Bli uppfödare
Jag ställer frågan här nu.
är det någon som vet om man kan registrera sig som uppfödare på SKHRF om man är 14år? Vill börja föda upp hoppkaniner :)
tack ;)
''För att få ansöka om gårdnamn krävs det att du har fyllt 18 år, under 18 kan du endast vara medsökande på gårdsnamnet sålänge ni bor på samma adress''
(Hämtat från skhrf.com under Gårdsnamn.)
Kram Emma - medarbetare på Bloggande Ifokus.
#1 går det bara att registrera gårdsnamn? inte få något uppfödarnummer eller något?
Kan jag annars få ett uppfödarnummer från SKAF, fast satsa på hoppning ?
Reglerna för att registrera gårdsnamn i SKHRf kommer ändras lite efter årsskiftet, vadj ag vet kommer du som söker ta ansvaret men man behöver en vuxens underskrift.
Du måste vara medlem i någon av SKHRF's anslutna klubbar för att få registrera ditt gårdsnamn. Din klubbs styrelse ska då göra ett hembesök för att se dina burar följer jordbruksverkets regler etc.
Det enda registrerat gårdsnamn ger dig egentligen är att du får använda ditt uppfödarnamn/gårdsnamn på kaninerna som tävlar. Avel får man bedriva utan.
//Sandra Magnusson, Kyrkeliden's Hoppkaniner
sajtvärd på kaninhoppning iFokus
Så jag kan bli en seriös uppfödare utan att behöva ha registrerat gårdsnamn?
får man alltså inte registrera kaniner med e.x "Kanintokans jolin" om man ej har ett regist. gårdsnamn? ;)
Klart du kan vara seriös även fast du inte är med i nått. det är ingen som förbjuder dig att kalla din kaninuppfödning för nått. Men där imot har SKHRF regler för kaniner som ska tävla under namnet och kräver registrerad gård.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#3 Så man får kanske, efter årsskiftet, ansöka om namn fast man bara är 15-16 år, om man har föäldrarnas godkännande? Och om man får hembesök och sådant då.. :P
#6 Som jag förstod det ja, men kan ärlig säga att jag var ganska trött när vi kom till den motionen på stämman =P
Absolut kan man vara en riktigt duktig uppfödare, seriös, utan att varken ha registrerat gårdsnamn i SKHRF eller SKAF. Bara för man har en registrerad gård så tycker inte jag det automatiskt säger att man är en bra uppfödare. Det gäller att hitta sina värderingar och stå för dem - först då tror jag man blir en riktigt duktig uppfödare!
//Sandra Magnusson, Kyrkeliden's Hoppkaniner
sajtvärd på kaninhoppning iFokus
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#7 Okej :)) Haha :P
Jo precis :)
Tack för alla jättebra svaren jag fått :) Uppskattar värkligen eran hjälp!
har nog inga flera frågot :P
Tråden kan tas bort :)