Frågor! 'Interjuv'
Hej!
Tänkte göra en 'artikel/interjuv' på min blogg om kaninhoppning.
Och det skulle vara roligt om nån ville svara på mina frågor
Hur gammal är du?
Hur började du med kaninhoppning?
Hur märkte du att din kanin ville hoppa?
Hur många hinder har du?
Har du något tips inom kaninhoppning?
Hur många kaniner har du som du tävlar med?
Hur många kaniner har du som du bara tränar med?
Hur mycket hopptränar du dina kaniner?
Är det många i din 'kompis krets' som håller på med kaninhoppning?
Är en uppfödd (framavlad till hoppning) kanin 'svårare' (temperament) änn en 'vanlig' kanin?
Skulle som sagt vara jätte roligt om nån vill svara på frågorna!
Ni får gärna ta med en bild , som det står text på vem som äger bilden. (för eran skull)
Och /eller ha med en länk till din blogg eller liknande.
Tack för mej!
**Hur gammal är du?
**19 år
**Hur började du med kaninhoppning?
**Jag gick på en nybörjarkurs 2006 och sedan har jag hållit igång aktivt sedan dess.
**Hur märkte du att din kanin ville hoppa?
**Det var nog mest jag som ville hoppa och kaninen ställde upp på det, när jag väl blev haj på hur allt fungerade skaffade jag några till och de var både lättlärda och villiga att tävla och träna.
**Hur många hinder har du?
**bra fråga, 15-20 kanske
**Har du något tips inom kaninhoppning?
**Var inte rädd för att fråga de äldre och kunnigare!
**Hur många kaniner har du som du tävlar med?
**13 st
**Hur många kaniner har du som du bara tränar med?
**1
**Hur mycket hopptränar du dina kaniner?
**Knappt öht, kan hända att jag tränar dom lite under "lågsäsong", dock brukar jag låta dom vila då men för att sätta igång dom inför sommaren brukar dom få komma ut på någon träning lite för att "hitta tillbaka".
**Är det många i din 'kompis krets' som håller på med kaninhoppning?
**ungefär hälften
**Är en uppfödd (framavlad till hoppning) kanin 'svårare' (temperament) änn en 'vanlig' kanin?
**Det är ju väldigt olika, beror helt på vilken uppfödare man köper ifrån och vad denna har för mål och riktlinjer inom sin avel.
Men rent allmänt tycker jag att många framavlade hoppkaniner är lite hetare i temperamentet än t.ex. en renavlad dvärgvädur.
Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |
Hur gammal är du?
37
Hur började du med kaninhoppning?
Hade en kanin ( Pelle Blåbär - Vit lant ) i slutet av 80-talet som hoppade över olika saker själv. Så jag började byggga hinder av olika saker, som kartonger och tomburkar. Då fanns det ingen förening i Småland, men jag ock en kompis tränade våra kaniner ändå. Mestadels utan koppel..
Började om 2007, då jag köpte en kanin ( Iris Stjärnöga )från Amulettens kaniner. Maria och Petra släpade med mig på hoppträning hos Lunds Kaninförening. På den vägen är det, och nu är jag fast!
Hur märkte du att din kanin ville hoppa?
Som sagt, han hoppade över och upp på alla möjliga olika saker. Har alltid gillat olika former av agility, så jag provade att bygga hinder.
Hur många hinder har du?
Ett tjugotal som är bra samt några äldre som är skruttiga.
Har du något tips inom kaninhoppning?
Man kommer längre med beröm än hårda ord. Oavsett om det gäller kaniner eller medtävlande!
Hur många kaniner har du som du tävlar med?
Drygt 20 st. Har även några ungdjur som är på G, men behöver bli bättre innan det är dags att börja tävla.
Hur många kaniner har du som du bara tränar med?
7 st
Hur mycket hopptränar du dina kaniner?
Olika beroende på vem det är av kaninerna. Någon varje vecka, någon annan bara ibland om det går för lång tid mellan tävlingarna.
Är det många i din 'kompis krets' som håller på med kaninhoppning?
Ingen. Men alla engageras och uppdateras om mina kaniners framgångar eller misslyckanden, vare sig dom vill eller ej. Det accepteras, men dom tycker jag är lite galen, på ett charmigt sätt, som någon uttryckte det. Haha!
Är en uppfödd (framavlad till hoppning) kanin 'svårare' (temperament) änn en 'vanlig' kanin?
Några av dom är det , andra inte. Svåraste kaninerna jag haft och lärt känna är en hittekaninhane ( Vyvvyan), en djuraffärskaninhona ( Smilla) och en KAF kaninhona ( Hoppsan). Ingen av dom var eller är hoppkaniner.. Men humör fanns/ finns det gott om. ( Endast Hoppsan lever idag..)