kloklippning & tandkontroll
min kanin har blivit jättejobbig ibland. när jag ska bära upp honom från buren så springer han iväg till en annan del av buren. och sen när jag fått fatt i honom och t ex ska klippa hans klor så precis när jag ska klippa drar han iväg tassen och jag blir så rädd för att råka skada han, och han har vita klor så man ser pulpan och jag klipper långt utanför den. och sen vägrar han låta mig titta på hans tänder när jag försöker rycker han bort huvudet och så.
jag tycker det är så jobbigt. och ska jag vara ärlig är jag trött på honom, han har fått allt men han är jätteotacksam och håller på och hoppa mot mina händer i buren och så. jag vill att han ska vara snäll.
Låter som att din kille inte har så mkt förtroende för dig?
Var med han och lär honom att du inte betyder stress. Klappa honom (på kaninens vilkor) och ge han godis när han kommer fram till dig.
Sen så har jag en kanin som inte gillar att man petar i hans fötter = när man ska klippa klorna. Jag hade han på rygg en minut om dagen, klappade han och gav han godis när han var med mig. Nu låter han mig både klippa klor och kolla tänder, för han kan slappna av i min närhet.
Nu vet jag inte om det funkar på alla kaniner, men det är värt ett försök?
I värsta fall kan du be någon annan hålla i honom när du kliper klor och kollar tänder.
Hälsningar Linnea
www.svartkanin.blogg.se
Hälsningar Linnea
www.svartkanin.blogg.se
#1 la du han bara på rygg? :) Mina får sån panik av att vara på rygg :/
/Ida Lövgren, Vedbybackens Kaningård
♥ Findus ♥ Polly ♥ Tingeling ♥ Skorpan ♥ Holly♥ Lukas ♥ Ginny ♥
#2 Jo, jag sätter mig på en stol, håller kaninen med huvudet utåt och fötterna in mot magen. Sedan lägger jag försiktigt ner han och klappar har på huvudet. Man kan ju hålla i kaninen lite om det stretar imot. Sen när han slappnade av (dom ger sig ganska snabbt) så tog jag upp han och gav han klappar och godis :) Var noga med att det ska vara du som bestämmer när kaninen ska upp och inte tvärt om för då tror kaninen att den kan vända sig upp närsomhelst. Nu ligger alla mina kaniner lungt i famnen medans jag klipper klorna. Hälsningar Linnea www.svartkanin.blogg.se
Hälsningar Linnea
www.svartkanin.blogg.se
På rygg ska man inte hålla en kanin särskilt länge, men det kan underlätta den korta stunden då man klipper klor. Vissa kaniner kännetecken sig utsatta för fara när dom ligger på rygg, men andra kaniner kommer ihåg tiden då dom diade på rygg under mammans mage och nästan somnar på rygg ;) Ett tips kan vara att linda in kaninen i handduk då man klipper klorna, tre de finns en artikel om det på kanin iFokus :)
Jag föder främst upp vädurskorsningar med inriktnng på hoppning, men även lite dvärgvädurs kullar i normalpälsat, lejonhuvat och rexpälsat.
Har för tillfället två vuxna dvärgvädurs honor till salu, en rexpälsad och en normalpälsad.
För bilder/information:Blabarskaniner.weebly.com
#4 Vwrför ska man nt ha dem länge på rygg? (enlig dig)
Har hört på många ställen att det är bra att vänja kanien vid det och har aldrigt hört någon säga att man inte ska ha dem på rygg…
# 5 Har hört att dom kan få problem med att andas om dom ligger för länge på rygg, men vet inte om det stämmer.
Håller med om att det är bra att vänja dom vid att ligga på rygg, mina kaniner blir lugna av det.
Jag föder främst upp vädurskorsningar med inriktnng på hoppning, men även lite dvärgvädurs kullar i normalpälsat, lejonhuvat och rexpälsat.
Har för tillfället två vuxna dvärgvädurs honor till salu, en rexpälsad och en normalpälsad.
För bilder/information:Blabarskaniner.weebly.com
tack för svaren ! idag lät han mig titta på tänderna och alla klor är klippna. ska göra som #1 sa! :)