Springer för mycket
Har en liten dvv här hemma och när vi tränar spriniger som bara den, för mycket! Hon typ missar att det är hinder där så hon river fasten om hon koncentrerar sig så har hon klarart det förrut.
Nån som har tips på vad jag kan göra? Har provat att springa med henne innan men det gjorde ingen skillnad =/
#0 Jag vet inte vad du ska göra men jag kan gissa mig fram till lite förslag. Somsagt, jag vet inte om detta funkar men.. 
När du tränar hemma kan du ju kanske sätta hindrena ganska långt ifrån varandra och sedan "stanna" henne mellan varje hinder? (Vad jag menade när jag skrev sätta dom långt ifrån varandra var att när hon hoppar så ska hon inte hinna börja hoppet så att du råkar "stanna" henne mitt i hoppet. Då har du alltså plats att "stanna" henne utan att dra i kopplet.)
- Medarbetare på Lockar ifokus.
https://nouw.com/rosettagabriella - In och läs!
Har hört att hoppa "stuts" (som man gör med hästar) ska hjälpa, men vet inte säkert ;)
#1 Det jobbiga är att så fort man stannar henne eller föröker styra henne så hoppar hon överallt och sen lägger hon sig ner men jag provar nästa träning =)
#2 Kan ju prova och se om det funkar =)
1. Är hon ordentligt seltränad?
2. Är det något hon är rätt för eller är det något som stör henne, t.ex. selen?
3. Brukar hon vara så på promenaderna/hagen eller är det bara vid hoppträning?
Hälsningar Linnea
www.svartkanin.blogg.se
#4 Vet inte om det är selen hon inte gillar, satte på henne selen i hagen och satt med henne och hon brydde sig inte så jag trodde inte det var det… Kan det va att just gå i koppel? Hur tränar man det isåfall?
# 5 Genom att gå i sele och koppel ofta och ev få godis (som tex äpple eller annat gott) när hon är lugn och går lugnt ;)
Vet även vissa kaniner som tyckt det varit obehagligt att höra någon springa bakom sig och bli stressad över att dom är jagade, men antar att det inte var så i detta fall?
#6 jag vet ju inte riktigt vad det beror på… Men ska gå på mer promenader med henne och gosa och ge henne godis samtidigt och hoppas det löser sig =)
#5 Det är nog bara att gå på mycket promenader som hjälper.
Du kan även test jogga med henne för att se om det är dig hon är rädd för.
Hälsningar Linnea
www.svartkanin.blogg.se
# 7 Lycka til! 
#8 Jag ska nog testa imorn =)
#9 Tack =)
Ähum, jobbar natt nu och har inget att göra så jag lägger mig i i gamla trådar istället, haha. Ett sätt att se varför kaninen springer är att titta på öronen. Har den öronen framåt och vinklade framåt så är den glad och intresserad. Är den däremot rädd så har den öronen bakåt eller rakt ner (om det är vädur).
#11 Vädurar har alltid öronen rakt ner. Jag har en lejonhuvad dvv som lägger öronen bak när han blir rädd och har öronen rakt ner ibland lite framåt när han är glad och nyfiken. :)
- Medarbetare på Lockar ifokus.
https://nouw.com/rosettagabriella - In och läs!
#12 Jo, jag vet att de har öronen ner, men inte alltid rakt ner, precis som du också säger. Ibland är de framåt och vinklade framåt och ibland ligger de mer bakåt. Det är det jag menar. Om man vill veta varför kaninen springer (ifall den är engagerad i leken eller ifall den är rädd) så kan man ju titta på hur öronen ligger.
Tror att du måste gå tillbaka ett steg och först och främst få henne lugn när hon går i koppel utan att hoppa. Träna genom koppelpromenader, för att få henne att öppna ögonen för omvärlden och inte bara springa så kan du gå ut i skogen ett tag. Se till att ni får förtroende för varandra och att hon "lyssnar" på dig när du styr henne när hon går i sele. Hoppningen är något du får testa längre fram!
Lycka till!
Jag går mer med henne i sele nu och hopptränar nån gång ibland och hon tog det väldigt bra häromdan faktiskt. Ska nog prova att gå mer i skogen =)
#15 Vad bra att det går framåt! Glad för din skull!
Tog en skogspromenad som hon gick lugnt och fint och sen skule jag prova att hoppa och hon hoppade väldigt fint =) Fortfarande med fart men inte för att hon va stressad =)
#16 Tack!