Vaccinera sina kaniner
Hade tänkt att vaccinera mina kaniner, men det verkar väldigt dyrt att vaccinera hos veterinär när man har 8 kaniner.. Ska gå med i Hälsinglands Kaninhoppare och börja tävla i hoppning så vore ju bra om dom vaccinerades.
Har läst att man kunde "mass-vaccinera" med typ alla i "kluben" så blir det billigare, hur funkar det?
Jag föder främst upp vädurskorsningar med inriktnng på hoppning, men även lite dvärgvädurs kullar i normalpälsat, lejonhuvat och rexpälsat.
Har för tillfället två vuxna dvärgvädurs honor till salu, en rexpälsad och en normalpälsad.
För bilder/information:Blabarskaniner.weebly.com
Många klubbar erbjuder sina medlemmar att vaccinera vid några tillfällen per år. Prata med Hälsinge KH om de gör det och om inte så kanske de kunde fixa ihop det. Ta då kontakt med en veterinär och säg att ni är flera som vill vaccinera och veterinären kanske kan erbjuda ett lämpligt tillfälle då ni kan komma. Då tar de hem en större mängd av vaccinet och därav blir varje dos billigare.
//Sandra Magnusson, Kyrkeliden's Hoppkaniner
sajtvärd på kaninhoppning iFokus
# 1 Okej, tack ska göra det :)
Jag föder främst upp vädurskorsningar med inriktnng på hoppning, men även lite dvärgvädurs kullar i normalpälsat, lejonhuvat och rexpälsat.
Har för tillfället två vuxna dvärgvädurs honor till salu, en rexpälsad och en normalpälsad.
Vad vaccineras dom åt?? Har alldrig fattat det=(
Mvh Alice Ville Tingeling & Smulan=)
http://lovasenshoppkaniner.weebly.com
#3 myxomatos (kaninpest) och RVHD :)
Är den vandlig??
om man bor i skåne är de vanligt, vet inte hur de är i resten av sverige :)
-' Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt
Det är myxomatos som härjar i landes södra delar, gotland samt stockholm. Annars behöver man än sålänge inte oroa sig för det. RVHD, eller kaningulsot finns i hela landet och kan vara bra att vaccinera mot oavsett vart man bor.
Ockej men jag bor vid västkusten/haland=)
då är myxo även bra o vaccinera mot :)
I blekinge är det inte vanligt heller:)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Fattar inte behöver jag vaccinera han eller inte?:/
#11 Ska du tävla är det bra.
Okej vad kostar det typ?
#13 Får du höra med din närmaste veterinär:)
Hej i min klubb kostar 150 kr unigefär
Har en fråga också Jag har två kaniner och bor i stockholm mina kaniner bor utomhus och har alldrig blivit sjuka och är verkligen INTE känsliga då dom äter det mässta och på nyår så reagerar dom inte ett dugg. Derför undrar jag vilket/vilka vaccin mina kaniner behöver.
P.S jag har sommarställe på Gotland och är där hela sommaren.
Är tacksam för svar.
#15 Som jag skrivit innan finns det två sjukdomar man vaccinerar kaniner mot, kaninpest och kaningulsot. Det spelar ingen roll om ens kaniner är känsliga eller inte, kaninpest sprids dels via smitade kaniner/vildkaniner och dels via blodsugande insekter, mygg eller knott t.ex.
Kaningulsot kan spridas via smittat material, kläder, gräs ja rätt mycket.
Det beror lite på hur mycket mygg/vildkaniner man har i närheten där man bor och även bart man bor. Kaninpesten är ett stort problem i södra Sverige, Gotland samt Stockholm. Kaningulsot finns i hela landet.
----------------
Det är upp till var och en om man vill vaccinera eller inte. Man får se över vilka risker kaninerna usätts för. Större risk t.ex. om man bor i ovan nämnda regioner men även om kaninen bor ute eller om man åker iväg och tävlar med sina kaniner och träffar på så sätt andra kaniner. Har man en kanin som bor inne året om och så är den inte utsatt för risk på samma sätt som en utekanin i ett myggtätt område.
Okej, men tar man en spruta/kanin eller blir fet två sprutor/kanin om man vaccinerar mot både kaninpest och kaningulsot?
Det blir två sprutor :)
# 18 Okej tack # 17 Skulle stå det, inte fet XD