det syns i tävlingsboken.
Se artikeln: Uppklassning & Pinnar
**Är det prisutdelning på tävlinsplatsen eller får man se alla resultat hemma?
**På tävlingen. Ofta dyker resultaten sedan upp på exempelvis SKHRF's forum (http://www.skhrf.com/forum) så man kan se dem igen.
**Kan man ha vilken sele som hälst och vilken är bäst? isåfall vart köper man den?
**Se artikeln: Godkända Selar
**Vadå ej Elit? Vad menas med det?
**När man tävlar i banklasser (ska ta sig över flera hinder) så kan man tävla i olika svårighetsgrader, som jag nämnde ovan.
I höjd/längd finns två olika svårighetsgrader kan man säga. I bana börjar alla i lättklass, och i höjd/längd (kaninen hoppar ett hinder som höjs/längs efter hand kaninen klarar) så börjar alla kaniner tävla i Ej Elit. När den sedan tagit 3st uppflyttningspinnar i ej Elit så blir kaninen Elit i höjd/längd (måste ta 3st pinanr i höjd för elit, samt 3st pinnar i längd för att bli i längd, totalt 6st pinnar).
**Köper jag en kanin som redan har en massa pinnar, måste jag börja om från grunden och få alla pinnar?
**Nej, du tävlar i den kaninen är klassad i genom klassningssystemet, man utgår från kaninen, inte föraren.
Här finnss ett litet undantag. Har kaninen pinnar i förbundet SKAF (Sveriges Kaninhavelsföreningars Riksförbund) och du börjar tävla i SKHRF (Sveriges Kaninhoppares Riksförbund) så får kaninen inte ta med sina pinnar över från SKAF till SKHRF.
Däremot om kaninen har pinnar i SKHRF och du tävlar i SKAF så får den ta med sina pinnar över och startar då samma klass inom SKF som den gör i SKHRF.
Det är lite krångligt då det finns två st förbund som håller på med kaninhoppning, läs: Två Förbund
**Vad är champion?
**Som jag nämnt så klättrar kaninen upp i klasserna genom att samla pinnar. Högsta klassen kaninen kan uppnå i banhoppning är elitklass. När kaninen nått dit kan den inte samla fler pinnar. Då tävlar man istället om CERT, och blir kaninen placerad så får den ett cert (hade det varit lägre klass hade den fått pinne). Det är dock svårare att få CERT då det inte delas ut lika många som det CRT på antal starter som det gör med pinnar.
När kaninen samlat 3st vcert blir den Champion. Kaninen kan också bli Champion (CH) i höjd och längd. När kaninen tagit sina pinnar i ej elit blir den elitklassad i höjd och längd och då tävlar man även här om CERT.
**Ska alla kaniner ha varsin tävlinsbok?
**Ja, en bok till varje kanin. Tävlingsboken är individuell för varje kanin då det håller reda på just den kaninens klassning.
**Är alla grenar på en och samma tävling eller är det krokig på en tävling och rak på en annan?
**Det skiljer sig. Det är upp till klubben som arrangerar hur de vill göra. De kan väja att bara ha rak eller krok en tävling, men kan också välja att ha både och.
**Hur gammal får kaninen va och hur gammal rekommenderas?
**Antar du menar för att få börja tävla? - Isf 4månader
Det är individuellt hur gammal. Alla kaniner utvecklas olika fort.
**hur långt får kopplet vara?
**Finns ingen mexlängd, det enda man inte får ha är sk. flexikoppel.
Jag rekommederar inte kortare än 2m. De flesta använder sig av 2,5m-3,5m lägd på koppel
//Sandra Magnusson, Kyrkeliden's Hoppkaniner
sajtvärd på kaninhoppning iFokus
Tack så jättemycket!! De hjälpte värkligen! :) På näst sista frågan så menar jag hur gammal som max alltså typ 3 år eller 4 år eller nåt sånt! Vilken ålder är maxet? :)
<3 www.anglabackenskaniner.weebly.com!! Tips - Fakta - Uppfödning av lejonhuvad kanin! <3
Det finns ingen sådan ålder :) Sålänge kaninen är pigg och glad så :)
Om det är ok med dig KlaraTucker så tänkte jag använda dina frågor till en tråd, "Vanliga Frågor" då det säkert är många som undrar samma sak.
Hoppas detta är ok med dig :)
#3 Okej Tack! :) Underlättade..
#4 Jaa de är okej!