Era hagar?
Jag har på tröttnat på att jaga kaniner och på att de skadar varandra. Mina kaniner har kompostgallerhagar och även om jag har dme på högkant så lyckas de ta sig ut. Antingen hoppar dem eller så klättrar de eller lyfter på hagen och går ut.
Grejen är den att jag vill kunna ha stora hagar till dem inte så som jag sett andra ha en hage som är 1 galler x 2 galler och sen tak och golv det är för litet tycker jag. Så jag undrar hur ni gör med era hagar? Jag vill kunna ha ute kaninerna flera timmar om dagen utan att behöva oroa mig över att någon ska rymma. Bilder uppskattas!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hur många galler har du sammanlagt? :)
För när jag fått hem mina nya ska jag bygga en megaaahage :D
Kompostgaller som "golv", kompostgaller som "väggar" och ett sorts nät som tak. Hittar ingen bild på nätet, men det är av tyg/trådar och ganska hållbart. Har stor yta, alltså räckwer det (förhoppningsvis) till hela hagen!
Mina hagar är cirka 9 galler och då är de på högkant så blir lite mindre än om man har dem åt andra hållet. Har också ett par "vanliga" hagar där jag har cirka 8 galler. Kan inte bygga så stora hagar för alla galler måste räcka så att alla 14 kaniner har varsin hage, vill kunna ha ute alla samtidigt :)
okej, men sätt nät på dom då? :)
och det där med att dom lyfter hagen och sticker känner jag igen haha ;) Jag löste det med att sätta fast gallerna i marken med hjälp av tältpinnar :D funkar super!
jo tältpinnar funkar men dom kan fortfarande gräva sig ut men jag vill varken ha botten eller gräva ner nätet så tältpinnar kansken vore något :P Nagående nät så vet jag inte vad jag ska använda mig av. jordgubbsnät känns ju billigt och bra men håller det?
tältpinnar funkar helt ok! :) har det sj ^^
ingen aning faktiskt..
Har ingen aning om hur man ska göra när kaninerna hoppar över .. kanske man skulle kunna använda sig av något slags hönsgaller eller liknande.
Har en hage till sune på typ 12st galler och då hoppade han över så gallret står på högkant och det kommer han inte över :P Han kröp även under men då gjorde jag precis som #5 och använde mig av tältpinnar.
Pingu har en hage på 16st galler där gallret inte äns behöver stå på högkant då han är så "dum" så han fattar varken att man kan hoppa över eller gå under :D haha har nog lite tur med mina pluttisar jag :)
jag satte fast gallrerna i marken med tältpinnar, men min tjej lyfter dom endå ;) så det funkar tyvär inte för alla kaniner
www.ezmiez.se - Tazz Hoppkaniner
#7 då har du nog för några tältpinnar eller suttit dom i marken för löst för det är svååårt för mig att få upp gallret och helt omöjligt för min kanin att få upp gallret nu och man får slita jättelänge med alla pinnar .. men det är värt det :)
edit: förstår knappt vad jag själv skrev, ville bara säga att har man tillräckligt många pinnar osv så är det omöjligt för en kanin att ta sig ut genom att lyfta på gallret iaf ;)
Till TS:
Jag har i princip samma problem men inte lika många kaniner som dig dock. Jag fick jättebra förslag där på en bur jag är intresserad av att göra och verkar inte så svår+ rymningssäker! Skickar länken.
Mvh Alice och Morpen :)
#8 Säger samma, gallerna sitter alltså väldigt hårt fast i marken. Om knappt jag kan få upp dom, då kan ju knappast en liten kanin det!
Tryck på länken så ska du få se en hage jag tycker är velldigt fin!
Där finns också andra fina hagar!
Håller med dig Ninnelille! Tältpinnar funkar superbra!
// Alice Bosnjakovic, Innehavare av Albo`s Hoppkaniner i Skåne!
www.albokaniner.weebly.com
Mina hagar består av 10 galler till varje hage, vi har ungefär 30 hagar ;) då är det väggar, tak, golv :)
/Elin
Medarbetare på Tävlingshundar
Blogg - http://eelliinnsaventyr.weebly.com
Min kanins bur sitter i hop med en hage typ. Den har då tak väggar och golv. Men eftersom golvet som är nät var länge sedan vi satte in har det kommit typ 1-2 cm gjurd över men det har inte ruttnat bort. Den hagen är han i hela dagen och helt omöjligt att rymma ur. Men jag har ju bara en kanin så det är ju en annan sak om man har 14 st.
Mvh Alice Ville Tingeling & Smulan=)
http://lovasenshoppkaniner.weebly.com
Jag har kompostgaller till mina kaniner Mina kaniner rymer me
men jag sätter ner en pinner i marken så dom inte lyfter den
jag har sätt en nätt under kompostgaller
Jag har en liten hage med 4-5 kompost galler strax utanför Sunnys bur. Sedan har jag gjort en "grind" av ett kompostgaller som leder ut till en större hage som är ca 8 galler. Hon är nästan alltid i den större hagen.
Hälsningar Lurvas11
Min hage är ganska stor, där är min hona ute nästan hela dagarna ut under sommaren. Hon gör allt för att komma ut, så jag har hönsnät på gallret så hon inte kan klämma sig ut, något sorts nät under så hon inte kan gräva sig ut, och kompost galler tak med en sorts "dörr" så jag kan öppna när hon ska ner, och upp igen. Haha, så ser min hage ut och jag behöver VERKLIGEN inte vara orolig för någon rymmning där ;)
Om man har kaniner i kompostgaller hagar så kan man sätta sånthär "bärnät" (tror jag att det heter) över hagen. Och om man inte vill att kaninerna ska lyfta upp gallret, så kan man kanske sätta fast gallret i marken med tältpinnar? Eller bara gräva ner gallret något. 
Min kaninhage är en egenbygd på ungefär 100 kvadratmeter och staketet är nergrävt ungefär 30 cm i marken så dom inte ska gräva sej ut.
Sara
Nattglimskaniner.webbnode.se
#19 & #20….. UNDERBART, kaninernas paradis! :D
visar min hage så fort jag satt in bilderna på datorn :)