Farlig dräktighet?
Min kaninhona Socka kanske har blivit tjuvparad utav en av mina hanar.
Ungarna skulle bli helt underbara, men jag tänker på Sockas bästa och hoppas att hon inte är dräktig.
Socka är nu 1,5 år och detta skulle då bli hennes första kull.
Hon är inne i sin fällningsperiod och jag har läst att kaninhonan får det jobbigare både att bära ungarna och att föda då.
Socka har varit förkyld under en längre tid och hon väser fortfarande lite när hon andas ibland.
Jag undrar om detta är farligt för Socka, och i såfall kan jag göra något speciellt för att hjälpa henne?
Det har gått tre veckor sedan den eventuella tjuvparningen.
Jag skulle vara såå tacksam för svar!:)
Jag har ingen erfarenhet av detta fall, men skriv ut på SKHRF forumet, för det låter ju ganska allvarligt. Kram!
Det går ju alltid att ringa och rådfråga veterinär
Jag föder främst upp vädurskorsningar med inriktnng på hoppning, men även lite dvärgvädurs kullar i normalpälsat, lejonhuvat och rexpälsat.
Har för tillfället två vuxna dvärgvädurs honor till salu, en rexpälsad och en normalpälsad.
För bilder/information:Blabarskaniner.weebly.com
Du ska nog ta och prata med en kunnig veterinär! Låter inte jätte bra att hon låter så. Svårt att säga nått när man inte hört henne själv, men ring en vet!
Annars behöver du inte oroa dig :) De brukar klara födslarna väldigt bra. Klart att de alltid finns risker, men hon är rätt ung så då brukar de gå fint för förstföderskor.
/Ems
Tack för era svar!:)
Jag tänkte ringa en vetrinär imorgon (det är ju ingen som svarar på påsken).
Jag tog ut henne i uteburen idag och då var hon väldigt nyfiken och pigg i allafall:)
Hon rusade runt i hagen och gjorde glädjeskutt när jag kom!
Det är just när hon vilar som man kan höra ett svagt väsande ljud.
Kram!