Kaninhoppning iFokus

Kaninhoppning

Etikettavel-färg-genetik
Läst 938 ggr
JuliaB
0

Innan parning

Ska förmodligen para min hona under januari/våren 2011. Men nu när jag letar hane så kommer frågan upp i huvudet, vad ska man tänka på?

Undrar därför vad tänker ni på innan ni parar två kaniner?
Tex. bettfel i släkten, färger, storlek, psyke, kroppen & hoppförmåga

Workingdog
0

Först och främst friskhet och temperament. Sen kroppen och storleken, om dom matchar varandra. Även om dom är släkt och isåfall hur mycket. Sen hoppförmågan och hur dom är på banan, 2 virriga kaniner kanske inte blir det bästa. Och sist tittar jag på färgen :)

/Mvh Jennifer

Medarbetare på Brukshundraser ifokus

Ninnelille
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Letade du hane? Jag har en superfin som jag tror skulle fått fina avkommor om han paras med den rätta honan. Han är en japantecknad dvv-lejon, svårklassad i krok och msv m 2p i rak. Du kan ju maila mig om du är intresserad :) Ser gärna att han får en kull innan han kanske ska kastreras.
n.i.n.n.e@hotmail.com

DjurTjejerna
0

Har en super fin hermelin vilt blå tävlar hopp

Mvh Stephanie

Medarbetare på Cockerspaniel.ifokus

kyrkeliden
0

Passar de ihop?

1. Tycka om det jag ser - För mig ser jag absolut först till när jag väljer hane att det är en kanin jag tycker om. Vad det är som gör att jag tycker om en hane kan jag ibland inte sätta fingret på men som sagt hanen ska ha något som drar mina blickar till sig.

2. Passar han min hona - Alla kaniner tror inte jag passar ihop. Antingen ska föräldrarna komplettera varandra eller så kanske man vill ta två kaniner som är lika varandra. T.ex. har man en nervös kanin kanske man inte ska ta en partner som också är nervös av sig. Jag funderar över vad för egenskaper min hona har och vad jag kanske tycker borde förbättras.

Hanenes egenskaper:

3. Temperament - det ska vara en trevlig kanin och inte aggressiv. Absolut kan vissa kaniner tagga till på banan men att ha en vilja som heter duga tycker jag inte är samma sak som hett temperament.

4. Släkt - finns det eventuella defekter i stammen och om hur tar jag ställning till det?

-------------

Efter detta kommer allt annat men dessa är de viktigaste punkterna som jag tänker på när jag letar hane. Jag har inga problem med attinavla på en låg nivå så sålänge kaninerna inte är släkt på allt för nära håll bryr jag mig inte. Självklart måste man ta ställning till vad hanens ägare anser, eller kanske uppfödaren till kaninen.

//Sandra Magnusson, Kyrkeliden's Hoppkaniner
sajtvärd på kaninhoppning iFokus