Busen och Bella hoppar
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Här är mina pluttar när vi tränade idag, ville visa upp vad dem kan. Visst är dem duktiga, mina snofsar? Dem är anmälda till en hpptävling på söndag och det känns jättepirrigt, första tävlingen är det och dem tävlar i krok lätt ny. Fast om dem beter sig som idag kommer det nog gå jättebra. Här är Bella när hon hoppar krokig bana utan att riva.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Och Busen som hoppar utan att riva, fast det var för att det ena hindret bara hade en bom eftersom vi glömt att sätta upp det igen efter att han hade rivit den förra omgången.
Hur många gånger hoppar du en bana när du tränar? Bara undra så du vet;)
Mvh Alice Ville Tingeling & Smulan=)
http://lovasenshoppkaniner.weebly.com
Va duktiga de är! :)
#2 Runt tre gånger tror jag, men så har jag ju inte så värst många hinder heller.
#3 Tack! Dem är snart fyra nu och har hoppat sedan dem var fyra månader så dem borde vara redo för tävling nu.
Det tror jag absolut! Kommer säkert att jättebra :)
#5 Det får man ju hoppas.
Vill ni veta hur det gick? Det gick åt skogen. Hindrena var dubbelt så höga som Busen och Bella hoppade på filmen och lika långa, jag hade trott att hindrena var mycket lägre än så i lätt ny… Ingen av dem klarade sig genom hela banan och dem rev alla hinder dem hann med. Och jag vet att man ska hoppa för att ha kul men jag tycker inte det är kul att domaren sa till mig att det inte var Bella det var fel på, hon hoppade jätteduktigt men att jag skrämde henne. Jag tycker inte Bella verkar ett dugg rädd för mig, tycker ni hon ser rädd ut på filmen? Det var ju för att hon aldrig hoppat så högt som det blev som det blev, men att jag skulle skrämma mina kaniner… Det gör mig lite ledsen. *suck* Nu ska vi träna hur hårt som helst för att försöka komma upp till att klara lätt ny.
du kankse ska börja i mini. Det ska jag :)
#8 Ja det kanske jag ska, men det fanns ju ingen mini-klass i den här tävlingen.
okej ): då tror jag det är 20 cm högt och 30 långt ( det är det iallafall i vkh)
#10 Det är ju så högt vi hoppar här hemma på ett ungefär.
ok :)
Vad synd att det inte gick så bra, men jag tycker inte att du ska ge upp för det. Nu vet du ju vad du har att träna inför, och det kommer säkert att gå bättre nästa gång. Det är ju inte så konstigt om kaninerna blev nervösa när det var första tävlingen, och dessutom högre hinder än de är vana vid. Lite vana kommer att göra susen! :)
Och jag tror, som det sagts innan, att mini kan vara en bra klass att börja med. Det är inte alltid som det skrivs med som alternativ i tävlingsannonsen, men kontakta klubben och fråga om de kan köra en miniklass. Då är hindren inte fullt så höga som i lättklassen, men man kan ändå tävla och kaninen får bra miljöträning.
//Emma
Hartassens Kaniner - uppfödning av hartypade hoppkaniner
Jag har tävlat en gång och det var i agusti. Han gick på 0±1. Jag var lite besviken för att han jobba sig så han blev jätte uppspelt av alla andra kaniner och var helt vild men han kom ändå 9/40. Jag blev mer nöjd med omhoppningen eftersom han var sig själv då:) Men jag fick massor av tips och nu är jag taggad för en gång till:)
Mvh Alice Ville Tingeling & Smulan=)
http://lovasenshoppkaniner.weebly.com
jag tycker inte kaninen såg rädd ut på filmen, men man får skilja lite på träning hemma och tävling på bortaplan.
Jag har ingen aning om hur det såg ut på banan och kan inte säga något om det, men som domare ska man säga till när det går fel på banan. Det kan vara allt från dålig kaninhantering till små tips.
Det betyder inte automatiskt att man är en dålig förare eller har en dålig kanin för att man får en tillsägelse. Alla får tillsägelser, även de som hållit på i 15-20 år.
Sen är första tävlingen alltid första tävlingen. Det händer att det går riktigt bra men ofta blir det faktiskt pannkaka, just pga att både kaninen och föraren inte har någon rutin och erfarenhet.
Det är bara att träna och komma igen
Mini är som många säger en bra klass, där kan man vara med och skaffa sej rutin utan att vara medlem och utan att behöva fokusera på hindren.
Det finns ingen mer erfaren i närheten som du kan åka till och träna? miljöträning samt hjälp på hur det ska gå till är alltid bra!
Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |
#13 Ja, fast jag står fast i träningen och dem hoppar aldrig ett hinder som är högre än så som på filmen, då river dem ner högsta bommen med nosen och hoppar sen över. Så dem kommer väl alltid få tävla i mini som det ser ut nu.
#15 Ja, fast det var ju så att hon såg ut exakt som på filmen på tävlingen också, förutom det att hon rev ner allt. Och visst ska man säga till men jag gjorde ju precis som på filmen hela tiden, ändå var hon rädd för mig för att det var högre hinder eller? För det var ju så hon uttryckte sig.
Såg er tävla, satt tidtagare =) På filmen stressar du dom inte och det ser jättebra ut. Men på tävlingen var det inte lugnt. Visst kaninerna verkade inte bli särskilt stressade eller rädda, men det spelar ingen roll. Om du för på fel sätt säger domaren till, och då får man ta åt sig och förbättra. Du puttade på kaninen hela tiden och när du kom fram till hindret sprang du före kaninen, det är antagligen på det sättet hon menar att du skrämmer kaninen när du springer om den.
Och lätt och lätt ny har samma höjd och längd på hindrena. Den ändå skillnaden är att ny är för kaniner som inte har pinne.
Jag har inte tävlat så länge, snart ett år. När jag var sädär jätteny tyckte jag att det kändes bra. Men när jag ser på filmer från då och nu ser jag superstor förbättring verkligen! Jag har lärt mig av att domaren har gett tips, och det är inget du ska tycka domaren är dum för. Dom ska säga till när det går fel på banan.
Jag började tävla i mini. Jättebra klass när man är ny för både dig och kaninen. Du har gått om tid på dig, lagom lång bana och enkla hinder, och alla som kommer i mål går till final :)
Nu tävlar jag lätt, medelsvår och svår. Tycker själv att det är stor skillnad mellan klasserna och det är svårt i början. Men man utvecklas hela tiden som förare och med sin kanin. Jag har fortfarande mycket mer att förbättra som förare och jag tycker att man utvecklas för varje tävling.
Du ska se att det går bättre när ni tävlar lite mer. Första starten går nästan aldrig bra. :)
#17 Men hon sprang ju mot hindret, då är det såklart att jag springer också och inte håller tillbaks henne men framför hindrena stannade hon ju och jag gick då tillbaka till henne. Överallt säger folk att man ska putta på dem när dem inte hoppar så då gör jag ju det.
#18 Förstår. Men det är sånt man lär sig också. Man lär sig hur kaninen fungerar, och vet man att de kan tvärstanna vid hindrena så är man beredd på det och håller sig långt bakom så man hinner stanna och korrigera. :)
Men svårt om man har en kanin som bara springer och hoppar om man puttar dom. I alla fall så får du försöka så att hon hoppar utan puttar.
#19 Men hon är ju en sån som springer och hoppar över hela banan, fast hon hade aldrig hoppat så höga hinder förut.
#20 Okej ;) då får du träna lite högre så går det nog bättre nästa gång
Hej BusBella!
Det var jag som dömde klassen du pratar om. =)
Precis som h-malm skriver så var det när du sprang om kaninen vid hindren som kaninen stannade.
Det jag sa om att kaninen blev "rädd" var absolut inte menat som något elakt, utan som ett tips =)
Vi har alla varit nya kaninhoppare och det är SVÅRT både för kanin och förare i början. Det är inte som det är hemma, ny plats, nya hinder osv. Därför brukar vi som domare ge tips efter loppen om sånt som man kan tänka på och träna lite extra på hemma till nästa tävling =)
Din kanin var jättduktig för att tävla första gången! Det är sällan kaninerna hoppar alla hindren på första tävlingen. Jag förstår att du vill följa med kaninen om den springer mot hindret, men det gäller att vara lugn och alltid vara BAKOM kaninen. För när ni hoppade så sprang hon mot hindret, men precis när hon skulle hoppa så sprang du förbi henne och då tvekade hon. Jag kan bara döma efter det jag ser och därför gav jag det tipset efter loppet! Det var inte meningen att du skulle bli ledsen eller arg för det utan bara ett tips =)
Jag vet precis hur det var i början. Jag ville nog mer än kaninen ;) Och tog själv i lite extra och sprang förbi kaninen. Men jag har faktiskt lärt mig att mina kaniner hoppar bättre om jag är lugn och håller mig en bit bakom när de hoppar. =)
Så jag hoppas att du kommer tillbaka och tävlar trots detta missförstånd. Blir du osäker på vad jag menar nästa gång, kom gärna fram och fråga! Jag förklara gärna och ger tips =)
När det gäller mini-klass så kommer det fler sådana tävlingar i vår, håll ögonen på vår hemsida ;)
#22 Jag förstår det.