Kaninhoppning iFokus

Kaninhoppning

Etikettträning-tips-råd
Läst 1072 ggr
CorneliaAndersson
0

Fattar inte :S

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

HejHej. Jag har en liten hermelinkille här hemma som jag insett gillar att hoppa. Men eftersom jag inte kan någonting om hoppning och sånt så vill jag gärna ha lite tips på allt möjligt :P Någon som skulle kunna dela med sig?? :)

Sen undrar jag också:
Är Rak, en ''linje'' med hinder i rad? Och Krok, är det typ som hinder i en bana? (Typ om man säger som en häst-hopp-tävling)?? Tacksam för svar!:)

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

[LittlePiglet]
0

Ja, rak är en linje och krok är krokig. =)

CorneliaAndersson
0

Ok då hade jag rätt på något iallafall x''D

(Jag är ju såklart van vid kaniner och så, bara hopnningen som ej sitter!;)   )

/ Cornelia Andersson,

svartkanin
0

Rak bana är som du säger hinder på raken med ca 3 meters mellanrum.
Krokig bana är som en hästhoppningsbana i miniatyr med mjuka och realistiska svängar.

Som du kanske redan vet så börjar du att träna på låg höjd och sedan avancerar banan lite mer Glad
Ett litet tips är att använda ett långt koppel så det inte skulle råka bli ryck när kaninen hoppar över hindret.

Hälsningar Linnea
www.svartkanin.blogg.se

[LittlePiglet]
0

Haha, ja. Hoppning är ganska logiskt egntligen, river man ett hinder får man ett fel, minst fel vinner, typ…

CorneliaAndersson
0

Ja, det med låga höjder vet jag. Jag såg att han hoppade fram och tillbaka över en rot som vuxit upp ur gräsmattan i rasthagen. Den var väll ca 5-10cm ''högt upp'' Och nu hoppar han ca 25-30 utan några direkta problem
Kyss

Hur långt koppel anser ni att jag behöver?? :) 2meter?? :P Vart finns sådana att köpa? Finns det några speciella selar för hoppning?? Samma fråga även där, var köper man sådana isåfall?? :P

/ Cornelia Andersson,

[LittlePiglet]
0

Jag tycker 3 meter är en bra längd, inte kortare en 2,5. Rabb-it finns ju men det är ganska dyrt…

Sele kan man väl använda den som passar bäst och är godkänd, tror det går att läsa om selar på http://kaninmagazinet.se/ även hoppning =)

Jag änvänder h-sele till mina för jag tycker dom trasslar sig/rymmer lätt i bogsele

CorneliaAndersson
0

Ok Tack!:D Nu gäller det ''bara'' att skaffa hem lite hinder, sele och koppel ;)

/ Cornelia Andersson,

[LittlePiglet]
0

Om man vill kan man ju även sy sin egna sele och bygga egna hinder, billigast =P

CorneliaAndersson
0

Haha men sånt kan jag inte xP Symaskin-skräck. Efter en ''olycka'' ;S..

/ Cornelia Andersson,

[LittlePiglet]
0

Haha, okej x)

CorneliaAndersson
0

:P..

Finns förresten i Norra Skåne, om någon gör vanliga, enkla, billiga rätuppstående hinder upp till ca 50cm. :)

/ Cornelia Andersson,

hugoochip
0

Hjärtelyckans här på forumet gör hinder, och hon bor i Skåne :) Sök på Emma Lagerbäck på Facebook så hittar du henne:)

CorneliaAndersson
0

Ok, tack så mycket!:) Fick ett PM av henne och frågade vart hon fanns, hehe behövdes visst inte;) :P

/ Cornelia Andersson,