börja hoppa!!
Jag har tänkt börja hoppa med min lilla Tjej Zingo,hon har gått i sele ca 6-7 gånger och hon verkar ha bra kondition.Hon stannar nästan aldrig. Bara om hon hittar något gott att äta:)hon vill alltid fort fram (lite jobbigt)
Men när ska man börja hoppträna?
vad tycker ni är det bästa selet att ha när man hoppar?
Kaninen ska ju gärna vara minst 3 månader innan du börjar hoppträna den. :) Så när hon är de så tycker jag aboslut att du ska börja hoppträna låga hinder om du tycker att kaninen kan gå bra i sele osv. :)
Hoppträna kan du börja med när du ser att kaninen inte bryr sig om selen längre och går utan stress i selen.
Och om du tänker på hur gammal kaninen ska vara för att börja hopptränas så brukar jag alltid börja vid 4 månader, men vissa börjar tidigare.. så där ska jag nog inte säga så mycket ;)
Selen beror ju på vilken sorts kanin du har, om kaninen nervös så passar en bogsele. Själv föredrar jag H-selen, men jag ska nog inte säga så mycket då jag bara testat bog och H sele.
~ Kram Nadja ♥
♥ Ålandskaninhoppare ♥ Vardagsblogg ♥ Kaninblogg ♥
#1 hon är 7-6 månader ;)
#2 ok, hon är nog inte stressad :)
#3 Då tycker jag du ska börja träna om hon inte är stressad osv =D
okej :P
kaninungar ska minst 4 månder lära sig hoppa , då få dom börja tävlar
jag börja med mina vid 4 månde och andra kaninen mer än 4 månde
Nej, träna är 3 månader, tävla är 4 ;p Men man ska inte ha brottom, kaninen ska tycka de är roligt! :)
Du hade rätt man kan börja de är 3 månade i ursäkta mig!
Ingen fara :) Alltid bra och lära sig nya saker! :)
:) japp!!
det gick inte så bra :P för hon bara ville springa omkring, hon stannar nästan aldrig och då är det svårt.Jag sate ut hinder så hon kunde hopa över friviligt och hon hoppa ibland, jag kan inte stanna för hon vill bara fram och det är så jobbigt :P
.. hon stannar bara för att äta löv
#12 Ta bort löven och sätt henne framför ett hinder och om hon inte hoppar så putta henne lite nätt på rumpan så brukar det fungera! :)
ok, efter jag har gjort det ca 3 gånger blir hon sur och puttar på hindret :)
Du behöver inte bry dig om att hon hoppar just nu.
Så länge hon springer fram mellan hindrena så är det en jättebra början!
Testa så låga hinder som möjligt och ge inte upp. :)
~ Kram Nadja ♥
#14 Har du koppel på henne?
Och måste säga att kaninen är jättesöt!
ja, jag har koppel :P tack !! jag vet ,så sööt <3
Ok men bara försök igen… och igen… och igen… och igen…
okej tacl för svar!
medelar imorgon hur det går.
#20 Ok!
Lycka till!:D
Mvh Alice och Morpen :)
#22 tack!!
#21 idag har jag hoppat med henne och det gick väll okej :)hon kan hoppa flera hinder sammtidigt men idlang fuslar hon och smiter å sidan :P
Hon hoppar över dom och springer rakt hem till sin bur och är där ett tag,sen lyfter jag till baka henne och så kör vi igen ..
#23 känner igen mig lite på den där sista meningen med en av mina kaniner :P
okej.
#26 du kan ju alltid prova. Men blåser inte pinnarna ner om det blåser? Ungefär hur stor är den på diametern?:)
okej, jo det rammlar lätt ner men jag har så tills vidare :)
Kan man inte sätta två spik bredvid varanndra istället? och lägga bommen imellan dom så att bommen fortfarande kan trilla ner? :)
Om kaninen springer på sidan av hindrena så stanna h*n försiktigt och lyft tillbaka kaninen till banan. Tänk på att försöka dra så lite som möjligt i kopplet då de inte är så skönt för kaninen. Sätt dig istället på huk och lugna ner kanien om den nu är uppstressad. :)
#28 Var har du köpt kaninen? :)
http://emilyya.blogg.se/category/skogsvagens-kaniner.html (hos denna person köpte jag kanin)
#31 jag har köpt henne i kil (min andra kanin oxå).
men man får väöl inte ha spik??ska nog sen ha märla (rikytig)
#30 hur långt ska man ha emellan hindrena?
på bilden ser hon rädd/stressad ut för en kråka flög förbi och kraxade så hon blev lite rädd HAHA (så rätt för fåglar,till&med små)
#32 Ok, Tack! Du ska väl ha två meter ungefär mellan hinderna?
okej :)
Titta runt lite på internet också så hittar du nog det! :) Men jag har för mig att det va ungefär 2 meter! :P
ungefär 2 heter :)
okej :)
meter* :P
ok!!:D
men jag har typ ingen plats att hoppa på för deras bur står på ''sten'' och det finns ingen nästan plats och hon hoppar nästan aldrig på gräset oftast vid buren bara på ''stenen''
#39 Det är inte så bra för kaniner att hoppa på sten eller asfals… För då förstörs deras klor och sånt… (inget illa menat!) Så du kan väl hoppa på gräset eller? :)
ok ska försöka :P
jag filmar en film som ni/du får se (tycker du jag ska hoppa imorgon oxå, eller blir det för ofta kanske?!)
när jag bär henne sådära som man brukar ta upp dom med en kand på rumpan och en mellan händerna så brukar hopn göra ett knorrande ljud.
Skulle gärna velat se filmen ;)
#41 När hoppade du senast? :)
Men det med ljudet vet jag ingenting om…
#43 idag
#44 Hmm… Du kan ju hoppa en LITEN stund! :)
Hon hatar oxå att ligga upåner för då har hon svårt at andas så det är jättejobbigt att klippa klor på henne
Du kan ju vira in henne i en handduk? :) Eller så vänder du henne inte och tar "ut" foten lite och klipper det gör jag och min pappa iaf… Och jag har en handduk i knät så blir min kanin sur också biter han i den… HAHA!!
:)okej!! men jag får inte röra i hennes baktassar
#48 Det gäller att vara bestämd ;)
Jag brukar alltid 'dra ut' tassarna så att de kan sitta normalt och man får bara vara lite bestämd för att det ska går ;)
~ Kram Nadja ♥
oki :)
#50 det bästa är ju att du använder märlor :)
#51 ska byta till det senare
Jag hade filmer men dom försvann på något sätt när jag skulle ta in dom:( men första gången är det jättesvårt men andra gånger fattar hon det visar film imorgon ..
jag hittade dom :P
det är mörkt, men menhttp://www.youtube.com/watch?v=eCYgl_7scQo
ni får titta noga har en till oxå om ni går in påm kanalen ser ni en som gick jätte dåligt för det var första gången på dagen
hej titta in denna oxå http://www.youtube.com/user/bunnysathome?feature=mhee
#54 det är första gången på dagen.
så brukar det vara då
Jag tyckte de såg jätte fint ut :) Såg att kaninen hoppade ut på sidorna, men som du gjorde - lyft tillbaka kaninen :) Men försök att ha lite längre bommar, helst 70 cm långa!
oki :)
#57 Du kan ju sätta hinderna åt det hållet hon vill? :)
hon vill till sin bur och den är på ''Sten'' :)
#59 Ja men sätt dom på gräset fast MOT buren! :)
? hur :P vio har som en 50 cm kant upp med blommrabbat/busk
och det går inte då :)
#61 Ok… Men sätt bara hinderna dit han vill gå om det går… :)
(hon) okej :P
niu får film på söndag då jag hoppar med henne
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag vissar min edna kanin hoppar
kom i håg att ett koppel ska vara 3 meter långt
#65 Det ska väl va minst 2 meter?
man kan ha två meter koppel om vill det det många som har 3 meter långa
Jag har 3 meter och 2 meter till mina kaniner
Jag har oxå börjat trän amin holländare som är 6månader,men det ser ut som att han fortfarande är liten!
Bambi du är min älskling ♥ Älskar dig
Blogg: www.janaslife.bloggplatsen.se
Animals can destroy EVERTHING you have,clothes,shoes,doors but they will NEVER destroy your heart <3
mitt koppel är 250 cm
Jag har ett 3 m koppel just nu. Där jag köpte min kanin frågade jag om man behövde ha långa koppel och hur långa isåfall, dom svarade så här: "Det är ju lättare för föraren att ha ett långt koppel då man inte måste springa precis brevid kaninen hela tiden men man måste inte ha ett långt. Man kan använda sig av "dessa" också."
Med dessa menar jag dom där korta kopplen som följer med selar man köper i djur affärer och så. ;)
- Medarbetare på Lockar ifokus.
https://nouw.com/rosettagabriella - In och läs!
okej :P
jag ska nog köpa ett från rabb-it ( 3m) kolla in filmer på Zingo när hon hoppar!! bunnysathome på youtube
jag har kanin sele och hund koppel som är rätt så lång
Animals can destroy EVERTHING you have,clothes,shoes,doors but they will NEVER destroy your heart <3
videon kommer om 2 min :P
jag ska köpa längre plastbommar (60cm) för mina är 40 cm :/
http://www.youtube.com/user/bunnysathome kommer en om ca 20 min
duktig! 75#
#77 Dukig kanin
Jag har små kaninungar hemma som jag tränar med dom
Ser bra ut. Synd att mina kaniner inte direkt gillar att hoppa.
Tufsan går ganska bra , likaså smilla (knappt hoppat henne) men inte dem andra xD
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#78 okej :P
#79 hehe ok
när ska jag gå på tävlingar tycker ni?
kankse om 1/2 månader?
#81 När träningarna går bra och flyter på bra kan du ju testa att ställa upp i t.ex mini :=D
Träna också på långa avstånd, vissa klubbar har upp till 3 m mellan hinderna ^^ Jättesöt kanin du har! :D
/Ida Lövgren, Vedbybackens Kaningård
♥ Findus ♥ Polly ♥ Tingeling ♥ Skorpan ♥ Holly♥ Lukas ♥ Ginny ♥
#84, jag börjar med ''små'' avstånd och gör större och större ;)
#83, okej, ska man kanske träna på olika ställen och så?
Tack För Alla Svar Jag FÅtt <3
#86 Ja det är alltid bra:)
okej!! på söndag eller något (under helgen) går jag till grusplan ( smått grus) för där är det oftast lungt, min kompis får följa med och hjälpa mig för hon ska oxå köpa kanin :)
Börja tävlar det så skoj! din kanin är dukigt ,När du ska börja tävlar så är det 30 cm ,
Jag tävlar me
Börja tävlar det så skoj! din kanin är dukigt ,När du ska börja tävlar så är det 30 cm ,
Jag tävlar me
#90 okej :)
om ni har något smart tips så skriv det
prövade ett nytt bogseele idag och vi var ute och hoppade i ca 2 min och det funkade bra. Vi hade ju köpt det från en person somhade andvänt den innan så den lukta annorlunda tyckte dom :) dom lukta på den länge HAHA :)
hur ska man kunna ta med sig 6 hinder till en grusplan som är 500 meter bort+en kanin i resebur och bommar?
min kompis och jag sk dit så det är inte bara jag men HUR??
#92, ta en skottkärra och kör allt i! :)
/Ida Lövgren, Vedbybackens Kaningård
♥ Findus ♥ Polly ♥ Tingeling ♥ Skorpan ♥ Holly♥ Lukas ♥ Ginny ♥
#93, okej vi gick till parken bvrevid mitt hus, men hon ville inte hoppa så vi gick hem och hoppade istället och då hoppa hon :)
#94 Har du någon kompisar som har kanin ? kan ni hoppa tillsammas några ställen det är bra träning .Mina kaniner vill hoppa olika ställen
mina kaniner tycker det skoj hoppa .Du ser ut bra ut när du hoppar med din kanin.Ser min kaniner hoppa kaninen 78 yube tube
#95 2 st fast dom kan inte hoppa och en kompis som kankse kommer köpa 2 st :)
Min fattar inte att den ska hoppa när den är någon annan stans hon fattar bara när vi hoppar hemma hos mig xD KOKO
#96 Det är bara för att den inte är van, man måste träna det :D
Jag håller med #97 mn måste tränar det

okej , men hurrå?
#99 sätt henne t.ex. framför hindret som ska vara MAX 10 cm sen om hon absolut vägrar hoppa, lyft över.
Sen sätt dig igen framför hindret och putta lite i rumpan, eventuellt backa och sätt ner, styr framåt, för att hon ska få fart.
BERÖM!
Lycka till :)
#100, Okej gör det imorgon/måndag :P TACK
#101 varsegod så lite så, good luck! =)
Tack =D