Trött på blickar och skitsnack
Är det bara jag eller är det fler som är trötta på nedklankande blickar och suckar när man kommer med sina kaniner som inte är efter kända eller högt klassade föräldrar?
Att man tävlat lätt i x antal år utan att klassa upp sig?
Varför ska man få blickar för?
Tävlat sedan 2007 och har endast en kanin som klassats upp till medel.
Jag tävlar iof inte för att klassa upp kaninerna,
jag tävlar för att de tycker det är kul och att jag gillar att komma ut och se världen med dem.
Varför är inte det "okej" i vissas världar?
Varför får inte jag hoppa med mina kelkaniner för?
MÅSTE man ha elitkaniner med x antal cert för att passa in?
Att man har håriga små lejonhuvade eller BJ.. GUD NEJ!
MÅSTE ju vara dvv, dvv korsning, hare, hare korsning..
SUCK säger jag!
Vänliga hälsningar Sanna.
Medarbetare på Blandrashundar, HBT & Socialt stöd.ifokus 
Tråkigt att det är så 
Huvudsaken är väll att du och kaninerna har kul tycker jag.
//Heidi - Webbtidningen för djurintresserade- Vimeddjur.se
Precis!
Men har nu under en längre tid blivit så trött på att känna sig ovälkommen att jag nu tänker sluta.
Iallafall inom SKHRF.
KAF anser jag inte bry sig lika mycket.
Där hoppar de med både hermelutter och Tyska jättesheckar.
Ingen höjder ögonbrynet för att du har en udda kanin.
Alla är välkommna.
Visst finns det rötägg där med men inte alls i samma mängd.

men usch vad tråkigt du känner så:(
ja det är völdigt tävlingsinriktat i SKHRF tyvärr:/
//Josefin Svensson
Medarbetare Kaninhoppning iFokus
Dangerous kaninuppfödning
Minns också jag lände så när jag hade svärgvädur och gick från KAF till KHRF. Inget att bry sig om. Folk har en tendens att ge blickar o så om de inte förstår. För en del är det svårt att förstå att man inte satsar efter elit och få x antal meriter mm.
//Sandra Magnusson, Kyrkeliden's Hoppkaniner
sajtvärd på kaninhoppning iFokus
Jag har både "kändiskaniner" och andra.. En av mina duktigaste är Je táimes Mirijam, som definitivt inte är någon kändis. Hon tog sig upp till svår klass i rakbana på ett halvår och elit i höjd, efter att ha vägrat röra sig på banan i över ett år! Ingen av hennes släktingar är hoppkaniner, Mirijam är teddyvädur… Jag har massor av kaniner som tar pinnar, och lika många som hoppat flera år och bara tagit en eller ingen. Jag skiter i det! Jag håller på med hoppning lika mycket för min egen skull som för kaninernas. Bra motion för oss alla! Ge inte upp! Du är inte ensam!! :)
Jag tycker inte du ska bry dig om alla blickar och suckar, dom får tro vad dom vill om din kanin och dig. Ingen tvingar ju dom att kolla, så ointressant kan det ju då inte vara! Jag trodde mina kompisar snackat skit om att mina kaniner inte kunde hoppa, jag blev super ledsen, men då röck Alecs liv i mig igen. Även om det bara var ett missförstånd. För man ska inte bry sig om dom. dom får sucka bäst dom vill, jag vet flera som har såkallade "zoo kaniner" som är hur duktiga som helst. Vet du varför? Jo, för dom räknar inte alla blickar och suckar. Dom tänker på att dom gör det här för att det är kul. Dom hamnar i sin egna värld under loppet och alla träningar. Man ska inte ta åt sig av vad alla säger, för nästan alla hade nog stått och trampat på samma ställe länge om man gjorde det. Alla som säger "äh, ni kommer ingen vart" ska man inte bry sig om. Du vet mest om den kaninen du håller på med. Hoppas det löser sig och jag förklarade min tanke nog bra!
#5 häftiga mirijam! :D Jag tycker inte du ska bry dig, gör det för kaninernas skull och bara låt dom kolla. Vet själv en som hoppar med sin frasse hemma, men får inte ta med henne på tävlingar för sina föräldrar för dom anser att hon kommer göra bort sig.. Det spelar väl ingen roll? Man gör det för att det är kul! :)
Tycker inte alls att det spelar någon roll, det viktigaste av allt är att du och dina kaniner tycker det är kul!
Själv så har jag haft två kaniner och en av dem kommer ifrån kaninuthyrning och det visade sig att den var jätteduktig (tävlade ca 4 gånger och tog 1 pinne), men pinnar är ju inte heller hela världen, det är ju trorts allt bara för att ha kul och hitta på något med sin kanin/kaniner.
Och personligen tycker jag att "hoppkaniner" är oftast så heta till temperamentet och inte så riktigt kelsjuka som "kelkaniner" men det finns ju undantag :).
Det är ju det och det är så grymt irriterande.
Det ska ju vara en rolig hobby…
Precis, jag har hellre en trevlig kamrat en en sk tävlingsmaskin..
Hej Annika!
Det var så du hette va? o.O
Såg ju Mirijam sist du var i Anderstorp, lilla mysfisen!
Domaren höll ju på att bli knäpp på hennes namn, haha.
Jag började tävla med mer "udda" kaniner för att publiken ska få se att det inte bara behöver vara dvärgvädur/hare korsningar.
(många som inte vågar tävla sina kelkaniner av just den orsaken
+att jag föredrar de udda)
Blickarna på Ophelia är nog värst.
Eller kommentarerna man får..
HON hoppar för att HON VILL.
Hade hon inte tyckt att det var så kul så hade jag aldrig tävlat henne.
Jag har aldrig haft zookaniner men ja, kelisar anses ju som samma sak oavsett om de är från zoo eller från uppfödare i hoppvärlden..
Jag skiter i om de kikar o diskuterar,
tycker bara att det är så irriterande att det finns folk som håller på så.
Inte konstigt att det kommer så få nya medlemmar.
Speciellt inom den klubb jag tävlar inom.
Ingen vågar eller vill dyka upp..
Precis!
Jag tycker inte heller om de sk "äkta hoppkaninerna" eftersom de är sååå extrema i personligheterna.
Ska inte dra alla över en kam men ja, majoriteten är ju sådana.
Jag har alltid sagt att jag ALDRIG ska ha en "renavlad hoppkanin" just pga jag vill ha en som är både hoppglad och kelig.
Jag tävlar inom KAF och har aldrig råkat ut för något sådant. I min klubb har vi en hel del "okända" hoppare som det går jättebra för, och vi glädjs åt varandras framgångar! Tycker vi kommer varandra närmare för varje säsong som går,vi är som en familj :)
Har hört/läst att det är betydligt mer tävlingsinriktat i SKHRF. Kan själv inte intyga om det är sant eftersom jag bara tävlar i KAF, utan har bara hört av andra.
Tycker iaf det är väldigt fel att stirra snett på varandra bara för någon råkar ha en "okänd" hoppare. Det är väl bara kul om det kommer in lite nytt i hoppvärlden! :)
# 2
Jag hoppas verkligen du fortsätter hoppa med kaninerna just för det är kul 
Nu vet jag inte hur gammal du är men kan tänka mig att det är många yngre tjejer som hoppas med sina kaniner och oftast är väll kanske självkänslan inte på topp när man är yngre och man blir mer påverkad av sk blickar och sånt. Men försök tänk att folk som utan någon anledning ser ner på andra är själva väldigt osäkra egentligen.
Man får försöka att inte bry sig om sådant. Tror tyvärr att det förekommer inom de flesta tävlingsgrenar med djur, hoppa med en fjording el dyl bland ponnys, ha en ej vanlig tävlingsras inom hundsporten, då kan man t o m nästan bli lite mobbad av domaren inom sporten om man har otur. Jag tror att det bästa sättet att motverka det är att fortsätta och stå på sig med sin kanin. Det är ju jättebra att de får komma ut och röra på sig oberoenda av vad det är för ras och att man själv tycker att det är kul. Vi har alla olika mål med det vi gör och det måste man acceptera.
Har aldrig varit med om det själv. Tävlade med en belgisk jätte hela förra sommaren/hösten och de flesta verkade bara tycka att det var lite charmigt och roligt att man hoppade med henne.
Ang humöret på kaniner så kan jag inte hålla med om att s k hoppare skulle vara ilsknare än s k vanliga kaniner. De ilsknaste kaniner som jag själv har haft har varit den belgiska jätten som jag tävlade i somras samt en hermelinkorsning som vi köpte i en zooaffär. De hoppkaniner med hoppstam som jag har nu är alla snälla och inga problem alls att hantera.
Själv har jag aldrig upplevt att folk kollar snett på en, och det är tråkigt att folk gör det. Måste vara olika i olika klubbar.
Jag kan hålla med om att SKHRF är det mer tävlingsinriktat än i KAF, på både gott och ont.
Det är som jag och en kompis brukar säga, Vi åker till KAF för att ha kul och till SKHRF för att tävla.
Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |
"Det är som jag och en kompis brukar säga, Vi åker till KAF för att ha kul och till SKHRF för att tävla."
Ja, så är det nog va? ^^
SKHRF är bra tråkigt på den punkten, suck….:(
//Sandra Magnusson, Kyrkeliden's Hoppkaniner
sajtvärd på kaninhoppning iFokus
Jag blir 20 :P
Har vänner som blivit utsparkade ur klubben för att de länge funderat på att ta en paus.
Är det verkligen okej?!
Jag håller med #13 "Det är som jag och en kompis brukar säga, Vi åker till KAF för att ha kul och till SKHRF för att tävla."
Synd att det ska behöva vara så dock.
Men snart ska jag byta klubb så fort den nya blir godkänd.
Där vet jag att det kommer bli bättre..
Sedan lider jag av psykiska sjukdomar och har sjukt lätt för att ta åt mig.
# 15
Låter ju inte okej. Dock har jag ingen koll på vad det är för regler i dessa klubbar.
Stå på dig *styrke kram*
Tyvärr har jag rakt motsatta erfarenheter av Skhrf och Kaf. Det fanns en anledning till att alla Lundahopparna bytte riksförbund för några år sedan. Men det var ju nere i skåne… Kan inte uttala mig om något norr om Skånegränsen…
Jag trivs jättebra som det är nu. Å andra sidan ger jag fullkomligt fan i vad folk tycker. Men det är väl kanske lättare när man är dubbelt så gammal som alla andra. Jag är ju en av dom få som tävlar som är över 35… Lite ensamt allt, men som sagt vem bryr sig. Jag trivs bäst med mina kaniner ute i stallet ändå. :)
#14-15 tja, vi säger det ju med glimten i ögat för nog har vi kul i SKHRF också men allvaret är på något sätt större där också.
Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |
Tycker samma som du!
Man känner sej så ut tittad , när alla kommer med massvis med kaniner som är jätte bra , och själv har man bara en.
Utan några 'kända' föräldrar.
Fast jag försöker att inte bry mej ,
jag tävlar ju föratt jag & min kanin tycker att det är roligt! 
Vad tråkigt att du känner såhär Susanna!
Jag är ingen erfaren kaninhoppare precis. Har "nyss" börjat tävla inom hoppning ju och har alltid velat just för att det är kul. Inte för att puscha kaninerna till att bli bättre å bättre utan man ska hoppa för att man själv och kaninen tycker det är kul. Jag kände mej på något sätt ganska otrygg första gången jag hoppade med Nora som är ganska stor och klumpig av sej. Nog ingen som tror att hon kan hoppa, men hon är väldigt duktig faktiskt. Och så har jag en liten dvärghare som inte alls vill hoppa på tävlingar, bara hemma. Det får mej också att känna som "Nej, jag kommer skämma ut mej, alla kommer skratta" Men jag vill inte känna på det sättet utan vill känna att kaninen gjorde sitt bästa och jag vill att folk puschar en till att inte ge upp vad man än har för kanin. Och det gör du Susanna! Du får mej verkligen att känna mej så mycket tryggare på tävlingarna när du säger att jag inte ska vara nervös å bry mej om om det går dåligt. Du får mej att vilja fortsätta hoppningen. Så säger detsamma till dej, bry dej inte om folk som sneglar konstigt på dej för att du hoppar med Ophelia eller någon annan kanin! Alla har olika "smaker" på kaniner.
Kram på dej!
Sara
Nattglimskaniner.webbnode.se
Haha Sara! Du gör mig tårögd skruttan!
Klart det känns motigt, det är det alltid!
Sen att jag hatar folksamligar gör ju inte saken bättre.
Men jag gör ju det för kaninernas skull somsagt,
de tycker ju att det är roligt.
Jag är grym på att pusha andra men mig själv.. Nääe!
Bianca vet jag att hon kan hoppa och det vet hon själv!
Hon har inte fattat att man ska visa det på banan bara.
Men det går ju framåt, eller hur? :)
Mimmi här hemma ser ut att vilja dö varje gång hon är på banan,
men hemma går allt hur bra som helst.
Skruttkaniner!
Jag väntar bara på att den nya klubben ska bli godkänd, sen så!
Ja alla har vi det men en del tror ju att bara en viss sort är den enda rätta.
Bild på Mimmi som önskar sig långt långt bort från banan, haha!
#21 Hihi <3 Jag har också väldigt svårt för folksamlingar! Så jobbigt när man får allas blickar på sej. X) Så förstår dej att det inte gör något bättre precis. Du får försöka bli bra på att puscha dej själv också. 
Då har nog Mimmi och Bianca samma problem då. Kanske båda har svårt för nya miljöer eller folksaminglar, haha? Vi får psucha dom också. ;)
Sara
Nattglimskaniner.webbnode.se
Håller med. Det är trist.
Sedan fått höra: Varför hoppa med din kanin om du ändå inte ska tävla osv.
Tycker det är upp till var och en!
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag tycker självklart att man ska få tävla med vilka kaniner man vill! Jag tycker bara det är roligt när det dyker upp nya raser eller obesläktade kaniner på banorna. :)
Jag tror dock det skiljer sig väldigt mycket från klubb till klubb hur tävlingsinriktat det är. I vissa klubbar handlar det mest om att ha kul och i andra att få upp kaninerna snabbt.
Men ja, en del har nog svårt för nytt… extra kul när det motbevisas dock, och kaninen "som aldrig kommer kunna hoppa" går och blir jätteduktig. :)
Jag tävlar mest för att ha kul och även om jag gör det så känner jag inte att nån ser ner på mig om nån av mina kaniner inte hoppar. Inte heller kände jag så ibörjan när jag hade min eviga lättkanin. Men jag tror att det skiljer sig mycket från klubb till klubb…
Tycker du ser ut att ha en häftig kanin. Vi hade en belgisk jätte i vår klubb för länge sen och han var typ min idol, även om han inte tog någon pinne. :) Hoppas att det blir/känns bättre snart och att du bestämmer dig för att fortsätta tävla! :)
Jag tycker också detta är sjukt tråkigt.. Jag har BARA djuraffärskaniner, men nu när främst jag har blivit mer kunnig om både kaniner och hoppningen så går det framåt för oss.
Det känns som att väldigt många har stått och gett mig och mina kaniner blickar som inte alls är särskilt trevliga.. Men så fort dem tagit sig upp i medelsvår/svår, så står folk och dreglar över dem. (obesläktat är ju konstigt nog väldigt uppskattat att avla med enligt de flesta)
Men i min klubb jag är med i nu har man iallafall aldrig fått några nedvärderande blickar över att man enbart skaffar djuraffärskaniner. Alla där välkomnar nya kaniner med ett leende, oavsett ursprung och ras :D Bästa ULKH!
Mvh Linnéa
www.torpetskaniner.webs.com
Tävla för dina kaniners skull! Hoppar själv bara i lätt med mina egna kaniner.
Jag tyckte Ophelia var ruskigt cool i Småland. Jag har väll lite svårt att säga det rakt ut till personer jag inte känner. Strunta i vad folk tycker. De som klagar är avundsjuka:) Jag förväntar mig inte att mina ska vinna pris efter pris, jag ser det som ett tecken på att jag och kaninen verkligen passar ihop. Sen att man inte gör det varje tävling, det behövs inte:) då hade jag haft huset fullt med saker haha. Ska man satsa på att vinna varje tävling så kan man samla på frimärken istället. En billigare hobby. Man ska ha kul på banan. Sen att det går bra är ju bara roligt, inget man ska förvänta sig. Om man så vill ta in en 10kg "klump" så har man rätt till det. Det är de där "speciella" man kommer ihåg. Jag kan säga att jag har lättare att känna igen Mirijams namn än de som är kända. Det är för att hon är en av de som är speciella. Hon är inte "en av originalet" om man säger så. Man ser ju mest en massa vädurskorsningar och harar, helt plötsligt dyker det upp en nerklippt fluff som slår alla med hästlängder. DET är tider man kommer komma ihåg mest när man kommer tvingas sluta med kaninhoppning.
Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/
Precis!
Har en "vägg" med rosetter och det är jag nöjd över :)
Dem har man ju tjänat ihop med sina bästa vänner.
Ska du tävla nu den 7e? Ska dit med Ophelia iallafall.
De andra har inte varit sugna på länge och därför tänker jag inte ta med dem, onödigt att släpa med dem när de ändå inte vill.
De ska ju tycka att det är roligt också.
Jag håller fullständigt med!
Kommer ihåg när jag såg den viltgula BJn Maffia i somras.
Efter det så var min enda tanke "en sån ska jag ha".
Visserligen velat ha en BJ i över 10år men det där sporrade drömmen ännu mera.
Sagt och gjort. Vips så hade jag en Viltblå Ophelia.
HAHA! Efter tävlingen när Mirijam var med så var hon det enda mamma pratade om på resan hem.
Man kommer defenetivt ihåg de som är mer "udda".
p.s Ophelia väger "bara" 7kg ;)
och nästa gång får du jättegärna hälsa på henne ;)
Kram!
#29 tror jag räkna ihop till 20 rosetter i veckan. 34 pinnar totalt har jag tagit sedan 08. Började dock inte ta pinnar förrän 09:) Tyväär inte. Har inte anmält mig och har inte råd:P Mina tycker det är urroligt! Som med allt levande, de kan ha en dålig dag och få tycker de kanske inte det är så värst roligt. Maffia var otroligt fin! Annika som har Mirijam har ju några stycken:) sen BJ korsningar:) Hon är urcool! Får sno henne på någon tävling;) haha. Bra att säga det när Annika kommenterat i tråden:P Vet de som har BJs på över 10kg:P de vill man inte bråka med:P Gör jag sä gärna:) Kram
Mvh Emma
Alla fina ord om Mirijam värmer! Hon är speciell, det vill jag lova. Hoppar bara när hon själv vill! Det är fritt fram att sno henne ( en stund ) när ni träffar henne igen!
Mina kaniner tog ca 60 pinnar förra året, och dom flesta pinnarna gick till kaniner som INTE kommer från Hoppuppfödningar, undantaget Danerous Skönheten är hon- Belle, som tog flest, faktiskt två mer än Mirijam!
Vill slå ett slag för Amulettens kaniner. Petra och Maria Skov Pedersen i Höör! Har många duktiga kaniner därifrån, både renrasiga Dvv och korsningar! Bla VitTass, Pomona, Sixten, Lingon, Iris, Cikoria, Bullen, Muffin, ChiliColan. Deras kaniner ar fruktansvärt goa och snälla!! Alltid! Kan berätta att VitTass pappa Blyger, tog sig upp till MSV igårr, 7 år gammal! Börjat hoppa på gamla dar! Inte illa!
Amulettens kaniner är snart godkänt gårdsnamn inom SKHRF, redan godkänt i KAF!
PS: Här hemma finns tre vackra damer som söker nya hem! Korsning mellan frasse och harkorsning! :) Stora, långbenta, galna och gosiga!Om någon nu vill ha fler okända skitkaniner!
#30 Då ska jag sno henne nästa tävling;) Hon ser ut som en klump sockervadd som flyger genom banan:) Du och Hanna ska vara riktigt stolta! Man borde ta in fler obesläktade kaniner inom hoppningen egentligen. Tittar tyvärr själv mycket på föräldrarna. Kanske ska sluta göra det och ta kaninen som jag smälter för istället. Bara för att pappan är tex S ch och mamman Gd Ch så betyder det ju inte att man passar ihop med en unge efter de utan kan vara en bebis mellan två som bara är lättklassade tex. För passar man ihop med kaninen så är det en av de skerna som gör att kaninen tar pinne efter pinne. Kaninerna kan mer än vad vi tror. Tilliten är det som gör kaninen framgångsrik:)
Mvh Emma
#30 då snor jag också henne lite den 9e (a)
Haha! Gör ni så! :D
Jag har bara "obesläktade" kaniner (eller alla utom en). Det är främst rexpälsade dvärgvädurar, men också ett par hoppkaniner fast obesläktade med de flesta stora hoppled.
Varför undrar många? Varför envisas jag med att skaffa "dåliga" kaniner? Varför skaffar jag inte en bebis efter meriterade föräldrar som är super champion osv?
Jo, jag tycker de är jättekul att hoppa och så. Inget fel på dem så!
Men jag känner inte glädjen när vi presterat något ihop.
Med en hoppkanin med meriterade föräldrar känns det som om man köpt med kapaciteten för hoppning i köpet.
Istället för att bli glad när en sådan kanin går bra (för de klassar ju ofta upp sig till en högre klass på sådär 6-10 starter), så blir jag istället besviken när en sådan kanin INTE går bra.
Vad gjorde jag för fel liksom? Den här kaninen SKA ju gå bra?
Lite så. Jag saknar glädjen när jag hoppar med en framavlad hoppare.
Men när jag fött upp en kanin själv, eller köpt en kanin från en uppfödning som inte ens håller på med hoppning (mina dvv rexar), så blir jag så otroligt stolt när det går bra. För det var VI tillsammans som ekipage som lyckades att åstadkomma detta. JAG har tränat upp denna kanin. På egen hand.
Igår hoppade min dvv rex kille Lego 180cm i längd på första försöket. debut och allt. och för två veckor sedan hoppade han 70cm i höjd på debuten. Det har jag nästan aldrig lyckats med förr. Oavsett om det varit en "ren hoppkanin".
Då känner jag mig stolt och glad! :D
Visst, jag får troligen traggla mycket mera, och kanske nöja mig med att kaninerna kanske "bara" blir svårklassade. Men vägen dit är så kul!
Ja, det är lite hur jag känner.
Så ni som sett mig med mina "oduglingar" ;) nu vet ni varför - för när vi väl lyckas så känner jag mig så glad och stolt över mina underbara kaniner :D
#34 Exakt så här känner jag med! Fast jag har bara djuraffärskaniner då :) Det känns mer som ens egna förtjänst när man själv har tränat upp sin kanin, inte att den har gener som ger den pluspoäng.
Beundrar verkligen dina små rexar! Tycker det är bra med såna som inte bara köper "hoppkaniner" utan för in lite nytt blod i hoppvärlden :)
Tyvärr han jag inte se hela längden, men såg ju riktigt bra ut med Lego i början!
Fortsätt som du gör!
Mvh Linnéa
www.torpetskaniner.webs.com
#35 tack Linnea :)
När jag började tävla hade jag "bara" tre helt vanliga kaniner med mig, en av dem har gått riktigt bra och är snart msv i både rak och krok. Men sedan jag skaffade mig en "riktig" hoppkanin som också går lika bra som min andra kanin gjorde förut så har perosner börjat prata mycket mera med mig och berömt min o.s.v. Vilket är konstigt, för båda kan ju hoppa?
Så jag satsar på både och, men jag tycker det är synd att det är som det är…
/Ida Lövgren, Vedbybackens Kaningård
♥ Findus ♥ Polly ♥ Tingeling ♥ Skorpan ♥ Holly♥ Lukas ♥ Ginny ♥
Nej har inte varit med om det men det förstörs ju när någon suckar och så! :(

Tog bort sista kommentaren då dne inte hör hemma i denna tråden, lägg istället upp det på till salu
//Josefin Svensson
Medarbetare Kaninhoppning iFokus
Dangerous kaninuppfödning
Hoppsan!
Jag har nu avslutat mitt medlemskap inom SKHRF då x antal incidenter gjort att jag helt enkelt tröttnat på allt skit som pågår.
(senaste var inte riktat mot mig men gjorde mig förbannad för så ska man inte betee sig)
Nu tävlar jag bara inom KAF tills vidare.