Kaninhoppning iFokus

Kaninhoppning

Etikettallmänt
Läst 9052 ggr
Leftys
15

kläder till kanin ?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

jag vill ha nya kläder till min kanin. dem har vuxit ur nästan alla täcken. dem älskar att hoppa i snön med deras rosa täcken. men jag vill ha täcken till jul, vinter,midsommar,sommar,regn,höst,vår och påsk. jag tror ni förstår. en del tycker det är fel med kläder till djur ? men det är ju bara skönt för dem. mina kaniner älskar att bli ompysslade och dem fryser inte när dem är ute. mina förra kaniner gillade inte att ha kläder på sig. så vi fick vara ute snabbisar istället. kommentera gärna länkar och vad ni tycker om kläder på kaniner. jag har en fråga till; har kaniner pms eller mens ?

hahha konstiga frågor. men jag vill ha svar tack Glad

PrinzeZz
2

en utekanin har ju päls som är anpassad för kylan, pälsen burrar dom upp så att det kommer in luft som isolerar. Sätter man då på ett täcke plattar man till pälsen så att den inte kan hålla värmen lika effektivt. En innekanin tar man inte ut alls på vintern.

Täcken hör inte hemma på kaniner.

Kaniner har varken PMS eller Mens, honorna har en brunstcykel där dom kan bli lite extra griniga om man har otur.

Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010 Måne 
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |

louise-ariel
4

#1 Man kan ta ut innekaniner på vintern

M.v.h. Louise

Medarbetare på Scrapbooking.ifokus!

www.stormenskaniner.se

www.lollotherunner.blogg.se

Pylva
1

"Kan" kan man alltid, men det är inte rekommenderat att göra det.

Leftys
1

mina kaniner får skutta ute nån gång på vintern med. jag tycker det är bra med lite frisk luft. #1 täcken hör inte hemma på kaniner; hör det hemma på något djur ?

PrinzeZz
7

#4 ska man dra det hårt är inte täcken naturligt på varken kanin, hund, häst eller vilket djur man nu vill dra det till.

Först skulle jag vilja se det täcket som sitter bra på en kanin, utan att hindra rörelserna och samtidigt värma så pass effektivt att det ersätter pälsens effekt, DÅ kan jag ändra åsikt, men av någon anledning har jag aldrig fått sett ett sådant täcke?

Kaniner alstrar dessutom inte lika mycket värme som t.ex. hästar, medans en häst som får ett täcke på sej värmer sitt täcke med kroppstemperaturen som täcket sedan "fångar" håller kaninen kvar sin kroppsvärme och täcket tar lååång tid på sej att bli varmt, det kommer bara ligga där som en bit tyg och hindra kaninen från att burra upp pälsen.

Att trä på en fleecefilt och intala sej att man hjälper är att lura sej själv. DÅ kommer kaninen frysa!.

Vad folk gör med sina innekaniner bryr jag mej inte ett skvatt om. Jag tar hand om mina utekaniner på ett sätt jag tror att dom mår bäst av, men har också åsikter jag står för.

Det är helt upp till dej vad du gör med dina kaniner, tror du att du hjälper dina kaniner genom att täcka, gör det, tror du att dom mår bra av att vara ute en stund, ta ut dom.

Men min åsikt baserad på 10 + kaninerfarenhet är att jag aldrig skulle sätta på ett täcke på en innekanin och ta ut den i kylan.
Just pga det jag just skrivit.

hugoochip
1

Håller helt med 5#.

hugoochip
1

Håller helt med 5#.

louise-ariel
1

#5 Men täcken på hästar är ju anpassat så dom kan röra sig m.m.

M.v.h. Louise

www.stormenskaniner.se

hugoochip
2

8# Hon sa att det inte är naturligt på hästar. Eller andra djur.

louise-ariel
1

Nej det har hon inte skrivit eftersom man drar in åt hårt på täcken!

M.v.h. Louise

www.stormenskaniner.se

PrinzeZz
1

#10 jag skrev "ska man dra det hårt är inte täcken naturligt på varken kanin, hund, häst eller vilket djur man nu vill dra det till."

och med det menar jag absolut inte hur hårt man drar åt remmarna och spännena på täcket, det hör inte till disskussionen ens.

*Hjärtats hoppkaniner*
2

Även fast den här diskussionen är påbörjad för nåstan 2 år sedan, så vill jag endå framföra mina åsikter.

Håller helt med #5 om vad du sa. Men det dära med att ta ut en innekanin på vintern vill jag bara prata lite om. Det är inte någon sjukdom man ska tänka på, utan temperaturen. Bor en innekanin i en boda som har +19 i sitt hem, så är det inte direkt hälsosamt att ta ut den när det är -20 utomhus. För ska du flytta ut dom så kan du inte göra det på ett knäpp, du måste vänja dom vid kylan.

Då behöver du knappast hjälp av något täcke.

minaninar
0

Hästar har väl egentligen bara täcken när de är blöta, eller svettiga.. eller i varje fall kommer jag ihåg att det då ansågs viktigt att sätta täcket på dem?

Om kaninen blir våt, svettig (kan de bli det? blir de svettiga av kaninhoppning?) o nedkyld av någon anledning så är det väl bra.. men då bättre att svepa in hela plutten o kanske ha varmeflaska..

Problemet med innekanin o täcke o vinter är väl förutom att pälsen lägger sig att täcket inte skyddar buken.. som väl mycket av värmen o blodet passerar o som därför lätt kyler ner hela djuret?

Låter som man inte ska ta ut dem alls under vintern - eller bara små snabbisar för att titta på snön eller andas lite.Tungan ute Så skulle ja iaf tänka.

PrinzeZz
0

#12 jag vet inte om det var riktat till mej och mitt inlägg, men jag har inte skrivit ett skvatt om någon sjukdom som drabbar kaniner som flyttar ut hastigt, jag har heller inte förespråkat att flytta ut en innekanin, tvärtom.

#13 nej inte bara. vanligaste anledningen till att man täckar hästar är att vissa fryser utan, en klippt häst t.ex. behöver ofta ett fodrat täcke som ersätter pälsens effekt. Skillnaden mellan hästar och kaniner är att hästar alstrar och släpper ifrån sej väldiga mängder kroppsvärme, de flesta hästmänniskor har nog sett hur det kan ånga om en häst som just jobbats, det är all värme som försvinner. En kanin släpper inte ifrån sej värmen utan sparar den, detta gör att drar man på ett täcke har inte täcket någon värme att fånga upp. Täcket plattar bara till pälsen och hindrar kaninen från att fluffa upp den och värma sej själv.

Blir kaninen blöt utomhus i minusgrader får man nog försöka göra det bästa av situationen, och kräver situationen det får man ta in den och handdukstorka den. Kaniner svettas inte genom kroppen såsom hästar och har därför inte det problemet att de måste torka och hållas varma under tiden.

Personligen skulle jag inte ta ut en innekanin ens för att titta på snön, ser inte någon anledning till att ta ut en kanin som ät van vid kanske 18 plus till ett vinterland på kanske 10 minus.

*Hjärtats hoppkaniner*
0

#14 Mitt inlägg var inte riktat till dig. Ville bara framföra mina åsikter, för du hade helt rätt i det du skrev. :)

minaninar
0

#13 Jag håller med, o intressant att veta d om pälsen.