Kaninhoppning iFokus

Kaninhoppning

Etikettträning-tips-råd
Läst 1560 ggr
[EllenAlicia]
0

börja tävla!

hej hej! jag vill ha lite tips hur man gör på tävlingar och sånt för ivår ska jag börja tävla med min tjej Zingo och jag har aldrig varit på en  tävling förut. Får man komma och titta bara på en tävling?

jag ska tävla i värmlands kaninhoppare

Tack så jätte mycke i förhand

Sweety
0

Självklart får du titta på en tävling! Det brukar nästan alltid finnas publik. (Iaf där jag tävlar.)

Så här går det till:

När man anmäler sig till tävlingen får man ett start nummer. Vi säger att du har startnummer 4. När tävlingen börjar går den som är nummer 1 på startlistan fram till en "framhoppnings bana". Det brukar stå typ tre hinder där och det är där kaninen värmer upp. Hoppa inte för många gånger bara, då kan kaninen lätt bli trött. När nr 1 känner att h*n är klar går h*n fram till tävlingsbanan och samtidigt gåt nr 2 fram till framhoppningen. När dommaren säger "Varsågod." är det dags för nr 1 att börja hoppa. När nr1 är färdig går nr2 fram till hoppbanan och nr3 till framhoppningen. Nu bör du vara redo att köra. När nr2 hoppat klart går nr3 till hoppbanan och du går till framhoppningen. När nr3 hoppat färgigt ställer du dig framför hoppbanan och väntar på att dommaren ska säga "Varsågod."

Hoppas du förstog? ^^

- Medarbetare på Lockar ifokus.

https://nouw.com/rosettagabriella - In och läs!

[EllenAlicia]
0

ja det gjorde jag :3

Sweety
0

Bra. ;3 Har du några frågor är det bara att fråga. c:

[EllenAlicia]
0

hur högt tycker du kaninen ska kunna hoppa innan man börjar tävla?

[EllenAlicia]
0

och hur många gånger tycker du man ska träna på framhoppningen och vad gör man om man är klar med det men inte den som hoppar på banan och om den är redan klar med inte jag? :)

[EllenAlicia]
0

och vad menas med 1+1 ?

[EllenAlicia]
0

bokutsidaoch vad är detta

Jag har många frågor ^^

Sweety
0

Hur högt tycker du att kanine ska kunna hoppa innan man börjar tävla?

Sv: Det är nog ganska olika… 25-35 cm kanske? ^^ Jag vet ju inte riktigt vad du tänker tävla i för klass… ;)

Hur många gånger ska man hoppa på framhoppningen?

Sv: Jag brukar hoppa två gånger. :)

Vad ska jag göra om jag är klar med framhoppningen och den som hoppar inte hoppat färdigt?

Sv: Du kan antingen stå kvar vid framhoppnings hindrerna eller så kan du ställa dig en bra bit bakom starthindret och vänta.

Vad betycer 1+1?

Sv: 1+1 betyder att din kanin fått ett fel i grund omgången och sedan tagit sig till final. I finalen har den också fått ett fel. Klarar kaninen både grund och final utan att riva ett rinder får du 0+0. Var noga med att inte gå får nära hindret, i min första tävling råkade jag gå in i ett hinder så Loka slutade på 1+0. :)

Fråga på 8D

[EllenAlicia]
0

haha okej ^^

jag ska nog tävla i lätt ( till å börja med)

[Fruktiz]
0

#9 Eller så kan du prova att tävla i mini, då behöver du inte vara medlem. Tävlingsböcker #7, behövs inte i mini, men det måste man ha i de andra klasserna.

natha-mjau
0

Tycker absolut som #10 sa att du kan tävla i mini först. Det har jag gjort under sommaren, så märker du om kaninen gillar att hoppa/Om det är någonting för er.

i vkh är det mini i varannan tävling ungefär.

[Fruktiz]
0

#11 Det är väl mini varje tävling? För det är det i alla fall varje gång jag tävlar och det gör jag ofta :)

[EllenAlicia]
0

okej men jag har läst lite på deras sida men jag ser inte vart mna kan se när det är tävlingar och så ( länk)

men man måste väll anmala sig som vanlingt?!

kan jag tävla ''nu''(inomhus) tycker ni?

[Fruktiz]
0

#13 På förstasidan står det när det nästa tävling är, men man kan se många fler här: http://varmlandskh.se/vkhforum/viewforum.php?f=13
Ja, man måste anmäla sig, via mail eller på forumet.

Nästa tävling är i slutet av januari.

natha-mjau
0

#12 nja inte på varje. Vet en del tävlingar i somras som jag inte kunde vara med på. Men på majoriteten är det mini iaf

bellamollylovee
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det är en tävlingsbok. Där skrivs kaninens resultat in, och eventuella uppflyttningspinnar. Länkarna nedan är till artiklar som beskriver vad en tävlingsbok är och hur du fyller i den innan tävling.

Artikel 1.

Artikel 2.

13# Det är klart att du kan börja tävla redan nu, trots att det är inomhus.

Jag kan inte svara på hur det är i din klubb, men vi har mini ibland. Maxhöjden i Mini är 20 cm och maxlängden är 30 cm.

I Lättklassen är maxhöjden 30 cm och maxlängden 45 cm. Du får tävla 1 gång i Lättklassen utan medlemsskap, men då tävlar du utom tävlan. Dvs. du kan inte ta uppflyttningspinnar och räknas inte med i startantalet.

I miniklassen får du tävla tills din kanin tagit en pinne, då är det inte tillåtet att tävla mini längre (om du inte startar klassen inofficiellt av något skäl).  Du behöver inte vara medlem för att tävla i miniklassen.

Vill du läsa mer?

Tävlingsreglemente.

Lycka till!

(Bild på framsidan till en tävlingsbok)

Kram Emma - medarbetare på Bloggande Ifokus.

Fotoryttarnas.se

[EllenAlicia]
0

tack för alla svar :)

då vet jag! ska nog börja träna på att hoppa på olika platser :)

jag börjar mini

#16 ja det är sama längd och höjd.

vad är: tagit en pinne? (nybörjare vettu)

natha-mjau
0

om du kommer bland de bästa i klassen 'tar du en pinne' sen när du fått 3 pinner klassas du upp. pinnarna räknas i gren för sig så du kan ha 2 pinnar i lätt krok och 1 pinne i medelsvår rak.

*Hjärtats hoppkaniner*
0

#17 Om din kanin te.x gått på 0+0 (0 fel i grund 0 i final) så får du pinne, oavsett hur många det är! Du kan få "Pinne ej placering" och "Placering ej pinne" Det beror ju alltid på hur många fel den fick ;-P

Bra att du tar upp och frågar!

bellamollylovee
0

Hur många pinnar som delas ut i klassen beror på startantalet. Dessutom får du max ha 4 fel (felen från grundomgången och finalen räknas ihop) för att kunna gå en pinne. Men precis som 19# säger så berättigas du alltid en pinne om din kanin går på 0+0, oavsett vilken placering ni kommer på.

Kram Emma - medarbetare på Bloggande Ifokus.

Fotoryttarnas.se

[EllenAlicia]
0

okej :)

[EllenAlicia]
0

är detbara i januari som det är, inget tidigare :( jag som ville kolla på tävling innan ..

[Fruktiz]
0

#22 Ja, första tävlingen i VKH nästa år är 28 eller 29 januari :)

[EllenAlicia]
0

okej :) men hur går det till på en tävling och hur många brukar vara med?

natha-mjau
0

#24 det brukar väl vara typ 10 pers eller mer, men de flesta har flera kaniner, så om man bara har en att hoppa med som jag är det otroligt mycket väntetid. jätte tråkigt.

Men när man kommer till tävlingen får man se en lista på startordningen i de olika klasserna och innan på forumet brular man få se vilka klassordningar det är.

[Fruktiz]
0

#24 Det är lite svårt att förklara just hur en tävling går till.. Först hjälps alla åt med att bygga banor, man betalar startavgifterna (om man inte har gjort det på internetbanken) och lämnar in tävlingsböckerna. Sen börjar tävlingarna kl 10.
Är det många starter i klasserna kan det vara två banor igång samtidigt.

Och sen när klasserna är slut är det prisutdelning och så ska allting plockas ihop Glad

Det är mest samma personer som är med hela tiden, förutom styrelsen då, men jag tycker inte alls att vi är så få personer..

[EllenAlicia]
0

hur länge brukar en tävling vara :) vad för tävlingsböcker x)

som tur var kommer jag till sommaren ha 2 kaniner att hoppa med och inte baa en ( om Zira vill hoppa )

natha-mjau
0

#27 beroende på hur många det är som tävlar o så men mallan 10-16 ungefär.

Tävlingsbok köper du på plats för att hålla reda på hur det går för kaninen och hur många pinnar den har.

[Fruktiz]
0

Du postade en bild på en tävlingsbok i #7 och det finns en till i #16 :)

[EllenAlicia]
0

haha okej.

kom med några tips om ni har :)

[EllenAlicia]
0

#26, ska jag oxå hjälpa till då :P ?

[Fruktiz]
0

#31 Du menar med att bygga banorna? Inte om du bara är där och tittar på.

[crashpapercut]
0

Om du vill får du gärna höra av dig till mig angående dina frågor. Är medlem i Värmlands kaninhoppare och sitter med i deras styrelse. Du kan lägga till mig på msn, skicka mail eller skicka meddelande här om du vill :)

swensson96@hotmail.com