Tävla efter kull
Undrar när ni tycker det ok att börja tävla med en hona som har haft kull?? =)
Det beror ju på i vilket hull honan är i och vart man tänkt börja, är det en lättkanin som är väldigt fin i hullet trots bebisar så skulle jag inte tveka att starta den två veckor efter kullen flyttat, är det däremot en elitkanin som blivit lite risig dröjer det ju längre tid.
Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |
#1 Hon är lätt klassad och jag tycker inte hon verkar jätte slö. Hon ska bo kvar med en av ungarna, gör det nån skillnad?
Som jag förstått det måste du sära på honan och alla ungar såpass länge att ungen som ska bo med mamman inte börjar dia igen vid ihopsläppet.
Jag har ärligt talat jättedålig koll på den regeln då den ändrats och jag vet inte riktigt vad som gäller nu, men jag skulle ta det säkra före det osäkra och sära på dem i alla fall 2-3v så jag hinner få upp honan i kondition och ungen får växa på sej lite.
Men borde man inte kunna känna på honan om hon fortfarande ger di? Om det inte finns någon mjölk i brösten så borde det ju vara safe.
Men jag har aldrig testat så jag kan inte säga säkert.
//Päpple Holstwiik
Hoppípollas Hoppkaniner
Registrerad i SKHRF sedan 2015
Idag tror jag regeln är utformad så att man måste sära på dem en tid oavsett, som sagt är det en regel jag har sjukt dålig koll på och jag skulle sas ta det säkra före det osäkra.
Ah, så kan det ju förståss vara.
Synd om dom inte skulle gå ihop igen efter det dock.
//Päpple Holstwiik
Hoppípollas Hoppkaniner
Registrerad i SKHRF sedan 2015
#5 Jag läste om den där regeln och den ändrades 2008 tror jag till att man inte behövde sära på dom men kan dom ha ändrat tillbaka?
Läst reglementet nu och det står bara att honan inte får vara digivande och måste vara i bra skick. Dommaren har även rätt att utesluta en kanin som inte ser ut att vara i bra skick…
#8 tja, är du säker på att du kan känna på honan att ungen inte diar längre? ungar som får bo kvar hos modern har en förmåga att dia väldigt länge och därför är det bäst att sära på honan och ungen ett tag för att verkligen säkerställa att honan inte är digivande
#9 Tror inte Juni(honan) låter ungen dia längre faktiskt, om jag ser att ungen försöker dia nån gång hoppar hon bara iväg 
Tror du verkligen jag måste skilja dom? Jag har bur men tänk om dom inte vill bo tillsammans sen? =(
tror verkligen inte att du behöver sära på dom :)
tror och tror, det står ju inget i reglerna om det, så visst kan du låta dom bo ihop, men du får inte tävla med en digivande hona.
Så gott som alla honor skuttar iväg när ungarna försöker dia när det inte är matdags, men det är vanligt att ungar som får fortsätta gå med honan fortsätter dia länge, honan släpper till när det är matdags, inte annars.
Så du får nog välja mellan att sära på dom och få igång honan eller låta dom bo ihop och kanske få vänta väldigt länge med att få igång och starta honan igen.
Såman kan inte se på nåt sätt om honan fortfarande diar? =(
jodå, erfarna uppfödare märker utan problem när mjölken sinar, men känner du själv att du inte är säker på att du kan känna det så tycker jag du ska sära på dem
Om du verkligen inte vill sära på dem ska du självklart inte göra det, för det bestämmer du ju själv. Men då tycker jag att du ska vänta ett tag innan du tävlar henne faktiskt för att vara helt säker på att hon inte är digivande. Att komma ut och tävla henne så fort som möjligt är väl inte det allra viktigaste?
#15 Nejdå, men hon har så mycket energi… Tror ni det är okej att börja tävla henne när ungarna är 4 månader?